Gå til innhold

Hardware til filserver?

nb

Anbefalte innlegg

Tenkte å sette meg opp en server hjemme, den skal gjøre fint lite, planen er kun å bruke den til å lagre musikk/filmer jeg spiller av over LAN. Har tenkt å kjøre en eller annen Linux-distro på den, sannsynligvis Ubuntu siden jeg har tilgang til tung ekspertise på den distroen. Har en ca 3 år gammel AMD-sak (hsuker ikke helt hvilken, men mener det er en 1.8 GHz CPU) med 1 GB minne og ATI Radeon 9700 Pro. Kan muligens bruke den da jeg unasett skal kjøpe meg ny Gaming-PC, men den jeg har nå er noe uastabil, uvisst av hvilken grunn, så ikke så veldig lysten på å bruke den som server.

Kravspesifikasjonene er som følger:

- Plass til mye disker, skal kjøre 4 eller 5 disker i RAID-5 array for å lagre filer, samt (muligens) 2 speilede disker i Raid-1 for å kjøre OS.

- Plass til å sette inn et RAID-array til på et senere tidspunkt, dvs plass til totalt 10-12 disker

- Skal kjøre software-RAID, så trenger ikke kontroller med RAID-støtte

- GBLan, helst på hovedkortet

- Grafikkort det finnes Linux-drivere til

- Mus, tastatur, optisk drev, diskettstasjon osv har jeg

- PSU kraftig nok og med nok ledninger til å kunne håndtere mange disker

- Kabinettet kan godt være stygt som juling, skal uansett gjemme boksen godt

- Ikke koste mer enn det behøver, men er ikke veldig prissensitiv

Hvilken CPU trenger jeg? Hvor mye minne? Hva er billige kabinetter med mye plass? Hvor stor strømforsyning trenger jeg?

Forslag/tips mottas med takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drivere til skjermkorte skal ikke være noe problem om det er fra et kjendt firma og modell.

Av psu så holder det nok med en 500W. Mist 500W er å anbefale.

Om du skal ha så mange disker i pcen så må du kjøpe iallefall et ekstra harddisk kontroller kort, hvorfor ikke bare kjøpe et med 8 eller 16 porter som støtter Raid5? Om du kjøper et bedre med hardware raid støtte slik at den avbelster prosessoren i pcen mye.

Om du gjør det så holder det langt med en god gammel Pentium3. Viss du skal kjøre sortware raid bør du ha en litt rask prosessor for å få bra overførings hastigheit. Det samme er for minne, men alt fra 256 og oppover vi funke.

Når det kommer til kabinett så bør du bruke litt penger på det, da de billige har en tendens til å skrangle en del og har mindre muligheiter for kjøling av disker. For at disken blir varme er et problem når du skal ha så mange (har selv 8 disker i et miditower, jeg må ha 4 80mm vifter for å holde kalde nok). Et gammelt maxi-tower kan funke, men er heller å anbefale litt store miditower som er plass til en del disker, eller de cube kabinetten som har komt på markede i det siste.

Lenke til kommentar

hardware RAID er jo selvsagt et alternativ. Vet at jeg vil trenge (minst) en ekstra kontroller, men de jeg har sett med HW RAID-5 og mange porter koster jo en del kroner. Regner med SW RAID skulle være grei skuring om jeg kjøper med en 2.6 GHz pentium eller noe slikt, de får man jo for en tusing eller deromkring nå om dagen. Kravene til diskytelse er uansett en vits i den sammenheng jeg skal bruke serveren.

Software-RAID er jo en del billigere, og til mitt bruk skulle jeg tro det holder, eneste praktiske forskjell jeg har sett, er at software-RAID ikke nødvendigvis støtter økning av kapasiteten dynamisk. Jeg tenkte uansett å ta litt godt i når jeg kjøper disker i første omgang, så får jeg heller sette inn et komplett array til om det skulle gå fullt (det vil ta laaaang tid, jeg driver ikke med noe nedlasting eller slikt...)

Lenke til kommentar

Men en 2.6ghz og sw-raid så funker det helt sikkert bra. Tipper at det blir få brukere på den servern, slik at det ikke børde bli noe problem.

Dynamisk ekspandering av array kapasitet så koster de kortene litt vel mye. Om det ikke er noe problem at du får en til partisjon om du skal sette i flere disker så børde ikke denne delen være noe problem.

Valg av disker så er WD raid-eidit et bra valg, om vi vil ha noen som er stille og mer kjølige så er Samsung et bra valg.

Pass på at disken ikke blir for varme, da går levetiden på de dramatisk ned

Lenke til kommentar

Det blir jo et typisk skriv sjelden / les ofte array, vil bli maks en eller to klinentmaskiner som leser fra arrayet om gangen, så ytelse bekymrer meg egentlig lite. Skal jo kun streame musikk eller film i sanntid, det burde definitivt være en overkommelig oppgave for de fleste bokser...

Tips ang harddisker og strømforsyning er notert, samt at kjøling av stort antall disker selvsagt er noe jeg må tenke på.

Noen konkrete tips på hovedkort? Så lenge det har GB-LAN innebygget er jeg egentlig ganske happy. Integrert grafikk hadde også vært ok. Stabilitet selvsagt også høyt prioritert.

Lenke til kommentar

Hvilken CPU jeg skal bruke er jeg fleksibel på, den må bare være kraftig nok med grei margin til det serveren skal brukes til (kjøre Linux med Samba og kjøre SW-RAID med slappe krav til diskytelse). Det store utlegget blir jo harddisker, tenkte å ha 5 disker a 400 GB eller noe slikt, om resten av delene kommer på 3 eller 7 tusen bryr jeg meg egentlig ikke så veldig mye om, jeg vil bare sette den opp bra og så glemme hele boksen mest mulig.

Jeg har i prinsippet en komplett PC som skissert i mitt første innlegg. Den er imidlertid temmelig lite stabil, og jeg vet ikke helt hvorfor. Derfor er jeg ikke så veldig sugen på å bruke den eller kritiske deler fra den. Så du kan anta at jeg skal kjøpe alt nytt, bortsett fra mus/tastatur/optisk enhet/skjerm

Lenke til kommentar

En pc som ikke er stabil er ikke noe spesielt bra å bruke som server. Spesielt når du seier at du bare vil sette den opp og glemme den.

Hva av hardware du skal velge er vel ikke så alt for lett å si, da det er veldig mye å velge imellom.

CPU - Her kan du kjøpe noe av det billigeste som er til salgs, og det vil virke godt nok for deg.

RAM - De bør du velge av kvalitetsmerke, 512mb eller 1024mb er vel å anbefale. Det er alt for mange som kjøper den billigeste rammen de kommer over og får problerm med ustabil pc.

Hovudkort - Finn et som passer til prosessoren, de fleste nye har onboard LAN, onboard VGA finnes på en del hovudkort.. Her er det mye å velge mellom, og er ikke lett å gi så mange tips. Asus levere iallefall gode og stabile kort.

Strømforsyning - Har allerede fortalt litt om det, er en litt kritisk den i et slik oppsett da alle disken trekker litt strøm. Og en mindre bra strømforsyning kan føre til at pcen blir ustabil. Har allerede anbefalt Mist.

Hardiskkontroller - Velg fra et kjent merke. Virker som du bare skal kjøpe noe billig kort. Da kan vel Promise være å anbefale.

Disker - Ser at du skal gå for 400gb, da er det en del eldre 400gb disker på markede. Der de har puttet mange plater i disken for å få så stor kapasitet, som fører til store varmeutvikling.

Kan ikke komme på noen andre en Samsung som har komt med 400gb i det siste, da jeg vil anbefale de. Har selv 2 av de disken i 300gb utgave.

WD og Segate er også bra alternativer

Lenke til kommentar

Høres fornuftig ut det du sier, da har jeg i alle fall litt info å forholde meg til. Det er uansett en stund til jeg faktisk skal sette opp dette, så kommer nok sterkere tilbake da. Det er heller ikke utelukket at jeg går for en løsning med Hardware-basert RAID, det kan se ut som om de mer "proffe" kontrollerene har en deal features som kan være greie å ha den dagen uhellet er ute. Utfordringen blir da å finne en som faktisk funker på Linux, må muligens velge distro ut fra det, enhver Linux-distro vil jo kunne kjøre en så enkel server uten problemer skulle jeg tro. Som sagt er jeg ikke veldig prissensitiv, intet poeng å kaste penger ut av vinduet, men samtidig er jeg villig til å betale litt ekstra for å få det så bra som mulig første gangen. Det er jo viktig for aksept i heimen at løsningen funker som den er tenkt å gjøre også...

Takk så meget så langt!

Lenke til kommentar

Jeg vurderer også å sette opp en server slik "nb" skriver her. Jeg har allerede satt opp en gammel maskin (type Athlon 1300, gammelt HK og 768MB minne) med Ubuntu Dapper.

Kjøpte meg et relativt billig Sunsway/ST Lab PCI SATA RAID 4P (SiL3114) kort her om dagen for å kunne kjøre 4xSATA i SW RAID med LVM på toppen (i første omgang tester jeg nå med 2x300GB med kun LVM). I tillegg vurderer jeg å lage et backup RAID 0 array av 2x160GB PATA disker jeg har.

Regner med at jeg skal bruke EVMS (evms.sourceforge.net) for å administrere arrayene. Det er kanskje litt komplisert (les: mange, mange muligheter), men har et supersett av funksjonaliteten for Linux SW RAID, LVM, etc noe som blant annet gjør at man visstnok dynamisk kan utvide arrayene, til og med for XFS (som er det filsystemet man bør bruke for store multimedia-filer). Boksen kjører kun med konsoll (ikke X) og har Gigabit PCI nettverkskort koblet til en Gigabit switch.

Det jeg også trenger gode innspill på er et bra kabinett for å kunne håndtere ca 10 disker og kjøling av disse. Gjerne med gode støvfilter e.l. også.

Takker for alle innspill!

Lenke til kommentar

Nå er det sikkert folk som kan mye mer enn meg om dette, men jeg har langt på vei sett meg ut CoolerMaster Stacker, det er plass for en haug disker og har sett en del som bruker dette på systemer med veldig mange disker. Koster vel en 1200 eller noe slikt uten PSU. Mulig det finnes mye bedre alternativer, i så tilfelle vil jeg gjerne vite om de...

Lenke til kommentar

Hvor store må forresten filer være før de kvalifiserer for "store" i forhold til filsystemet. Filmer o.l. er jo greit, de er jo store etter enhver målestokk, men hva med musikk i ukomprimert format, da er filene typisk 20-50 MB, er det også "stort" ? Og hva er de praktiske konsekvensene av å velge ett filsystem fremfor et annet?

Er det forresten noen begrensning på hvor store SAMBA-share man kan lage? Noen begrensninger på hvor store SAMBA-shares Win XP kan se som en disk?

Lenke til kommentar

Faktisk ikke sikker på hvor "grensen går" for hvor store de må være; det er vel mer en "flytende overgang". Men erfaringer viser at ReiserFS er best på mange, små filer pga blant annet det den gjør med balanseringen av filtreet (størrelse på filene antar jeg typisk er 1-50 * blokk størrelse på 4k)? Dermed passer ReiserFS mao til OS blant annet. Med store filer antar jeg f.eks. >25MB? I tillegg kan det jo hende at man skal streame DVD-kopier eller HD-materiale osv. Da er XFS og JFS bra valg i følge erfaringer og benchmarks.

Les f.eks: Benchmarking Filesystems eller MythTV's File Storage.

Jeg kommer til å bruke ReiserFS på /rot og JFS/XFS på /multimedia. Velger du f.eks. JFS, så slettes store filer på under 1 sek. Velger man ext3 i stedet f.eks., så kan det gå laang tid (>10 sek). JFS er også mye mindre CPU-krevende enn f.eks. ext3.

Ang SAMBA, si det? W2k hadde en grense på 2TB per partisjon synes jeg å huske. I XP er vel dette forbedret tipper jeg.

Edit: Skriveleif.

Endret av fAke_
Lenke til kommentar

De cube kabinnetene er noe av de beste du kan finne om du skal ha en del disker, om du ikke skal lage til noe selv eller kjøpe dyre løysinger.

Yeong Yang er billig, passe stor, tung, og ganske grei.

Lian Li har en kvalitet for seg selv på kabinettene de lager, er laget i alu som gjør at det ikke veier for mye. Har ikke noe erfaring med akuratt dette kabinettet, men bruker selv Lian Li miditower (8disker i 4 moduler) og er kjempe fornøyd. Men et lite problem med det er at du må kjøpe moduler for å sette diskene i som koster 250,- hver da du har plass til 2-3 disker i et slik, altså det kommer til å koste en del.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette er jo et bra og billig kabinett med plass til mange disker i. Sjekk Avance CI-B031.

Mottok to slike i svart for noen uker siden. Er vanskelige å få tak i Norge. Men jeg bestilte fra Tyskland og de folka sa de hadde flere på lager. Det følger ikke med strømforsyning da. Kabinettet er skrueløst og veldig praktisk.

Heg betalt evel ca. 1300-1400 kroner for de to inkludert frakt og moms. På prishistoritikken ser man at prisen har vært på 650 kroner en stund.

Lenke til kommentar

Det ble et Yeong Yang og 1 stk Cooler Master 4-in-3 harddisk-holder på meg (+ noen 120mm og 92mm vifter med støvfilter).

Veldig fornøyd med resultatet. Kabinettet romslig, men litt tungt egentlig. Ikke det at jeg skal flytte på det så ofte, men de gangene jeg må så står boksen på et litt ugunstig sted. Kjører 5x300GB i RAID5 samt tre ulike disker (40GB, 45GB og 160GB) i diverse RAID1-oppsett med Ubuntu 6.06 Linux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...