Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

HVORDAN skrive klage på standpunktkarakter?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 år senere...

Jeg klagde i fjor og gikk opp.Vil noen se det tre sider lange brevet, er det bare på å spørre. :)

Vil gjerne se klagebrevet ditt ;)

Holder på å skriver klagebrev selv i mat og helse. Selv om det sannsynligvis ikke er samme faget så vil jeg gjeren se brevet ditt uansett :)

Her er klagebrevet mitt btw :

Vil gjerne ha tilbakemeldinger og om dere tror jeg får medhold eller ikke ;)

Til rektor ved ***** Ungdomsskole.

Klage på standpunktkarakter i mat og helse.

Jeg klager med dette brevet herved på min karakter i faget mat og helse satt av ****** *****, karakteren var 4.

Ved første termin fikk jeg 4 i karakterboken i mat og helse. Jeg spurte faglæreren vår i faget ( **** ***** ) om jeg lå langt unna en 5-er. Hun svarte at det bare litt som manglet før jeg nådde 5-eren, noe som jeg syntes var en helt rettferdig karakter ved første termin.

Ved konferansemøte under andre termin sa kontaktlæreren min ( som også var min faglærer i mat og helse ) at jeg hadde en sjanse på 5 i karakterboken hvis jeg hevet meg litt i de få gjenværende timene og gjorde det bra på den praktiske prøven innenfor faget. Jeg føler selv at jeg hevet innsatsen min og jobbet hardt i de siste timene før den praktiske prøven. Også på den praktiske prøven var både konsentrasjonen og innsatsen på topp, etter min mening og tilbakemeldingene jeg fikk fra faglærer tydet også på det. Under andre termin har vi hatt en innlevering, og to prøver. En teoretisk og en praktisk. På innleveringen fikk vi ingen karakter, men bare tilbakemeldinger. Tilbakemeldingene var positive og ingenting tydet på noe annet. På den teoretiske prøven fikk jeg 4+, men jeg føler selv at i et så praktisk fag som mat og helse burde den praktiske prøven ( som jeg fikk 5 på ) telle mer enn en teoretisk prøve. Legger også til at om en teoretisk prøve teller mye så stusser jeg litt på faglærers grunnlag for bedømmelse av karakter under første termin hvos jeg fikk 5/6 på den teoretiske prøven.

Jeg klager altså på min karakter, 4, i faget mat og helse og søker om at den blir satt opp til 5 på mitt endelige vitnemål, basert på argumentasjonene i dette brevet.

Med vennlig hilsen ******* ******.

Endret av Sandnes95
Lenke til kommentar

Jeg skal og klage i naturfag. Jeg har fått 6 på cirka 80% av prøver og innleveringer.

På elevsamtalen var alt læreren sa: Ola, du får 6 i faget, dette var veldig bra. Etter samtalen har jeg prestert like bra, men jeg får 5 i faget. Tror dere læreren kan ha gjort feil eller?

Og burde jeg prate om dette med læreren før jeg sender klage?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har skrevet to klager gjennom VGS. Ganske krasse også. Ingen av de ble godkjent av skolen, men sendt videre til klagenemda. Den ene klagen ble innvilget og hele karakteren ble strøket av vitnemålet (det var klage på en muntlig eksamen). Jeg slapp også å ta eksamen på ny. Klagen på standpunktskarakter gikk det imidlertid litt skeis med og den ble avslått både av skole og klagenemd.

Hvordan klaget du på muntlig eksamenskarakteren din? Og hvordan fikk du den strøket? Jeg hadde muntlig eksamen på fredag, og mener at jeg ble vurdert helt feil, og at jeg overhodet ikke fikk den karakteren jeg fortjener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...