Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

spill farlig for mental helse?

3000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva forventer du egentlig ? Spill er ikke bare spill lenger. Spill som Halo og CS spilles på ett veldig høyt nivå og tas ganske seriøst av enkelte. De prøver å bli perfekte og da blir de naturligvis sure når de feiler. Hvem her banner ikke litt når de gjør en eller annen tabbe i ett spill ? Jeg gjør det og jeg er 24 år. Jeg er ikke noe unormal av den grunn. Om jeg tabber meg ut på wakeboarding så gjør jeg akkurat det samme.

Spill er kun negativt når det blir for mye spilling at man glemmer alt annet noe som mange WoW spillere gjør. Men ellers er det bare sunt. Hadde jeg ikke vokst opp med C64 så hadde jeg aldri vært så god til å feilsøke datamaskiner som jeg er nå, siden jeg vokste opp da vi måtte finne en løsning selv istedenfor å spørre på forum etter hjelp. Dessuten ble jeg veldig god i engelsk siden jeg måtte skrive kommandoer på engelsk og programmer/spill er på engelsk. Mye godt som kan komme utav spill men alt med måte.

Endret av Avean
Lenke til kommentar

Spill er ikke negativt for "normale" personer. Det vil si personer som etter de opparbeidetet normene er psykisk friske/normale.

Personer som har en veldig aggressiv oppførsel vil ikke ha spesielt godt av å spille voldelige spill da de kan utløse den siste biten som skiller personen fra å gjøre en voldelig handling.

En anne ting er barn. Det er en grunn til at det er aldersgrenser på spill. Små barn klare ikke nødvendigvis å skille spill fra virkelighet. Ei er voldelige eller på andre måter urovekkende spill bra for små barn i den forstand at barn lettere blir skremt og kan få traumer som kan plage dem til de blir mye eldre.

ADHD er et området jeg ikke har så mye kunnskap om, så ikke ta det jeg skriver for så alt for god fisk. Men i alle fall, de personene jeg har vært borti som har lidd av dette har vist seg å ha en tendens til lett å bli voldelige. Et spill kan sette igang og gjøre en person med ADHD veldig oppstemt og energisk, dette igjen kan muligens komme ut som vold.

For en "normal" person er det nok ikke noe fare med å spille spill. Men for enkelte kan spill virker som en trigger som så setter igang reaksjoner som kan ha et voldelig utfall.

Lenke til kommentar
ADHD er et området jeg ikke har så mye kunnskap om, så ikke ta det jeg skriver for så alt for god fisk. Men i alle fall, de personene jeg har vært borti som har lidd av dette har vist seg å ha en tendens til lett å bli voldelige. Et spill kan sette igang og gjøre en person med ADHD veldig oppstemt og energisk, dette igjen kan muligens komme ut som vold.

6348033[/snapback]

Mulig det, men det har da gått bra med meg.

Lenke til kommentar

6348033[/snapback]

Siden du er inne på ADHD, kan jeg si at det er satt i gang prøveordninger hvor det blir utviklet spill ment for barn med ADHD. Dette kan f. eks. være bilspill, hvor den eneste måten å få bilen til å gå, er ved at at et måleinstrument måler hvorvidt barnet konsentrerer seg (konsentrasjon = bilen ruller, så og si).

Lenke til kommentar

Det som virkelig står fram er at amerikanerne har et skikkelig dårlig ordforåd når det kommer til banning og frustrasjon.

Uten ordet "fokk", så hadde de jo ikke kunne kommet med noe i det hele tatt.

Det er gått skikkelig inflasjon i ordet "fokk" og det brukes jo hele tiden.

Få en skikkelig nordlending til å klikke i et online-spill, så skal du jaggu få høre fargerikt språk hvor et banneord sjelden gjentas to ganger. Likevel har de nok å ta av for å få det til å vare.

En amerikaner som banner og bruker ordet fokk 2 ganger for hver setning er rimelig patetisk.

En nordlending derimot har en kulturarv og et kunststykke å formidle nærmest. Her har amerikanerne mye å lære.

Lenke til kommentar

xbox360 er værtfall farlig for min mentale helse, den er nå inne på rep for fjerde gang. lyst å utføre noen GTA moves på MS folk :mad:

men støtter den om at "normale folk" dvs. personer med et liv, ikke vil ta noen skade av endel spilling.. sikkert noen som er heelt uenig, come on take your best shot!

Lenke til kommentar
Det som virkelig står fram er at amerikanerne har et skikkelig dårlig ordforåd når det kommer til banning og frustrasjon.

Uten ordet "fokk", så hadde de jo ikke kunne kommet med noe i det hele tatt.

Det er gått skikkelig inflasjon i ordet "fokk" og det brukes jo hele tiden.

Få en skikkelig nordlending til å klikke i et online-spill, så skal du jaggu få høre fargerikt språk hvor et banneord sjelden gjentas to ganger. Likevel har de nok å ta av for å få det til å vare.

En amerikaner som banner og bruker ordet fokk 2 ganger for hver setning er rimelig patetisk.

En nordlending derimot har en kulturarv og et kunststykke å formidle nærmest. Her har amerikanerne mye å lære.

6348296[/snapback]

Du har ikke en link til en "bannende nordlendeing" ?

Lenke til kommentar
Spill er kun negativt når det blir for mye spilling at man glemmer alt annet noe som mange WoW spillere gjør. Men ellers er det bare sunt. Hadde jeg ikke vokst opp med C64 så hadde jeg aldri vært så god til å feilsøke datamaskiner som jeg er nå, siden jeg vokste opp da vi måtte finne en løsning selv istedenfor å spørre på forum etter hjelp. Dessuten ble jeg veldig god i engelsk siden jeg måtte skrive kommandoer på engelsk og programmer/spill er på engelsk. Mye godt som kan komme utav spill men alt med måte.

6347884[/snapback]

Veldig godt sagt.

Så sant, så sant.

Lenke til kommentar

Reagerer på at enkelte sier at det greit å banne så mye, når dere tenker på nordlendinger bl.a. For å si det sånn så er det ikke slike folk jeg ville møte ute.

Burde heller finne behandling for slike, kan være problem for samfunnet når de blir voksne etterhvert.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det der er fake.. Det finnest faktisk slike mennesker. Er nok mulig at noen vet hvordan han er og har gjemt et kamera der.. Hvem vet.

Er ikke det pinlig å legge ut noe slikt selv da? Hvorfor skulle han det?

Dette er nok en person med alvorlige problemer. Men han klarte å styre seg for ikke å ødelegge TVen eller boxen. Det er mer enn jeg klarer.

Det vil si, jeg skriker ikke slik så klart. Men ble så sur en gang at jeg slo håndkontrollen i kneet. Funket ikke etterpå!  :blush:

6344985[/snapback]

De fleste har "uhell" og ødelegger kontrollen når de blir irritert. Gjorde det en gang da jeg var 8 år og tapte for en venn i streetfigther EX + alpa på playstation.

Reiv den ut av konsollen og kastet den alt jeg kunne i veggen.

Måtte vente 5 mnd. for å ha bursdag og få ny. :blush::thumbdown:

Lenke til kommentar
Det man også må tenke på er at spill er bare et medium man skylder på når det blir utført voldshandlinger av folk som tilfeldigvis spiller spill, ingen som tenker på at det er tilgjengeligheten av våpen som skaper volden.

6350802[/snapback]

Nemlig, når noen, helst unge, har spillt mye spill i (f.eks.) usa og så dreper noen så kommer det inn foreldre, politi, politikere osv som er overbevist om at det var spillene han spilte som gjorde ham voldelig.

Akkurat som om det ikke finnes noen andre faktorer, som:

Misshandling i oppveksten, mobbing, dorlige foreldre på andre måter, kan være ett enebarn uten venner, kansje han (uten at noen vet det) har blitt med i en eller annen organisansjon som har ett veldig feil bilde av verden og som har påvirket ham, internettet er jo fullt av syke personer som sikkert kan virke logiske for noen i starten, våpen får man jo over allt i usa.

Man kan jo ha for lite selvkontroll og ha hatt en jævlig dag så plutselig klikker det...

Lenke til kommentar
Reagerer på at enkelte sier at det greit å banne så mye, når dere tenker på nordlendinger bl.a. For å si det sånn så er det ikke slike folk jeg ville møte ute.

Burde heller finne behandling for slike, kan være problem for samfunnet når de blir voksne etterhvert.

6350943[/snapback]

"Slike folk"? Det er ett vidt spekter av forskelldige folk som banner så du vil helst ikke møte på noen som helst da?

Dessuten mener jeg banning ("brukt på riktig måte" ikke overdervet mye for å virke kul) bare er en måte å vise graden av f.eks missnøye med den handlingen som nettop skjedde. Det er bare ord, men av en eller annen grunn har de ordene en egen kategori som styggmatiserer dem.

Vist jeg sier "faen å fin hun var" så sier jeg det bare for det at jeg synes det er den beste måten å få frem hvor fin hun var. Akkurat som noen som ikke banner kansje ville sagt "steike hun var fin". Jeg trenger ikke vare en "bad man" for det.

Synes det finnes så mye verre ting å vere sinna/oppgit over i verden.

Lenke til kommentar

6350943[/snapback]

Pisspreik, banning er og har alltid vært en del av vårt språk og kultur. Å prøve å undertrykke det er å fortrenge hvem vi egentlig er.

Det ikke sunt å la ditt sinne ligge inne og ulme, og ikke ha noe utløp. Det er de som stadig fortrenger sine følelser og frustasjoner som blir problemer for samfunnet. En god strøm med saftige gloser gjør godt for sjelen din.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Nei, men mulig noen blir det... Men blir man det av spill er det like stor sjangs for og bli det av film, men det verste som kan skje når man spiller mye spill og henger mye på internett er vell bare at man blir lat og asosial.

Og den lille snøvlete drittungen på filmen der er bare fake, hvem faen filmer seg selv forbanna på xboxa? for så og legge det ut på nettet? han banner ca hvert 2 sekund noe som er typisk for små drittunger :thumbdown: jeg stemmer for at aldersgrense på PC og konsoll burde vert 18 år!

-Fred ut-

6343191[/snapback]

18? ikke alle som er like vettu . man kan være 18 og kjempe barnslig . off..han duden på video'n trodde han var kul ass . banner 24/7..vakke kult . bare teit

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...