Spunky Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Hei Jeg skal inn i førstegangstjeneste nå, og dermed skal jeg kjøpe meg et digitalkamera. jeg har aldri hatt det før så vet da også veldig lite om det. men jeg har hørt at ekspert selger et digitalkamera som er vanntett, hvordan er dette kameraet? Jeg trenger et kamera som tåler en støt, men som også gir god bildekvalitet, og så er vel bra zoom kjekt å ha?! Men det kan heller ikke være stort, for jeg må ha plass til det i lomma. Hva er det dere anbefaler meg? prisen kan ikke være så høy, men rundt 3000,- er en fin max pris. Mvh Linda Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 (endret) Olympus mju 720 er vanntett, men har ikke kommet så godt ut i tester når det kommer til bildekvalitet. Tror ikke du trenger å prioritere at det skal være vanntett. Du skal ikke krype i gjørma meddet uansett Selv hadde jeg et Canon A60 (relativt stort) i forsvaret, og mine medsoldater hadde ellers "vanlige" digitalkameraer. Man har de alltids liggende tørt i sekken/kjøretøy, samme som med mobilen Endret 20. juni 2006 av NoviKaNa Lenke til kommentar
Spunky Skrevet 21. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2006 Olympus mju 720 er vanntett, men har ikke kommet så godt ut i tester når det kommer til bildekvalitet. Tror ikke du trenger å prioritere at det skal være vanntett. Du skal ikke krype i gjørma meddet uansett Selv hadde jeg et Canon A60 (relativt stort) i forsvaret, og mine medsoldater hadde ellers "vanlige" digitalkameraer. Man har de alltids liggende tørt i sekken/kjøretøy, samme som med mobilen 6345445[/snapback] Men vet du om et kamera som er bra da, til rundt 3000,-? selv om jeg skal ha det i sekken bør det vel tåle en støt? eller..? Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Ixus-kameraene tåler relativt mye. Bør uansett ha en veske rundt Selv har jeg et Ixus 60 med original veske (DCC-60) og 1 GB minnekort. Det ble 3144,- levert fra itbutikken.no. Lenke til kommentar
hendelsesløysa Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Ixus kameraene er hovedsakelig laget i magnesium men tåler ikke spesielt mye. Skjermen er spesielt utsatt, selv om den har blitt forbedret opp gjennom tiden. Jeg må anbefale Olympus 720sw. Ja, den har ikke fått topp omtale på bildekvalitet men det kan fremstå som små-rusk for hver-en-mann. Kamera tar topp bilder, men vil i sammenligning mot andre i visse situasjoner fremstå svakere. At dette blir et problem for en vanlig bruker har jeg ingen tro på. De som kjøper kompakt kamera er hovedsakelig på jakt etter praktiske løsninger og da er det INGEN som er som Olympus 720sw og tåler både vann og slagskader. Anbefales ! Ps. Jeg har speilrefleks og optikk og vurderer 720sw for alt annet hvor speilrefleks blir vanskelig. Ikke som erstatning for bildekvalitet men for å ha muligheten til å ta bildet. Lenke til kommentar
hean Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Her er ett annet kamera, du kan jo vurdere denne selv... http://www.dinside.no/data/lyd+&+bilde/dig.../art306579.html Skal kjøpe Olympus sin modell jeg i tillegg til min Nikon D50 den tåler dypere vann og ser rett og slett finere ut. At ikke bildene er 110% gjør ikke så mye med ett lommekamera som jeg ikke kommer til å bruke så mye. Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Trådstarter har derimot ikke et speilrefleks og ønsker et godt lommekamera. Personlig har jeg dårlig erfaring med Olympus, siden de gjennomgående gir mye støy på bildene. Ixus-kameraet jeg har nå er jeg gullende fornøyd med, og får så og si alltid gode bilder. På mitt forrige kamera, Olumpus mju mini, var stort sett halvparten dårlige, enten pga en lav lukkertid gav ustøe bilder, eller at ISO-støyen ble for merkbar (sistnevnte selv ved Iso 100). Det er også det som blir trukket mest på i tester av 720. Det finns sikkert folk som har bruk for 720, all den tid det er vanntett, men i min førstegangstjeneste, klarte både jeg og mine medsoldater oss ypperlig med vanlige kameraer i en veske, pakket inn i en pose. Jeg ville heller kjøpt med en vanntett pose og hatt et kamera man vet gir gode bilder i, enn et Olympus 720. Lenke til kommentar
Spunky Skrevet 22. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2006 Ja men takk for hjelpen, skal se ann dette litt Setter stor pris på den hjelpen jeg har fått av dere Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Jeg ville heller kjøpt med en vanntett pose og hatt et kamera man vet gir gode bilder i, enn et Olympus 720 Enig. Ikke undervurder det at du skal i "force'n". Det er nemlig store muligheter for at du kan komme på en og annen "utflukt", om ikke akkurat selvvalgt. Og da er det langt fra usannsynlig at du vil oppleve storslått natur som kan friste en hver fotograf. Selv var jeg på Jørstadmoen/Lillehammer, men det var i steinalderen, dvs. i '84, og altså hinsides digitalkameratiden. Men jeg hadde den gang et filmbasert (selvsagt..) lommekamera. Og jeg var med på turer, i egenskap av vognføreropplæring og knipset bilder i flotte landskaper. Attpåtil besteg vi Bitihorn (1600 m.o.h) og tok bilder av den supre utsiken. Men hvordan ble bildene fra et kjipt lommekamera? jo, rimelig elendige. Jeg skal jo ikke si at det er klin likt i den digitale verden, men heller ikke helt fjernt. Det er en kjent sak at de flate lommekameraene ikke kan måle seg med optikken til større kameraer, det er liksom naturlover som også spiller inn når det gjelder spredning av lys. Så selv om noen skryter hemningsløst av sine flate kamera, ville jeg heller satset på et mellomstort et, kjøpt en god veske, som da også har god polstring og gir bra beskyttelse. Tar du med litt kraftig zoom, kan du virkelig få gode minner fra din kamuflasjegrønne karriere. Som det sies her, putter man kamera/veska i en pose e.l. og har i sekken burde det være rimelig trygt å ha med. Og da ender jeg opp med å anbefale Canon S2 IS, som nå har falt i pris grunnet at den er forrige modell. Tror du får det til rundt 3K nå. Da får du et svært kompakt kamera til å ha hele 12x zoom, bildestabilisator, vendbar skjerm, flott optikk, dritkjapp zoom, bra støynivå, og ikke minst terningkast 6 i tester. Les iallfall litt om det, f.eks. under tester her på forumet, før du utelukkende satser på å stappe kamera i lomma. Lenke til kommentar
hean Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Nå spørs det vel litt hva en vil bruke kamera til da. Har man kamera pakket i en pose i sekken hele tiden vil du automatisk ikke ta så mange bilder som du ville med ett vann -og støtsikkert kamera rett i lommen. Kjøper han ett så fint kamera som frembringer svetteperler i panna bare med tanken på å ta det frem i skog og øsende regn går han garantert glipp av maaaaaange bilder i løpet av 12 mnd som han ellers ville tatt med en vanntett versjon. Husk vi snakker militæret her og en person som sannsynligvis vil dokumentere det han har vært med på ++ Da er det bedre med ett kamera med litt dårligere bildekvalitet enn andre kamera men som faktisk blir brukt. Lenke til kommentar
hean Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Tror ikke du trenger å prioritere at det skal være vanntett. Du skal ikke krype i gjørma meddet uansett Hvordan kan du hvite det, sannsynligheten for at man kommer til å ja nettopp, krype i gjørma med det er jo meeeeget stor! Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Kameragutten har et godt poeng, men jeg mener fortsatt et kamera i en vanntett pose er best. Nå vet ikke vi hvilken tjeneste trådstarter får, men havner man på en vogn av noe slag har man det uansett ikke noen skitten plass. Anbefaler ikke å dra med seg et speilrefleks-kamera, men et Ixus 60 er da ikke stort, og et S2 som også er anbefalt, er vel ikke av noe dominerende størrelse. Når man kommer hjem fra øvelser, og ser man har fått gode bilder, er det absolutt verdt det! Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Tror ikke du trenger å prioritere at det skal være vanntett. Du skal ikke krype i gjørma meddet uansett Hvordan kan du hvite det, sannsynligheten for at man kommer til å ja nettopp, krype i gjørma med det er jo meeeeget stor! 6363624[/snapback] Nei, det tviler jeg sterkt på! og om man kryper med det i gjørma, ja så er det større sannsynlighet for at man knuser det uansett. Generelt lite gjørmekryping i militæret, egentlig Med mindre man er PO fot eller liknende. Lenke til kommentar
hean Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Vel, når du ikke vet hva som kommer.... forvent det verste er mottoet mitt. Kjøp for all del ikke ett kamera som du tar med hjem første perm og ikke tør å ta med tilbake, sier bare det Lenke til kommentar
hean Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 (endret) Når man kommer hjem fra øvelser, og ser man har fått gode bilder, er det absolutt verdt det! Tror du i det hele tatt at forskjell bildekveliteten på disse kameraene blir synlig på 20 x 30 utskrift.... jeg tror faktisk du kan printe ut ennå større eksemplar uten å få en merkbar forskjell. Når man snakker om middels og god bildekvalitet i dag er det vel knapt synlig for det dødelig øyet i relativt små utskrifter.. Endret 23. juni 2006 av Kameragutten Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 I 10x15 kan man knapt merke forskjellen på kameraer (sett bort fra fortegning og annen forvrengning), men på 20x30 og oppover kan man se en klar forskjell i optisk skarphet osv. Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Ville absolutt kjøpt noe som tåler vann og støt! Om du skal ut i skogen å ha reel krigstrening så kommer du helt klart til å trenge dette. Vanntette poser og ultrazoomer er greit på sivile turer, men har du en litt mer seriøs tjeneste så er det ikke snakk om at en får dra med seg masse personlig stasj ut i skogen, så du er heldig om du klarer å få med deg selv et lite kamera. Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Ville absolutt kjøpt noe som tåler vann og støt! Om du skal ut i skogen å ha reel krigstrening så kommer du helt klart til å trenge dette. Vanntette poser og ultrazoomer er greit på sivile turer, men har du en litt mer seriøs tjeneste så er det ikke snakk om at en får dra med seg masse personlig stasj ut i skogen, så du er heldig om du klarer å få med deg selv et lite kamera. Fint å se noen som er enige med meg... Uansett hvor man skal tjenestegjøre skal man vel ha rundt 3 mnd med rekruttrening først, da er det fint med vann og støtsikkert utstyr.. Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Olympus mju 720 er vanntett, men har ikke kommet så godt ut i tester når det kommer til bildekvalitet. Nevner her tester men finner ikke noen. Siden jeg selv har tenkt å kjøpe kameraet så hadde det vært fint om noen hadde en link til denne testen... eller testene Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Ville absolutt kjøpt noe som tåler vann og støt! Om du skal ut i skogen å ha reel krigstrening så kommer du helt klart til å trenge dette. Vanntette poser og ultrazoomer er greit på sivile turer, men har du en litt mer seriøs tjeneste så er det ikke snakk om at en får dra med seg masse personlig stasj ut i skogen, så du er heldig om du klarer å få med deg selv et lite kamera. 6370437[/snapback] Er snakk om et IXUS eller lignende i en vanntett pose her. Mju 720 er et større kamera, så plassen er ikke problemet her. Ingen er så opppakket at man ikke har plass til det. Uansett hvor man skal tjenestegjøre skal man vel ha rundt 3 mnd med rekruttrening først, da er det fint med vann og støtsikkert utstyr.. Rekrutteringen er på 7 uker, og det er ikke værre å dra med seg kamera da enn senere. Og de som mener man ikke ser forskjell på 10x15-utskrifter: Jo, det gjør man! og hva om denne personen vil bruke det i datasammenheng, hvor man hvertfall ser støy? eller kanskje skrive ut i større format? Da ser man stor forskjell på billedkvaliteten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå