Gå til innhold

Ny webserver\filserver, hjelp til oppsett

eXa

Anbefalte innlegg

hm ok, nå skal jeg sette opp en server med litt diverse deler jeg har.

jeg skal ha både en filserver og en webserver, er det fordel med 2 separate maskiner da eller går det greit med å brukke samme maskinen til begge deler?

og hva anbefaler dere at jeg bruker?(software\os)

jeg skal skaffe ett domene og lage en hjemmeside jeg skal ha på webserveren, skal og bruke den til F@H, og nedlastninger!

edit: kan jo nevne hardwaren.

p3 1ghz, 768mb ram, pata diske® og kansje en 9gb scsi disk!

edit2: jeg har ett tekram dc-390u scsikort. kan jeg bruke det og 9gb scsi disken til os?

edit3: kan jeg begynne å lage hjemmesiden min på hovedmaskinen og bare legge den inn på webserveren uten problemer når den er oppe å går?

Endret av eXa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke anbefale deg å bruke til i tilleg til F@H, da det fører til at det bruker opp alle resursen på serveren. Men om du ikke har noe imot at resten går treigt så funker det sikkert greit nok for deg.

Scsi til os, og pata til lagring av filer er en fin kombo.

Av OS så bør du bruke det du kan, om du bare har brukt Windows så holder du deg til det om du ikke har planer om å sette deg inn i noe nytt. Men en Linux distro som er kjempeenkel å sette opp er Clark Connect, som jeg selv bruker på serveren min.

De fleste Linux distroer kommer med software til webserver og slike ting, men er noe du må instalere ekstra om du går for Windows.

Lykke til

Lenke til kommentar

hm jeg lastet ned ubuntu server. er clark connect bedre?

hvorfor mener du f@h kommer til å bruke opp all prossesen? det stemmer ikke det da f@H kun bruker overskuddet!

scsi til os og pata til lagring er hva jeg tenkte ja. slenger vel opp hjemmesida på scsien og!

Lenke til kommentar

Ubuntu er et bra valg, det er vanlig desktop OS som også funker bra til server, som i instalasjon og bruksmåte er mye likt som i Windows.

Clark Connect er tillaget bare for bruk til server, og er tillaget mer for en server som skal stå en plass og du fjernadministerer alt på den.

Siden du skal bruke den til nedlasting så tipper jeg at du kommer til å sette skjerm/tastatu/mus på den, da er det enkleste å bruke noe som Ubuntu.

F@H bruker som du sier de resursene som er til overs. Når serveren får en forespørsel om å må gjøre noe så trenger den resurser til å utføre den opperasjonen. Den får helt sikkert resurser av F@H, men det kan ta litt tid som fører til at ting ikke skjer så fort som du vil at det skal.. Men dette er en ting du må nesten teste ut selv, og se om det virker eller ikke.

En tommelfinger-regel er at du ikke lar en server jobbe så mye at den bruker opp resursene sine, og at den har en del å gå på.

Lenke til kommentar

ok. jeg kommer ikke til å sette skjerm\mus\tastatur på den. slik den står nå(på kjøkkenet) så bruker jeg bare eksternt skrivebord på den.

ja får teste ut å se om jeg merker noe forskjell på med og uten f@h på den...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

X er programvaren som styrer grafisk oppsett i Linux (enkelt forklart). Uten X så får du bare ei komandolinje. Du kan logge inn på maskina ved hjelp av SSH fra ei anna maskin, da får du komandolinje og kan utføre dei oppgavene du må utføre. Putty er en SSH-klient for Windows.

Jeg tror du må installere SSH-server på ubuntu-boksa først, det gjøres slik:

sudo apt-get install openssh-server

EDIT: Du får kanskje mer hjelp på Gnu/Linux-forumet...

Endret av olsen
Lenke til kommentar
Alle ;)

Hvis du installerer Ubuntu-server så er det bare å kjøre denne kommandoen så får du GUI:

sudo apt-get install ubuntu-desktop

6423536[/snapback]

Jeg er ikke så sikker på om jeg ville anebfalt SCSI Systemdisk her. DC390U er hvis jeg ikke husker helt feil Ultra SCSI II, med en båndbredde på inntil 20MB/s. Jeg er derfor stygt redd for at den SCSI-kontrolleren kan bli en begrensning i systemet. En grei ATA-100 eller ATA-133 disk vil sannsynligvis være like så god.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...