Bluesky Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Nei, når jeg sier "å huske" tenker jeg ikke på hukommelsen vår, jeg tenker på det lekestativet vi alle likte å leke med som barn. Da jeg gikk i barnehagen hørte jeg en del vandrehistorier om folk som hadde klart å "loope" med huskestativet, men jeg klarte aldri å få til det selv. Så jeg spør, er det egentlig mulig? Lenke til kommentar
krizkriz Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Om det er noen som har klart det har jeg litt vanskelig med å tro på. Men det skal være mulig hvis man har stor nok fart. Sentrifugalkraften vettu. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 (endret) Husker vi dreiv og dikta opp løgnhistorier om det, ja. Det er nok ikke mulig uten at noen gir kraftig fart. EDIT: ... som i for eksempel en kraftig rakett eller propell på ryggen. Endret 19. juni 2006 av Isbilen Lenke til kommentar
Rasks Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 De testet ut dette på mythbusters en gang. Det viste seg at hvis husken ikke hadde tau, men to stenger, var det mulig å huske rundt. Men hvis husken var festet med tau/kjettinger trengte man raketter for å klare 360grader. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 (endret) Mythbusters har testa dette. For å få nok momentum for å svinge et barn 360 grader rundt (med stram line), måtte de ty til rakettmotorer (!) Så det er nok bare en skryhistore i barnehagen ja Endret 19. juni 2006 av skag1 Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Dette har de testet på mythbusters og brainac. Det ermulig dersom man har en enorm fart. Det er ganske umulig å oppnå denne farten med håndmakt. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 (endret) Kan forøvrig nevne at ikke engang et voksent menneske som dytter et barn på huska kan produsere nok fart. På Mythbusters måtte det hele 4 mannfolk til, hvorav 3 av dem var tildels maskuline bikere (barska motorsykkel-mannfolk) og de måtte bruke kjetting for å få til dette i praksis. "Ungen" de brukte var en simulatormodel påtenkt kræsjtester og hadde samme vekt som et gjennomsnittelig barn. Selv om de fikk til å slenge den stakkars ungen over huska, så var det ikke med stam line. Var bare så akkurat ungen kom seg over stanga. Endret 19. juni 2006 av skag1 Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Teoretisk sett er det fulstendig mulig - du må bare ha at sentripetalakserelasjonen er større en gravitasjonen, dvs. mv²/r > mg => v²/r > g hvor g=9.81 m/s², og alle andre enhetene er SI-enheter (meter/sekund, meter). Dvs. dersom vi anntar kjent kjedelengde, får vi at farten på toppen minst må være: v² = r*g eller v = sqrt (r*g) Videre kan vi da (dersom vi anntar ittno friksjon, noe som er en "grei nok" antagelse - så veldig mye friksjon er det ikke i husker) se at energien er bevart på bånn og på toppen, så ½m(v_b)² = mgh + ½m*v² hvor (v_b) er farten i bånn. Dette medfører at: ½(v_b)² - 2r*g = ½v² => v² = 2(v_b)² - 4rg. Vi kombinerer dette med den forrige likningen, og får: r*g = 2(v_b)² - 4rg => 2(v_b)² = 5rg => v_b > sqrt( (5/2)r*g ) dersom den skal kunne gå rundt. La oss nå se på hvilke krefter som skal til for å få en så stor v_b (som vi heretter omdøper bare v). Etersom "høyden over bakken" i bånn av husken går som r*cos(tetha) ~ r når tetha er liten (se på taylor-utviklingen til cosinus, eller bare grafen), hvor tetha er vinkelutslaget kjettingene gjør fra horisontallinjen, kan vi se bort fra endring i høydeenergi. Vi anntar videre at hele greia skal gjøres i en lang dytt som går over 30° fram til vertikallinjen, og at hele kraften i denne dytten hele tiden er paralellt med veien. Merk at vi her gjør to antagelser som går sånn ca opp i opp - vi anntar at kraften er "perfekt" (som gir mindre kraft enn nødvendig), og vi anntar at høydeforandringen under dytten ikke har noe å si, noe som gir større kraft en nødvendig. Dermed kan vi bruke at W = F*s = forskjell i kinetisk energi = ½mv². Vi anntar her at kraften er konstant. Dermed har vi ved å bruke tidligere likninger at: F*s = ½*m*(5/2)*r*g 30° er i radianer (30°/180°)*pi = 1/6*pi, og dermed er s = r*1/6*pi. Da får vi til sist at: F*(1/6)*pi*r = (5/4)*m*r*g. Vi ser videre at vi kan stryke r, så vi får at F = (5*6/4)*((m*g)/pi) La oss nå annta at barnet veier 30 kilo. Da blir den påkrevde kraften sånn ca 702 N. Det tilsvarer sånn ca å holde 70 kg. Så kan du prøve å gi den kraften MENS DU LØPER for å holde tritt med husken. "Utgangsfarten" blir (med 2 meter kjede) sånn ca. 7 m/s. Lenke til kommentar
agasøster Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Jeg var ute i hagen nå nettopp og pørvde det, og ja det gikk Lenke til kommentar
Islanbadsj Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 (endret) Så brainiac nå, og den eneste måten de greide det på var å krasje inn i husken med en bil, tror du skal være god hvis du skal klare det selv. Endret 19. juni 2006 av Islanbadsj Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 (endret) Jeg var ute i hagen nå nettopp og pørvde det, og ja det gikk Akkurat som alle ville tro på deg. Jeg tror det eneste du klarte er det jeg har tegnet på den fine tegningen min: (Fjernet) Endret 28. juni 2006 av Newt32 Lenke til kommentar
Arang Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Du klarer det i alle fall ikke selv, ettersom du jo vil svinge til et punkt der du vil falle, og ikke svinge, før du går rundt. Skal vi se om jeg ikke får tegnet litt ... Altså ... du vil (med stor nok fart) svinge langs den svarte linja. På toppen vil du ikke følge den blå linja, men falle ned langs den røde og miste fart. (Med mindre huska di går enormt fort eller du har noe som gir deg aksellerasjon hele veien opp. Da kan det jo være mulig.) Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Chuck Norris huska 360 grader da han var liten, men det er det eneste kjente tilfellet. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 (endret) Chuck Norris kan også "hjelpe" et barn til å huske 360 grader med et rundtspark, men dette er aldri blitt utprøvd siden den teoretiske "utgangsfarten" (jamfør kyrsjos regnestykke) er rundt regnet 7 km/s. Slik er kraften i Norris' bein. I tillegg kan det regnes som sannsynlig at barnet ville vært svært dødt etterpå. --- TAkk til kyrsjo for et stykke pen regning. Nå har desverre far tatt ned huska for noen år siden så jeg får ikke utført noen praktiske tester... Men det hadde vært arti. Endret 25. juni 2006 av olefiver Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 (endret) 7 km/s? Med radius 2 meter får jeg 7 meter/s etter følgende formel: v_b > sqrt( (5/2)r*g ) EDIT: men det er fremdeles ganske kjapt. 7 km/s, tenk deg om! Med den farten går du nesten så fort at du bommer på jorda pga. krumningen når du flyr avgårde! (den farten er gitt ved v = sqrt(gamma*M/r) som ved jordens overflate (et sted man gjerne ikke går i bane, menmen) er 7.9 km/s. Så ro'n ned litt'a ) EDIT2: Vi ser at større r medfører større bunnfart. Altså la oss anta skikkelig korte kjeder - f.eks. ½ meter. Da får vi utgangsfart på 3,5 m/s. Ettersom r ikke forekommer i utrykket for kraften, som jeg fikk til å bli: F = (5*6/4)*((m*g)/pi) så kraften blir den samme, over en mindre avstand. Altså er dette kansje mulig om du bare har korte nok kjeder, og et lett nok barn (eller en liten nok g ) Egentlig ganske kult at det ble så pene uttrykk som det ble - selv om jeg skal innrømme at jeg gjorde et par forenklinger (som jeg har kommentert) ved å f.eks. si at høydeforskjellen i bånn av svingen er bitteliten pga. taylorutviklinga til cosinus av 1'e orden konstant lik 1 Fikk A på fysikkeksamen Endret 25. juni 2006 av kyrsjo Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Ehm, den kommentaren min med 7 km/s var en spøk på Chuck Norris der jeg refererte til ditt regnestykke som "bevis", i tillfellet du ikke tok den. Grattis med A på fysikken! Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Jeg prøver å lage et program som simulerer dette. Foreløpig er det bare en stang som svinger med angitt kraft. Foregår slik: x +=0.2 //stigende tall y = 40 //svingkraft image_angle = (sin(x)*y) //roterer bildet //sakk ned farten: if y >0 //sjekk at y er over 0 y -=y/100 //reduser y med y/100 Det jeg prøver på nå, er å få den til å bli.. ja, mer som en huske. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Jaja, om du holder til i Oslo-traktene så kan vi kansje finne en huske og leke litt i slutten av ferien ... Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 FInt stykke, men der hvor problemet alltid oppsto for Mythbusters var at de ikke klarte holde kjettingene stramme. Da får man tap, og dritten faller. For at dette skal stemme må ikke vinkelhastigheten på toppen være større iom at hastigheten langs sirkelen må være slik at fallet ikke skal ta huska nærmere senter av sirkelen? (omtrent som geosynkron bane for en satelitt - den "faller" så fort at den følger jorden krumming) Så sant man ikke bare er ute etter å akuratt gå klar av opphenget av huska da. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 De beregningene jeg har gjort er for "gå rundt hele veien med stramme kjettinger". Merk at jeg har regnet med at kjettingene er like lange hele tiden, samt null friksjon, og et par andre forenklinger for ikke få alt for stygge regninger med masse stygge antagelser. Se regningene selv for å se antagelsene (helt sikkert et par jeg har glemt). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå