Gå til innhold

Sultestreikende Afghanistanere får viljen sin.

Anbefalte innlegg

Hvis Norge fortsetter å ta inn så mange utlandinger hvert år som vi gjør nå, vil Norge bestå av 50 % utlendinger i 2050. Og hvis vi går tom for olje også på den tiden, tør jeg ikke tenke hva som vil skje med landet i fremtiden.

Oljen kan bli et problem, ja. Utlendinger, problemet der?

6346731[/snapback]

Utlendinger er ikke akkurat en ressurs for Norge. Ihvertfall ikke en ressurs vi tjener på. Hvis landet består av 50 % fattige utlendinger uten utdanning og svært dårlige norsk ferdigheter, sier det seg selv at de vil gjøre problemet med oljen enda større.

6346753[/snapback]

Hvem har sagt at det er utlendinger uten utdanning? Mange som kommer her med utdanning, problemet er at de ikke får jobb. Og får de jobb er det ofte en jobb som ikke ligger i forhold til utdannelsen. Hinter til mattelæreren som måtte ta jobb som vaskehjelp.

6346835[/snapback]

Flykninger har som regel ingen utdanning, det sier seg selv, da de ønsker å reise fra landet de kommer fra. Tviler på at de vil forlatte er land som har gitt de en god utdanning. Asylsøkere som får innvilget søknaden sin kommer fra fattige land, hvor alle som vil ikke kan utdanne seg slik de vil. F.eks Somalia, tviler jeg sterkt på har noen universitet o.l som gir mennesker en høyere utdanning. Men jeg vet at de har hundrevis av bibelskoler, hvor de lærer om Islam, som er helt meningsløst å kunne her i landet.

Men hva skal de med en god utdanning når de ikke kan norsk? De lærer seg heller ikke til å tilpasse seg vår kultur og samfunn, som bare gjør det enda værre. Det med han mattelæreren var et sjeldent tilfelle, en grunn til at det kom i avisen. Kom ikke her å si at alle utlendinger fra ikke-vestlige land har høy utdanning.

Purejoy kan du henvise til en avisartikkel som handler om en selvmordsbomber som går til angrep på sivile i afghanistan i 2006?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå var det vel Afghanistan han spurte om. Du har artikler fra hele verden.

6348914[/snapback]

Ja, er ikke noe mindre det, selvmordsbombere er selvmordsbombere uansett hvor de er fra

Men har en artikkel til fra Afghanistan:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=138462

Her er en annen som ikke går mot sivile men viser hvor utrygt det er:

http://www.nytid.no/?sk=irix&id=2872

Tar inn denne her igjen fra Klassekampen:

http://www.klassekampen.no/kk/index.php/ne...ng_etter_angrep

Lenke til kommentar
Jeg er ikke helt sikker på hva vi diskuterer her jeg, men selvmordsbombere er farlige uansett hvem de tar. Om det er kvinner og barn, soldater eller andre. Selvmordsbombere er feige uansett hvilken sak de sprenger folk for.

6349034[/snapback]

Nei vi diskuterer situasjonen rundt de sultestreikende afghanerne og om det trygt form å retunere til Afghanistan. kristoffer har spurt meg om linker der det viser at afghanere blir angrepet direkte av selvmordsbombere og det ga jeg + litt mer om hvor mye angrep og hvor stor utryggheten er der.

Endret av PureJoy
Lenke til kommentar
Jeg er ikke helt sikker på hva vi diskuterer her jeg, men selvmordsbombere er farlige uansett hvem de tar. Om det er kvinner og barn, soldater eller andre. Selvmordsbombere er feige uansett hvilken sak de sprenger folk for.

6349034[/snapback]

Nei vi diskuterer situasjonen rundt de sultestreikende afghanerne og om det trygt form å retunere til Afghanistan. kristoffer har spurt meg om linker der det viser at afghanere blir angrepet direkte av selvmordsbombere og det ga jeg + litt mer om hvor mye angrep og hvor stor utryggheten er der.

6349056[/snapback]

Wow, det finnes hundrevis av andre flyktninger som ikke har fått asyl her. Bare fordi noen sitter her og sultstreiker gir dem ingen fri adgang i dette landet. Hvor mange tror du kommer til å sultstreike hvis de får asyl her.

Lenke til kommentar
Wow, det finnes hundrevis av andre flyktninger som ikke har fått asyl her. Bare fordi noen sitter her og sultstreiker gir dem ingen fri adgang i dette landet. Hvor mange tror du kommer til å sultstreike hvis de får asyl her.

Har forklart dette tidligere at hvis de skal få asyl her skal det ikke ligge som bakgrunn at de fikk det via sultestreiken men ved de kritiske forholdene i Afghanistan. Hvis noe slikt skulle oppstå senere må vi håndtere det akkurat slik som det. Jeg syns personlig de skal slutte å sultestreike for det går mye mer utover dems helse enn noen andre.

Edit. Les: Livet Før Streiken så kan du se litt hvorfor de gjør dette, i artikkelen står bla.

Jakobi Nosrat (24)

Jakobi Nosrat har vore i Noreg i tre år, og har budd i asylmottak i Haugesund det meste av tida. I fire månader arbeidde han i ein butikk, heilt til politiet kom og sa ifrå at han ikkje hadde arbeidsløyve.

– Men eg fekk lov til å betala skatt i fire månader, seier han.

Nosrat har kone og to barn, ei dotter som no er fem år og ein son på tre og eit halvt år, som han ikkje har sett sia han forlet heimlandet. Kor dei er no, veit han ikkje. Dei reiste til Iran, men vart sende tilbake til Afghanistan.

– Eg veit ikkje om dei no er i Afghanistan eller i Pakistan, eg har ikkje kontakt med dei, fortel han.

Sjølv forlet han heimstaden mellom Ghazni og Zabul på grunn av familiestrid, han var truga på livet, og reknar med at han framleis risikerer å bli drepen om han må reisa tilbake.

Utlendingsdirektoratet og Utlendingsnemnda har gitt avslag på asylsøknaden, og sagt at han kan bu i Kabul.

– Eg har aldri vore i Kabul, har ingen familie der. Det er betre å døy her enn å reisa tilbake, seier han.

Nader Ali Ghalam Hassan (23)

Nader Ali Ghalam Hassan kom til Noreg i desember 2003, og har budd i asylmottak i Kongsvinger og Rena. Som svært mange av dei andre sveltestreikande afghanske flytkningane, har han ikkje noko familienettverk å venda tilbake til om han skulle bli sendt tilbake til Afghanistan.

– Far vart drepen av Taliban. I Panjab var det ingen kontroll, det var mange kommandantar, og vi hadde problem med ein av dei. Det var ein krangel om ekteskap, eg vart skulda for å ha drepe bror til kommandanten, fortel han. Med det var han sjølv i livsfare.

Sjølv flykta han da han var 17 år gammal, først til Pakistan, derifrå til Tyrkia, med båt til Hellas og derifrå til Noreg.

– Eg var nesten død etter biltransporten, kanskje kjem eg til å døy her?

Nader Ali Ghalam Hassan veit at mora, veslebroren og søstra har flykta til Pakistan, men veit ikkje meir om korleis det har gått med dei, eller kor dei er no.

– I Kabul har eg ingen, og heller ikkje elles i Afghanistan, fortel han. Han har fått avslag både frå Utlendingsdirektoratet og frå Utlendingsnemnda, og brev frå politiet om at han må forlata Noreg. Pengane frå asylmottaket er stansa.

Ahad Noori (21)

Ahad Noori kom til Noreg i desember 2003, og har budd i asylmottak i Haugesund.

Han flykta første gong til Iran då han var 15 år gammal.

– Far hadde problem med kommandanten i byen heilt sia eg var liten. Då far døydde etter kamp med kommandanten, tok kommandanten meg, han ville tvinga meg til å arbeida for seg. Eg vart slått med kalasjnikov, og pressa til å arbeida i fjellet, fortel han. Etter ei veke reiste han heim.

– Mor rådde meg til å reisa til Pakistan, fortel han.

Etter to-tre månader i Pakistan, utan jobb og utan pengar, reiste han til Iran. Der vart han sett i fengsel, og måtte betala for å komma fri. Pengar tilsendt frå venner av familien i Australia gjorde at han kunne komma seg vidare frå Iran til Tyrkia, og derifrå i ein liten båt til Hellas.

– Vi var fem personar i båten, to av dei nådde aldri Hellas, fortel han. Derifrå kom han vidare til Noreg.

– Eg har ikkje komme til Noreg for å få pengar, eg vil tilbake til Afghanistan når det ikkje er krig, dersom det ikkje er USA eller Taliban som styrer.

Men slik det er i dag, har han ingenting å reisa tilbake til. Far er død, mor er i Iran, ei søster er i Pakistan.

– Eg har ingen familie i Kabul. Skulle eg bli send dit, er eg redd kommandanten ville finna meg der òg, seier han.

Endret av PureJoy
Lenke til kommentar

Se i denne interessante artikkelen, bla hva som står helt nederst og noe som jeg er helt enig i

En verden på flukt.

Disse tallene viser at all snakk i industrilandene om et økende asylproblem ikke har forankring i virkeligheten. Industrilandene burde spørre seg selv om de ikke stenger sine dører for menn, kvinner og barn som flykter for forfølgelse når de innfører stadig strengere restriksjoner for asylsøkere.

Har vi virkelig det store problemet her i Norge som vi skal ha det til?

Men samtidig tar vi vel imot altfor få uskyldige sivile kvinner og barn :(

Endret av PureJoy
Lenke til kommentar
Jeg gir opp. Høyre eller FrP på meg.

6349419[/snapback]

Hvorfor i all verden støttet to partier som vil stramme inn KRAFTIG i asyl og flyktningepolitikken som kan i værste fall føre med kraftige begrensninger bla hos mennesker som virkelig trenger det. Sier ikke at Hanssen fører på noen mykere linje enn Jern-Erna, men vil ihvertfall ikke tilbake dit!

Lenke til kommentar

Jeg leste gjennom alle artiklene du henviste til og du gjorde meg ganske skuffet.

Her henviser du til artikler om selvmordsbombere i hele verden. Til og med fra Israel og London. Det var ikke en eneste artikkel om selvmordsbombere i afghanistan som gikk ut over sivile. Du haddde en artikkel fra afghanistan, men der gikk selmordbomberen løs på kandiske soldater. Ikke noe som beviser at det ikke er trygt i Afghanistan.

Jeg leste ikke gjennom artiklene fra klassekampen og islam.no hvor disse ikke er nøytrale. Disse avisene bruker propeganda og informasjon fra korrupte styresmakter.

Lenke til kommentar
PureJoy, du må forstå at folk kan være uenige med deg. ;) Jeg forstår at du kan være uenig med meg. :) Refererer da til pavlion som vil til Høyre eller FrP.

6349568[/snapback]

Selvfølgelig. Vil bare høre argumenter for det, når man kommer ut med noe må man også kunne svare for seg hvis det er noe som man trenger å stille spørsmålstegn ved.

Lenke til kommentar

Når det gjelder disse sultestreikerne så skjønner jeg veldig godt at de vil til Norge, det er da vel mye bedre å bo her enn på en grusslette i Afghanistan. Det betyr ikke at vi kan la alle Afghanere som ønsker det, flytte hit. Det går svært dårlig tror jeg. Jeg vet egentlig ikke så mye om bakgrunnen til hver enkelt av disse menneskene, om noen av de er på flukt fra annet enn fattigdom og et krigsherjet vanstyrt land.

Etter min mening så tror jeg UDI har undersøkt disse menneskene så godt det lar seg gjøre, og når de har bestemt at de ikke får opphold, så tror jeg det er den rette avgjørelsen. Vi kan ikke gi de opphold her hvis den eneste grunnen er at "Norge er bedre å bo i".

Lenke til kommentar

Nei, det er forståelig. Hvis du ser i den artikkelen jeg la ut istad fra Klassekampen står for tre som sultestreiker og der utrykker de jo blant annet at de ikke kjenner til Kabul osv. derfor vil det bli galt å sende dem dit og at de er redde for å bli drept av folk som kan muligens være ute etter dem.

Lenke til kommentar

Hehe, nå tror jeg nok at de hadde sagt at de var fra månen og at det var selveste Saddam Hussein som var ute etter de, om de hjalp de å bli litt lengre i Norge. Men jeg er forsåvidt enig med deg at det er dumt å sleppe de av i Kabul om de hører hjemme 100 mil nordover eller noe. Vanskelig å komme seg hjem derifra uten penger.

Lenke til kommentar
Hehe, nå tror jeg nok at de hadde sagt at de var fra månen og at det var selveste Saddam Hussein som var ute etter de, om de hjalp de å bli litt lengre i Norge. Men jeg er forsåvidt enig med deg at det er dumt å sleppe de av i Kabul om de hører hjemme 100 mil nordover eller noe. Vanskelig å komme seg hjem derifra uten penger.

6349620[/snapback]

Ja, mange av dem har også utrykt at de ikke engang vet hvor familien dems oppholder seg og har ikke hatt kontakt med dem. Jeg er redd at vi har lagt oss på linje med det samme gamle som Bondevik II regjeringen gjorde. :cry:

Lenke til kommentar

Jeg undrer meg over hvor flink dere brukere her er på å sette dere inn i menneskers livssituasjon. Slik som dere argumenterer skulle man faen, unnskyld uttrykket, meg ikke tro at dere skjønnte hvor seriøs problemstillingen for disse afghanerne er. Jeg vet det ikke selv og kan derfor ikke si noe om den.

Det som er fakta derimot er at de er villige til å dø av feilærnernæring (Ingen ernæring i dette tilfellet) fordi de ikke vil tilbake til Afghanistan. Hva sier dette oss om forholdene der nede? Jo, de er ganske arvorlige. Og hvem er dere til å si at folk ikke skal få komme til Norge? Dere eier da ikke landet? Hva om Norge skulle blitt et krigsherjet land? Skulle vi blitt nektet å komme til Stor Britania da? Eller USA?

Er det egentlig noen som har rett til å si at folk ikke skal få dra der de vil? Jeg er ikke i en posisjon til å bestemme dette. Men hvis jeg hadde bodd i et krigshærjet land hadde jeg fader meg gjort hva som helst for å komme meg bort. Og om det skulle bety å ulovlig flykte inn i et annet land så hadde det fått gå.

Nå har vi det svært bra i Norge. Faktisk så bra at vi er et av verdens beste land å bo i. Det er ikke dårlig. Så hvordan skal vi her som sitter i et av verdens tryggeste land, uten krig, uten korrupte regimer og uten krig og elendighet kunne uttale oss om at flyktninger er verdiløse folk som burde sendes rett hjem til sitt hjemland? Hvor selvsetrert går det ann å være?

Jeg respekterer disse afganerne. Ikke fordi de sultestreiker, men fordi de er villige til å kjempe for ikke å bli sendt tilbake til et krigshærjet land hvor man plutselig kan bli sprengt av selvmordsbombere. Jeg skulle likt å vite hvordan du hadde likt det om du måtte bli sendt ned til Afghanistan. Jeg tror fader ikke du hadde likt det særlig bra.

Snorre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...