Gå til innhold

En mus som produserer sin egen strøm?

Anbefalte innlegg

En mus som produserer sin egen strøm?

Et lite tankeeksperiment: Er det praktisk mulig å lage en trådløs mus som ikke er avhengig av batteri som energikilde? Satt og tenkte på dette, og så slo det meg: indusert strøm. Elektromagnetisk induksjon fungerer på den måten at elektrisk strøm oppstår når en magnet beveger seg gjennom en spole. Men før strømmen kan utnyttes, må man altså først få magneten til å bevege seg gjennom spolen. Som pekeredskap i evig bevegelse må musen være velegnet til dette formål.

Jeg tenker meg konstruksjonen som følger: En liten magnet plassert inni musen - med fri bevegelse i det horisontale planet - som passerer gjennom en spole (og dermed skaper strøm) ved det minste utslag, med andre ord hver gang man rører på musen. Altså noe i retning av det Seiko benytter i sine armbåndsur (så lenge du beveger på armen/håndleddet, trenger klokken aldri bytte batteri eller trekkes opp).

coilAni.gif

Stjal illustrasjonen fra denne siden

Hva tror dere? Er det mulig å gjennom induksjon skape nok strøm til å drive en trådløs mus, samt gjøre dette på en kostnadseffektiv måte, slik at prisen blir overkommelig for konsumentene?

Endret av Penneknekt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette handler jo egentlig om balanseregnskapet over tilført energi og forbrukt energi. Analogien til klokken er fin. man beveger stadig vekk på armen (oftere en man tenker over) og dette er nok til å holde liv i urverket. Problemet med å overføre dette til trådløs mus er at en klokke bruker svært lite strøm. Den kan jo nesten gå evig på et lite batteri uansett. Musa derimot bruker ganske mye (relativt sett) på grunna av den trådløse overføringen og det er jo mer og mer vanlig med optisk mus og optikken der trekker også en del. Det kan muligens bli litt irritereende dersom man til stadighet må "trekke opp" musa ved føre den raskt frem og tilbake et par ganger før den begynner å sende noe som helst. Men hvem vet. Stort sett alt av elektronikk blir jo mer og mer energigjerrig og det gjelder jo også elektronikken i pc-musa. Kanskje det ikke er så langt unna å la seg gjennomfør i praksis.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Det som virker litt mer praktisk gjennomførbart for meg er å lage magnetisk musematte, slik at elektrisitet produseres hele tid og ikke bare når musen akselereres. Men kanskje kan musmatten lages elektromagnetisk og mates med vekselstrøm, så blir musen ladet hele tid, ikke bare når den er i bevegelse. Dette har jeg sett på elektrisk tannbørste - verken stativ eller børste har kontakter, men blir ladet via induksjon.

Lenke til kommentar

Xell: Interessant. Kan ikke dette kompenseres ved å benytte en større magnet og spole? En mus er jo tross mer romslig enn en klokke, og bør kunne huse større saker. Hva sier fysikken om dette? Begynner å bli lenge siden jeg hadde 2FY/3FY.

Forstår problemstillingen din om å måtte bevege musen kraftig noen ganger dersom den har stått stille lenge. Alternativt kan man jo tenke seg en hybridløsning, der et lite batteri forsyner musen med energi i de sekundene/minuttene den trenger på å komme i gang. Dette batteriet kan så kobles ut (og lades opp) når den induserte strømmen når et gitt nivå. Eller?

Didzisk: Må si jeg falt for ideen din. Kan du forklare litt nærmere hvordan musen vil lades når den står stille?

Endret av Penneknekt
Lenke til kommentar

Hvordan vil du overføre nok energi til en såppass statisk ting som en mus til at du kan bruke elektromagnetisk indusjon til å holde trådløs overføring samt optisk lesing igang? Hånden beveger seg mye, raskt, og akselererer mye, slik at en klokke(som også trekker minimalistisk med strøm) holdes igang. En datamus står faktisk stille mesteparten av tiden, og ellers beveger seg lite når den faktisk brukes. Selv for gamere.

Men det finnes sikkert andre måter å gjøre dette på. En musematte med mange felt side om side som er omvendt magnetiske for hverandre, og poler på musen, vil dette kunne fungere som en "flat dynamo"? Igjen gjelder vel akselerasjonen.

Jeg tror ikke det er mulig å overføre nok energi fra håndbevegelse til musen slik at den kan drive seg selv. Da må effektforbruket av trådløs overføring og optisk lesing langt ned(selv om det sikkert ikke er mye fra før).

Endret av Superslask
Lenke til kommentar

Takk for linken, Xell. Fire hundre kroner er vel ikke så galt for både mus og induksjonsmatte? Synes dette var en god løsning, men det beste ville jo selvsagt være om musen kunne skape den nødvendige elektrisiteten selv. Slik hadde man eliminert behovet for spesielle musematter. Hvor mye strøm bruker en gjennomsnittlig trådløs mus?

Superslask: Har ikke regnet på dette, jeg vet ikke hvor mye strøm en mus trekker, men kan tenke meg at dette er en del, iallfall den optiske sensoren, som fotograferer underlaget kontinuerlig. Kanskje du har rett, kanskje dette ikke er mulig. Med mindre det finnes en måte å redusere strømforbruket til de andre komponentene på.

Endret av Penneknekt
Lenke til kommentar
Det som virker litt mer praktisk gjennomførbart for meg er å lage magnetisk musematte, slik at elektrisitet produseres hele tid og ikke bare når musen akselereres. Men kanskje kan musmatten lages elektromagnetisk og mates med vekselstrøm, så blir musen ladet hele tid, ikke bare når den er i bevegelse. Dette har jeg sett på elektrisk tannbørste - verken stativ eller børste har kontakter, men blir ladet via induksjon.

6344564[/snapback]

Dette går jo opplagt finfint. Men så er det noen som ville vært bekymret over å sitte mer eller mindre oppå en slik matte...

Btw. - er kulemus mer energigjerrige? Så lenge du har en OK overflate er det jo overhodet ikke noe problem med kule...

Lenke til kommentar

Jeg mistenker at den musen i gadgets.no får strøm nettopp på den måten jeg forsøkte å beskrive. Det er samme prinsipp som i en transformator - du har den primære spolen (eller flere) i matten, som får vekselstrøm via en ledning og produserer vekslende magnetfelt. Og så har du den sekundære spolen i musen. Denne penetreres av skiftende magnetfelt og på gunn av induksjon produserer større eller mindre mengder strøm. Strømmen må selvfølgelig likerettes, glattes og samles, men det må være forholdsvis enkel elektronikk som gjør det.

En annen fordel med spesiell musmatte er at du kan ha antenne plassert ganske nært musen, så sendere og mottakere kan være billigere.

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at man hadde fått nok energi til å drive en mus med det. Kanskje ikke om man kombinerte både bevegelse og dynamo på kule.

Det jeg heller ville ha satsa på ville vert en basestasjon som kunne lokalisere musa, hvor den var, og i hvilke retning den bevegde seg. Hadde nok blitt skammdyrt, men da burde man klare å drive en liten sender med f eks dynamo eller bevegelses induksjon og basestasjonen får jo strøm fra pc'en.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Med kule vil nok dette være fullt mulig ja. Da spiller det ingen rolle hvordan man beveger på den heller. Et "girsytem" kan sørge for konstant hastighet gjennom spole. Dog vil dette slite godt på batteriene, ettersom det blir ujevn opp- og utladning.

Personlig foretrekker jeg heller optisk mus med ladestasjon. En mus som lader seg selv er det ikke behov for, med mindre man sitter 24 timer i døgnet forran PC-en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...