Khaya Ivorensis Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Satt på fylla med en kompis, og da snakket vi blant annet om at vi hadde lyst på en pølse med alt. Med "alt" så mente vi alt tilbehøret som vi kunne få på pølsa når vi kjøpte den på bensinstasjonen. Joda. Men så drakk vi litt mer, og ble totalt filosofiske. Da kom vi frem til dette: Kan man bestille en pølse med absolutt alt (av materielle ting)? Kan pølsa ha seg selv som tilbehør, er dette vitenskapelig mulig? Kansje totalt idiotisk spørsmål, men jeg vil ha et vitenskapelig svar -Erlend Lenke til kommentar
Svoosj Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 En ting som er sikkert, er at man ikke kan ha pølse med rim, for det er ikke noe som rimer på pølse. Og kan man ikke ha pølse med rim, kan man ikke ha pølse med alt. På en annen side kan man vel si at man kan ha en pølse med alt, for det sies at det er ingen regel uten unntak, og dersom man har noe man ikke kan ha med en pølse, er dette unntaket som bekrefter regelen - altså, man kan ha pølse med alt. Så... nå har jeg sagt meg selv i mot - og det blir opp til andre hvilke vei de går. Forøvrig så er pølse oppskrytt... Ta grillet pølse f.eks., det lukter bedre enn det smaker. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 En ting som er sikkert, er at man ikke kan ha pølse med rim, for det er ikke noe som rimer på pølse. 6343618[/snapback] Tja, man kan jo til nød bruke "følelse" (forutsetter litt utydelig uttale)? Lenke til kommentar
Svoosj Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Tja, man kan jo til nød bruke "følelse" (forutsetter litt utydelig uttale)? 6344030[/snapback] da må man evt. snakke veldig gebrokken, og uten noen form for takt og tone ... men fortell meg gjerne hvordan 'følelse' kan rime på 'pølse'. jeg ser ikke den, ikke om jeg legger godvilja til engang... Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Hm. Legg pølsa i fryseren, da rimer den.. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Tja, man kan jo til nød bruke "følelse" (forutsetter litt utydelig uttale)? 6344030[/snapback] Gjør som Bjøro Håland - når det ikke rimer mumler du. Funker fett. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Tja, man kan jo til nød bruke "følelse" (forutsetter litt utydelig uttale)? 6344030[/snapback] da må man evt. snakke veldig gebrokken, og uten noen form for takt og tone ... men fortell meg gjerne hvordan 'følelse' kan rime på 'pølse'. jeg ser ikke den, ikke om jeg legger godvilja til engang... 6344319[/snapback] Hvordan klarer du å ikke se den? Uttales ganske enkelt /fø-ølse/. Poenget er man nesten ikke skal uttale el-stavelsen i følelse. Lenke til kommentar
Svoosj Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Tja, man kan jo til nød bruke "følelse" (forutsetter litt utydelig uttale)? 6344030[/snapback] da må man evt. snakke veldig gebrokken, og uten noen form for takt og tone ... men fortell meg gjerne hvordan 'følelse' kan rime på 'pølse'. jeg ser ikke den, ikke om jeg legger godvilja til engang... 6344319[/snapback] Hvordan klarer du å ikke se den? Uttales ganske enkelt /fø-ølse/. Poenget er man nesten ikke skal uttale el-stavelsen i følelse. 6344669[/snapback] men skal det rime paa noe, boer det i det minste vaere et ord ... og ja, jeg har mistet ';[, eller ae oe aa Lenke til kommentar
GeO Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 (...) 6344030[/snapback] (...) 6344319[/snapback] (...) 6344669[/snapback] men skal det rime paa noe, boer det i det minste vaere et ord ... og ja, jeg har mistet ';[, eller ae oe aa 6344736[/snapback] OK, er for så vidt enig. Det er et tynt forsøk. "Pølse" er fortsatt det urimelige ordet. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 (endret) Når det gjelder ord som rimer på pølse så oppklarer denne tråden en del. Når der kommer til tilbehøret så kan man vel få alt vil jeg tro. Jeg har aldri prøvd. Men pølsa har jo ikke seg selv til tilbehør, tilbehøret til pølsa er jo brød/lompe også det du har imellom brødet/lompa og pølsa, og det du har over pølsa. Hvis pølsa har seg selv til tilbehør så må du jo ha en til pølse, og da er det jo ikke samme pølse en gang, så da har du jo pølse med pølse. Eventuelt så kan du dele pølsa i to eller flere deler, slik at du kan ha delene i samme brød, slik at pølsa har seg selv til tilbehør, men det vil etter min mening være ganske meningsløst å dele en pølse i flere deler bare for å ha samme pølse som tilbehør. Pølsa kan vel også ha seg selv som tilbehør om "pølsa" består av mindre en 50% "pølse masse". Altså, la oss si at man har en ostepølse som består av 51% ost, da er det mindre pølse enn ost. Og da blir det ost med pølse, istede for pølse med ost. Endret 20. juni 2006 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 (endret) Tragisk, idiotisk unødvendig tråd. Når man sier en pølse med alt så mener man jo selvfølgelig alt tilbehøret de har.... Man bestiller ikke en pølse med lampe liksom... Endret 20. juni 2006 av Slettet+432 Lenke til kommentar
Khaya Ivorensis Skrevet 20. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2006 Nei, det er ikke poenget. Dj_eLmO skjønte poenget, og er inne på noe. Problemet er om det er fysisk mulig at pølsen skal ha seg selv som tilbehør. Jeg mener dette ikke kan fungere, pga. at pølsen vil være tilbehøret til pølsen- etc, i det uendelige, og derfor ende opp som et sort hull ellernoe. Hva ville Einstein sagt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Nei, det er ikke poenget. Dj_eLmO skjønte poenget, og er inne på noe. Problemet er om det er fysisk mulig at pølsen skal ha seg selv som tilbehør. Jeg mener dette ikke kan fungere, pga. at pølsen vil være tilbehøret til pølsen- etc, i det uendelige, og derfor ende opp som et sort hull ellernoe. Hva ville Einstein sagt? 6347725[/snapback] Hehehehe... Tror ikke noe kan ha seg selv som tilbehør akkurat... Sort hull? Okei.. dette går lengre enn jeg forstår ihvertfall... Lenke til kommentar
duckamuck Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Det er bare å utvikle et pølsekonsentrat og ha på det Lenke til kommentar
krizkriz Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 "Hei, jeg skal ha pølse med bilen din på" :!: Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 (endret) Som du sier selv, dette er vel et filosofisk spørsmål framfor et vitenskapelig? Men dersom du klarer å isolere enkeltmolekyler av hver ingrediens du skal ha til pølsa di, vil du får plass til mange ingredienser m.t.p. størrelsen på molekylene. Så ja; du kan ha tilnærmet "alt" til pølsa di dersom man hadde teknologi til å isolere enkeltmolekyler av stoffer. Midlertidig løsning kan være å tørke ingrediensene og knuse de til fint pulver, for så å bruke et elektronmikroskop til å plukke ut ètt støvkorn fra hver ingrediens. "Jeg skal ha en pølse, med èn av samtlige 98 000 000 000 000 000 000 tilbehørsmolekyler, takk!" PS. Dette med forbehold om ting som er generelt betraktet som mat/spiselig. Ikke sort hull og metallisk hydrogen og sånt altså. Endret 21. juni 2006 av skag1 Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 At man kan ha pølse med alt er da ganske klart. Alle ordentlige fyllepølser har alt, der alt er et relativt begrep, som kan involvere ketchup, sennep, agurkmix, sprø løk, rå løk, ost, salat, hamburgerdressing, rømmedressing, brød, lompe, enda en pølse, potetsalat, rekesalat, spy, neseblod, snø og jord. Men jeg har selv hatt mange pølser med alt. Så det er ikke tvil. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Men ingenting slår to slappe i stappe. Med alt. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Kan pølsa ha seg selv som tilbehør, er dette vitenskapelig mulig? 6343270[/snapback] Det der er bare et spørsmål om definisjon. Har lite med vitenskap å gjøre. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Kan pølsa ha seg selv som tilbehør, er dette vitenskapelig mulig? 6343270[/snapback] Det der er bare et spørsmål om definisjon. Har lite med vitenskap å gjøre. 6421975[/snapback] Dette er kanskje det første innlegget i tråden som faktisk har et hint av fornuft i seg. Fatter ikke at denne tråden fortsatt ligger i T&V-forumet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå