haakie Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Hei, mitt hovedkort er MSI 865PE neo2-v, lurer på om det er noen med samme kort som vet hvordan man setter divider på minnet i BIOS. Kjører stabilt [email protected], men booter på 4.2, har lyst og nå 1 ghz i overklokk. -Haakie Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Denne funksjonen heter antakeligvis "FSB:DRAM ratio", og kombinert med CPU som har standard FSB på 800 (NB strap=800), skal dividerne 1:1, 3:2 og 5:4 være tilgjengelige. Disse er offisielle, og jeg regner sterkt med at du finner disse i BIOS. Jeg ville ha prøvd med 5:4 først, fordi 3:2 nok vil gi tregere minne enn nødvendig. Men vær obs på at bruk av dividere gir ytelsestap i seg selv, så jeg ville ha benchet litt for å finne ut hva som er raskest av din nåværende konfigurasjon, og 5:4-divider med litt raskere CPU. Lenke til kommentar
haakie Skrevet 12. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2006 Ok, tusen takk, men hva menes med divider? Stiller det minnetimingsene? Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Nei, en divider har ikke direkte med minnetimingene å gjøre, men brukes til å stille forholdet mellom klokkefrekvensen til FSB og RAM. 1:1 betyr synkront, dvs at de alltid kjører på samme fart, mens 3:2 og 5:4 betyr at minnet kjører langsommere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå