Gå til innhold

Problemer etter Ubundu installasjon

Anbefalte innlegg

Heppsann!

Har installert Ubuntu 6.06 på den stasjonære PC en min. Installasjonen fra Live Cden gikk problemfritt helt frem til jeg skulle restarte maskinen. Da kom denne meldingen opp rett etter oppstarten:

"GRUB Loading stage1.5.

Grub Loading, please wait...

Error 21"

Så skjer ingenting mer. Noen som har formening om hva som kan ha skjedd?

PS#1.Skal legge til at jeg installerte Ubundtu samtidig som jeg har windows XP på en annen partisjon..

PS#2.Kan også legge til at jeg er en newbie når det gjelder Linux

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Grub Error 21 : Selected disk does not exist

This error is returned if the device part of a device- or full file name refers to a disk or BIOS device that is not present or not recognized by the BIOS in the system

Jeg er ikke sikker på hva problemet ditt er, men min foreløpige teori er som følger: Linux ser alle diskene dine siden du kan installere Ubuntu som du vil. Grub er avhengig av BIOS og ser ikke alle dsikene dine siden du får grub error 21

Mine forslag er: 1) Sjekk at diskene dine står med Master, Slave etc og ikke med Cable Select på jumperene. Sjekk at diskene dine ikke står med Auto men med Primary, Secondary/Master, Slave etc i BIOS. Og sjekk og dobblesjekk at kablingen er korrekt både mht hvilke kontrolere diskene er koblet til og mht selve kabelene. Slikt kan forvirre en primitiv BIOS

2) Er BIOS gammel og utdatert? Har du hatt problemer med det i andre sammenhenger? Sjekk om du finner en oppdatering til BIOS, evnt hva en oppdatering fixer av problemer

3) Boot med Ubuntu cdromen, mount partisjonene dine, og lim inn innholdet av /boot/grub/menu.1st og resultatet av fdisk -l her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...