Wintel Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Planlegger å kjøpe en 25HK 4-takt Tohatsu til min nyinnkjøpte Blesser 360 (første i Norge :-). Har imidlertid en nevø på 12 som kanskje ikke burde få leke seg med 25HK? Er det mulig å justere ned toppeffekten på en enkel måte på slike motorer? Finnes det noe ála tomgangs-skruen slik at man kan justere max åpning på forgasseren (og helst å enkelt at jeg ikke bruker halve dagen på å justere opp og ned etter hvem som skal bruke båten)? Mvh Wintel Lenke til kommentar
TMH Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Å trimme en firetakter lønner seg i de fleste tilfeller ikke. Selv har jeg en 15hk 4-takt. Skulle jeg trimmet den til 20hk, så hadde vært billigere å kjøpe en ren 20hk, fordi du må bytte forgasser osv. Lenke til kommentar
Wintel Skrevet 20. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2006 Å trimme en firetakter lønner seg i de fleste tilfeller ikke. Selv har jeg en 15hk 4-takt. Skulle jeg trimmet den til 20hk, så hadde vært billigere å kjøpe en ren 20hk, fordi du må bytte forgasser osv. 6343798[/snapback] Mulig jeg formulerte meg noe upresist, jeg tenkte å trimme NED ikke opp.. Wintel Lenke til kommentar
OBERST Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 mhm.. Å trimme ned er ikke enkelt.. Du burde spøre noen som har virklig greie på sånt.. Lenke til kommentar
Wintel Skrevet 21. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2006 mhm.. Å trimme ned er ikke enkelt.. Du burde spøre noen som har virklig greie på sånt.. 6344205[/snapback] Er det en skrue i motoren som justerer hvor stor åpning du kan ha på forgasseren? Noe tilsvarende som en tomgangs-skrue? Wintel Lenke til kommentar
pc`baby Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 vet ikke med 4 takter men det er ein skrue som du kan justere på slik at du ikke får gassa så mye. toppen 1 minuts arbeid å justere opp eller ned. du må bare huske å merke hvor den skal stå orginalt. Lenke til kommentar
-¤Zen¤- Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Strupigjen luftintaket, turtallssperre, plomber eksos... 12år å 25HK er jo kunn digg da. kjørte 60 da jeg var 12 Men er ikke akkurat lovlig da. Letteste er vel å skaffe et anet luft filter som du tjetter ganske bra så den ikke får nok luft, så kan du bytte tilbake om du skal ha 25. Vet ikke hvor mange HK du får på ren bensin, men muli det ikke hjelper mye, kanskje 15-20hk etterpå eller no sånt. Lenke til kommentar
-Petter- Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Det jeg ville gjort, va å prøvd med en turtallsperre til moped. Vet ikke om det funker, men det er jo også et problem - den kutter bare på tenninga, og ikke bensin, så det blir litt smell og det er ikke noe bra for motoren.. men det er jo lettest, bare en knapp til å aktivere/deaktivere Lenke til kommentar
weebl Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 som tidligere sagt så kan du gjøre luftinntaket på forgasseren mindre, du kan sette inn en paking e.l. og bare ta den ut når du selv kjører. 25hk til en 13 åring er ikke så galt da, kjørte 100hester når jeg var 13 flere ganger, jeg vaksa båten til onkel og fikk en kjøreur i betaling Lenke til kommentar
Mortex2001 Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 (endret) Du burde ikke skru på tomgangsskruen. Det er ikke bra for motorene, de kan lettere skjære seg slik. Det du eventuelt kunne gjort var å skifte pakning mellom innsug og forgasser. Når man tar ut plomba på en Tohatsu 25, så bytter man som regel bare en pakning mellom forgasser og innsug for å få 30hk. Da burde det vel også finnes en mulighet for å få tak i en mindre pakning igjen, enn det som originalt står i en Tohatsu 25? Kan du ikke ringe og høre med en Tohatsuforhandler? Endret 29. juni 2006 av Mortex2001 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 (endret) Jeg så i manualen til Tohatsu, men kunne ikke finne noen bilder av innmaten i motoren, men jeg antar at det faktisk er en skrue der som kan brukes til å justere vandringen på forgasserarmen. Det pleier det å være på alle motorer. Å skru den til slik at forgasseren ikke kan åpnes fullt er verdens enkleste ting. Også markerer du hvor den skal stå på normal. Først finner du forgasseren og gassvaieren fra styrekonsollen, så skal du kunne se om det er noe som kan justere vandringen på den. Tomgangsskruen ligger kanskje i nærheten, men den trenger/skal du ikke å skru på. Jeg kan se om jeg finner bilde av min egen forgasser (Suzuki 15 totakt). Prinsippet bør være omtrent det samme på alle motorer under 50 HK. Edit: Nei, på min var det faktisk ikke noen skrues som var laget til akkurat det formålet, men det var flust av andre muligheter på vaiersystemet hvis du bruker kreativiteten litt. Endret 1. juli 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Tomgangskruen bør du holde deg unna den blander forholdet luft/bensin. Enten får du som du sier se om det er en justerbar skrue etc på forgasserens overføring til gashåndtak, ellers kan du montere en wirelås på wiren slik at den stopper mot wirestrømpen, dette krever ett skrujern/fastnøkkel. Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Strupigjen luftintaket, turtallssperre, plomber eksos...12år å 25HK er jo kunn digg da. kjørte 60 da jeg var 12 Men er ikke akkurat lovlig da. Letteste er vel å skaffe et anet luft filter som du tjetter ganske bra så den ikke får nok luft, så kan du bytte tilbake om du skal ha 25. Vet ikke hvor mange HK du får på ren bensin, men muli det ikke hjelper mye, kanskje 15-20hk etterpå eller no sånt. 6354037[/snapback] å tette et luftfilter fungerer fint for og strupe ned det. Hadde et tett luftfilter på mopeden min, og den dro ikke over 7000 rpm. da fusket den bare og jeg måtte gi mindre gass. (eller skifte gir da ) Lenke til kommentar
Torwar Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Ta og sett på en mindre propel så går den saktre. Men sjekk att det ikke blir for høyt turtall. Strupe ned på luftinntaket vil bare føre til alt for høyt bensinforbruk og i værste fall skjære motorn pga for mye bensin vil vaske vekk oljefilmen i sylinderene. Men uasett så er det ulovelig for han å kjøre med den motoren hvis han blir stoppet av politet. Ville bare latt den være som den var og eller prøvd å forklart han litt fornuft 25 hk 4takt er vel ikke så kjappe sakene ? Lenke til kommentar
hiper Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 skru inn en skru i kontroll boksen så han ikke kommer lengre opp på gassen en du vil! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå