Gå til innhold

Vista-forsinkelse skyldes dårlig kultur?


Anbefalte innlegg

Bakstrukturene for tegning av windows sitt brukgrensesnitt har ikke endret seg vesentlig siden windows95 og bruker unødvendig mye av cpu ressurser f.eks. Når vi i dag har kraftige GPU'er for tegning av grafikk, er det naturlig at også Operativsystemets GUI flyttes over på GPU.

 

Jeg er enig i at det er en naturlig utvikling å flytte tegningen av desktopen til gpu og at dette bør redusere cpuload. Det er spesielt derfor det er så rart at Vista suger maskinresurser :-) Jeg synes det er ganske fantastisk at du må ha en tipp-topp moderne maskin bare for å få kjørt operativsystemet skikkelig.. Det tyder på at ting og tang kunne vært programmert mer effektivt mener jeg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bakstrukturene for tegning av windows sitt brukgrensesnitt har ikke endret seg vesentlig siden windows95 og bruker unødvendig mye av cpu ressurser f.eks. Når vi i dag har kraftige GPU'er for tegning av grafikk, er det naturlig at også Operativsystemets GUI flyttes over på GPU.

 

Jeg er enig i at det er en naturlig utvikling å flytte tegningen av desktopen til gpu og at dette bør redusere cpuload. Det er spesielt derfor det er så rart at Vista suger maskinresurser :-) Jeg synes det er ganske fantastisk at du må ha en tipp-topp moderne maskin bare for å få kjørt operativsystemet skikkelig.. Det tyder på at ting og tang kunne vært programmert mer effektivt mener jeg!

6358522[/snapback]

 

Dette kan jo fort skylles at det er en beta, at det ikke er skrevet optimiserte driverrutiner etc etc. Dette får vi ta en vurdering av når vista er final. :)

 

Og at vista krever mere ram var vel ikke noen overaskelse? Hver utgave av windows krever jo en god dose mere ram. Man må jo også tenke på at microsoft utnytter det faktum at dagens maskiner er mye kraftigere enn de som kom ut når XP kom og at det naturligvis ønsker å bruke disse ressursene til å øke OS'ets muligheter. Det er i grunn som med spill, ny software krever mere av maskinen fordi den gjør mere... elns :p

Lenke til kommentar
Det var jo ikke akkuratt et svar da. :-)

Reklame-papir som forteller hvor bra alt skal bli.

Syns nå det var litt for tekniskt for et rent reklame-papir. Det forklarer bl.a fordelene med dual buffering (som bruk av vsync for å forhindre tearing) og ta vare på en kopi av forige frame. Akseleret og bedre kvalitet anti-aliasing ved å bruke GPU'ens AA funksjoalitet. Og det forklarer også noe av hvordan brukergrenesnittet i praksis tar GPU akselering i bruk.

Jeg trodde nå dette ville svare på noen av spørsmålene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...