Gå til innhold

Sultestreikende Afghanistanere får viljen sin.

Anbefalte innlegg

Vaskedamer og vaskemenn lider stort sett ingen nød. En fulltidsstilling der gir en grei nok lønn, både i det private og det offentlige. Slik har det også vært lenge. Jeg har både bestemor, bestekompis, venninne og en nabo som er, eller har vært, i dette yrket. Selvfølgelig, når man får seg en utdannelse så går man fort over i en bedre betalt jobb og selve jobben i seg selv er temmelig kjedelig. Men de tjener nå penger, offentlige tjener mer enn det de fleste som sitter i kassen på Rimi eller Rema gjør.

Lønnen i det private er fra 125 kroner timen og oppover. Det er merkelig om noen trenger innsamling med slik lønn. Det gir ingen porsche, men man tjener nå til livets opphold og litt til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Samene? Nomadefolket samene? Uansett er det irrelevant hvem som var her først. Poenget er hvem landet er hvem som bygget velferdsstaten Norge. Hvem som med blod, svette og tårer jobbet ræva av seg for at etterkommerne skulle få det såpass bra som vi har det i dag.

Jeg syns faktisk dette blir dumt. Hvordan i all verden kan samene bygge opp en nasjon der de selv hadde problemer, der de ble sett på som underklasse og embetsmenn var de mektigste. Forventer du virkelig at de undertrykte skal klare å bygge opp en nasjon der ingen vil gi dem sjansen? :whistle:

Nå er det ikke samene vi diskuterer. Vi diskuterer det faktum at forfedrene våre ofret mye for at etterkommerne skulle få det bra. Det samme må land som i dag har problemer gjennom, og vi kan ikke forvente at lille Norge skal ta inn alle som er i nød. Det har vi ikke råd til, og det ville være et hån mot de som bygget opp dette landet.

Har du hatt vaskejobb? Er du nå så sikker på at det er dårlig betalt?

På skolen våres så har vi startet opp å dele ut penger ekstra til disse vaskehjelpene som er så snille og rydder opp pultene og alle toalett osv. jeg lurer på det? Kan det være fordi de tjener bøtter og spann med penger eller at de har dårligere rå? Vaskehjelp er faktisk en jobb som man tjener veldig lite av, dessverre for det er en flott jobb de gjør. Alt annet er direkte tull!

Fra en med førstehånds kjennskap til dette yrket kan jeg fortelle deg at du tar feil. Hvorfor kommer du med slike påstander når du tydeligvis ikke vet hva du snakker om?

De du beskriver her høres ut som unge mennesker som bor hjemme hos foreldrene og stemmer SV (eller RV "fordi det er kewlt"). Men nå er ikke dette en konkurranse om å finne på løgner om den andre parten, så jeg foreslår at du tar rasismen din, fordommene dine, og aggressiviteten din, og legger det bort.

Jeg syns du skal la være å spørre andre om å slutte og angripe deg når du angriper to politiske partier! Hvorfor får ikke andre foreks angripe Frp da? Men SV og RV er riktig? :whistle:

6364051[/snapback]

Hvis de angriper folk som stemmer på Frp, skal de som stemmer på Frp bare godta at man slenger dritt om dem?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vi diskuterer det faktum at forfedrene våre ofret mye for at etterkommerne skulle få det bra. Det samme må land som i dag har problemer gjennom, og vi kan ikke forvente at lille Norge skal ta inn alle som er i nød. Det har vi ikke råd til, og det ville være et hån mot de som bygget opp dette landet.

6379977[/snapback]

Min Besteforeldre, som var ungdommer under 2 verdenskrig, virker på meg å ha hatt en litt annen tankegang. Min bestefar kjempet mot Tyskerne (sanitet) under kampene i Narvik.

I årene etter så tok dem imot Tyske ungdommer som trengte et "pusterom".

Jeg tror ikke de hadde blitt så skeptiske hvis noen av disse ungdommene hadde bosatt seg i Norge. Jeg tror også at jeg hedrer minnet deres best ved å vise hjertelag overfor trengende på samme måte. Kan hende jeg kan bli lurt, men jeg er likevel villig til å ta den sjansen.

Lenke til kommentar
Samene? Nomadefolket samene? Uansett er det irrelevant hvem som var her først. Poenget er hvem landet er hvem som bygget velferdsstaten Norge. Hvem som med blod, svette og tårer jobbet ræva av seg for at etterkommerne skulle få det såpass bra som vi har det i dag.

Jeg syns faktisk dette blir dumt. Hvordan i all verden kan samene bygge opp en nasjon der de selv hadde problemer, der de ble sett på som underklasse og embetsmenn var de mektigste. Forventer du virkelig at de undertrykte skal klare å bygge opp en nasjon der ingen vil gi dem sjansen? :whistle:

Nå er det ikke samene vi diskuterer. Vi diskuterer det faktum at forfedrene våre ofret mye for at etterkommerne skulle få det bra. Det samme må land som i dag har problemer gjennom, og vi kan ikke forvente at lille Norge skal ta inn alle som er i nød. Det har vi ikke råd til, og det ville være et hån mot de som bygget opp dette landet.

Nå fikk nå vi mer enn nok hjelp av blant annet USA til å bygge opp landet vårt. Om de landene som hjalp oss hadde tenkt slik som dette ville vi aldri vært der vi er idag. Det er ikke slik at landene skal klare seg alene. Det er ikke et hån mot noen å hjelpe så godt vi kan, det er å videreføre den hjelpen vi selv har fått. Selvfølgelig, alt har sin grense, men vi er hverken liten eller ubetydelig når det kommer til handel og rikdom. Det finnes knapt noe land, om noen i det hele tatt, som har så stor innflytelse og makt som Norge i forhold til befolkning.

Lenke til kommentar
Nå fikk nå vi mer enn nok hjelp av blant annet USA til å bygge opp landet vårt.

Nå er vel Norges historie litt lenger enn som så ;)

Om de landene som hjalp oss hadde tenkt slik som dette ville vi aldri vært der vi er idag. Det er ikke slik at landene skal klare seg alene. Det er ikke et hån mot noen å hjelpe så godt vi kan, det er å videreføre den hjelpen vi selv har fått.

Den beste måten å gjøre det på er vel ikke å betale land for å være fattige, men å handle med dem så de opplever økonomisk vekst.

Lenke til kommentar
Nå fikk nå vi mer enn nok hjelp av blant annet USA til å bygge opp landet vårt.

Nå er vel Norges historie litt lenger enn som så ;)

Om de landene som hjalp oss hadde tenkt slik som dette ville vi aldri vært der vi er idag. Det er ikke slik at landene skal klare seg alene. Det er ikke et hån mot noen å hjelpe så godt vi kan, det er å videreføre den hjelpen vi selv har fått.

Den beste måten å gjøre det på er vel ikke å betale land for å være fattige, men å handle med dem så de opplever økonomisk vekst.

6388312[/snapback]

Her er det snakk om mennesker som risikerer den sikre død fordi de er forfulgt (snakker ikke om asylsøkere). Å åpne handel med landene hjelper ikke de tusenvis av menneskene som er flyktninger og risikerer å bli drept for noe så banalt som at de ikke tror på en gud.

Det er ikke slik at verdens flyktninger flykter ene og alene fra fattigdom. Og det er nok av land som trenger hjelp til å bygge opp en industri, slik at det i det hele tatt er mulig å drive noen handel.

Å tro på handels om en universal løsning er temmelig unyansert da det er nok av tilfeller hvor det er andre behov enn handel.

Lenke til kommentar
Handel brukes til å hamle opp med fattigdom.

6394528[/snapback]

Hva i all verden hjelper handel mennesker som akkurat nå er i dødsfare i land som opplever krig eller humanitære katastrofer? Skal man si "forbli i ditt land til handel har ordnet opp", med det resultat at de er døde uken etterpå?

Å sitte på sin høye hest og sperre grensene med handel som unnskyldning er å se forferdelig lite nyansert på situasjonen. Det finnes tusenvis av mennesker som daglig risikerer døden og handel vil ikke kunn hjelpe på dette på år og dager.

Det er ikke slik at bankerotte land kan bygge fabrikker, havner, flyplasser osv uten noen form for støtte heller. Hva i all verden skal de bruke som handel?

Handel er absolutt er viktig virkemiddel, men det er overhodet ikke noe unnskyldning til ikke å ta inn flyktnigner.

Lenke til kommentar
Handel brukes til å hamle opp med fattigdom.

6394528[/snapback]

Hva i all verden hjelper handel mennesker som akkurat nå er i dødsfare i land som opplever krig eller humanitære katastrofer?

Jeg snakker ikke om krig eller humanitære katastrofer, men bare fattigdom.

Å sitte på sin høye hest og sperre grensene med handel som unnskyldning er å se forferdelig lite nyansert på situasjonen. Det finnes tusenvis av mennesker som daglig risikerer døden og handel vil ikke kunn hjelpe på dette på år og dager.

Det er ikke det som er poenget heller.

Det er ikke slik at bankerotte land kan bygge fabrikker, havner, flyplasser osv uten noen form for støtte heller.

Der er det muligheter for å begynne mindre, få investeringer utenfra, osv.

Handel er absolutt er viktig virkemiddel, men det er overhodet ikke noe unnskyldning til ikke å ta inn flyktnigner.

6394640[/snapback]

Jeg snakker ikke om flyktninger i det hele tatt, men om fattigdom, og hvordan man skal få fattige land ut av en vanskelig situasjon.

Lenke til kommentar

Samene var et lite eksempel, Pricks. ;)

Er helt enig med deg at det ville vært forferdelig om vårt land hadde blitt ødelagt for etterkommerne våre, samtidig så har jeg skrevet flere ganger og skriver det igjen. Hva får deg til å tro at alle vil til Norge? Er ikke sikkert alle liker Norge like godt som deg. ;)

Fra en med førstehånds kjennskap til dette yrket kan jeg fortelle deg at du tar feil. Hvorfor kommer du med slike påstander når du tydeligvis ikke vet hva du snakker om?

Påstand? Nå er dette ren fakta da, men! :!:

For det første så lurer jeg veldig på hvordan du har kjenskap til vaskedamene på DEN skolen jeg går på? Vet du altså akkurat hva som foregår på MIN skole bedre enn MEG? Neppe, slutt og beskyld meg for å komme med slike "påstander" du kaller det, når du ikke har det spor mer peiling enn meg i hva som foregår på den skolen jeg går på!

Hvis de angriper folk som stemmer på Frp, skal de som stemmer på Frp bare godta at man slenger dritt om dem?

Nei, alle som er tilhengere til et parti skal selvsagt forsvare partiet sitt når det blir angrepet, derimot kan du ikke begynne å angripe andre partier for å forsvare Frp. Det er jo ikke på noen måte bedre.

Lenke til kommentar

Påstand? Nå er dette ren fakta da, men! :!:

For det første så lurer jeg veldig på hvordan du har kjenskap til vaskedamene på DEN skolen jeg går på? Vet du altså akkurat hva som foregår på MIN skole bedre enn MEG? Neppe, slutt og beskyld meg for å komme med slike "påstander" du kaller det, når du ikke har det spor mer peiling enn meg i hva som foregår på den skolen jeg går på!

Okei, så du påstår fortsatt iherdig at alle vaskedamene/mennene på din skole ar det så forferdelig i forhold til andre skoler? Det at vi har lønnstrinn som regulerer dette har ingenting å si?

For det første så kan det være flere årsaker til at enkelte av vaskedamene på skolen din har det dårlig. De kan være spillgale, jeg kjenner mange mennesker som er det, (jo mindre du har lært om sannsynlighetsregning, jo mer spiller du på lotto og spilleautomater), de kan ha problemer med høye lån som de må betale tilbake, osv. Likevel så kan du ikke komme her og klore deg fast til at vaskedamer får dårlig betalt, da foreslår jeg at du undersøker hvilke timelønner de faktisk får. Som sagt, det er ingenting å bli millionær av, men de får nok til å leve godt.

Lenke til kommentar
Noen som kan tenke seg hvem og hvor mange som får dårligere betalt enn vaskedamer?

6397773[/snapback]

Snakker man grunnlønn:

Varehandel, restaurant og butikknæringen. Dog vil jeg tro en vaskehjelp har langt gunstigere arbeidstid. Det vil uansett variere.

At andre grupper tjener bedre er ikke synonymt med at man har for lav lønn.

Lenke til kommentar

Må vel nesten ta utgangspunkt i faktisk lønn? Særlig i restaurantbransjen er jo det mye tips med i bildet.

Jeg spør bare fordi jeg er nysgjerrig. Og for lav lønn i forhold til hva? Resten av befolkningen i Norge? Fns fattigdomsgrense? Afraikanske bønder? :)

Lenke til kommentar
Må vel nesten ta utgangspunkt i faktisk lønn? Særlig i restaurantbransjen er jo det mye tips med i bildet.

Jeg spør bare fordi jeg er nysgjerrig. Og for lav lønn i forhold til hva? Resten av befolkningen i Norge? Fns fattigdomsgrense? Afraikanske bønder? :)

6397872[/snapback]

Man må ta utganspunktet i grunnlønnen, da man det varierer veldig med hvilket tillegg man får. Jobber man kveld så kompenseres slikt, det samme vil finne sted for vaskehjelp (det finnes de som også jobber kveld der også)

FN sin fattigdomsgrense er vel slik at selv guttungen med 50 kroner i ukepenger ikke faller under den, om jeg husker rett (litt usikker der). Enkelte andre definerer fattigdom utifra flosklen "forskjell mellom fattig og rik". Lav lønn i forhold til gjenomsnittet. Noen vil alltid ha lav lønn i forhold til andre, også gjenomsnittet. Men det er ikke synonymt med at man er fattig eller ikke tjener til livets opphold og litt til :)

En vaskehjelp tjener mer enn det sosialsatsene er. De er satt for å dekke elementære behov og litt til.

Lenke til kommentar

Etter 2002-03 gikk antall flyktninger fra Afghanistan til Vesten dramatisk ned.

Ser man på hva som skjedde i Norge i samme periode, viser det seg at tendensen var den stikk motsatte: I 2002 kom det 786 afghanske asylsøkere hit til landet. I 2003, altså to år etter at Taliban-regimet var styrtet, ble antall afghanere som kom til Norge nesten tredoblet, til 2032.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1366498.ece

Lenke til kommentar

- Det er alltid vanskelig å si til mennesker at de ikke får bli i Norge. Men vi kan ikke gi opphold til dem som sikrer seg medieoppmerksomhet

- Men det er ikke noe grunnlag for å si at de er ført bak lyset. Statsråd Bjarne Håkon Hanssen sa hele tiden at regjeringens politikk ligger fast. Asylsøkere behandles individuelt, og ankebehandlingen har hittil vist at dette er mennesker som ikke har krav på beskyttelse i Norge

- Dette omfatter retur for afghanere fra Danmark og Storbritannia. Da er det ikke grunnlag for å si at det ikke er mulig å returnere til Afghanistan fra Norge

- Vi må ha klare regler og individuell behandling av asylsøknadene. Ellers ville det ha blitt en veldig urettferdig asylpolitikk. De som har beskyttelsesbehov får bli

Kloke ord fra en ikke alltid så klok man, Jens Stoltenberg.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=121133

Nå ville det vært interessant å høre hvorfor norge skal kaste bort tid og midler på de menneskene her som ikke tilfredsstiller kravene for asyl. Hvorfor skal ressurser, som strengt talt bør gå til mennesker som kan vise et reelt behov, brukes på mennesker som prøver å tvinge myndighetene til ikke å følge egne lover og regler?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...