YBD Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Hei! Jeg har planer om å kjøpe meg ny stasjonær datamaskin innen en måneds tid, til en pris på rundt 12000-13000 kroner. For fire år siden bygget jeg min nåværende PC, og har brukt lite tid på å oppdatere meg på PC-fronten etter det, så nå har jeg dessverre liten peiling på forskjellige standarder, sokler og prosessorer, skjermkort og typer RAM, så om jeg ikke kan få mye hjelp og tips her vil vel det enkleste for meg være å kjøpe en ferdig-PC. Problemet er bare å finne en som tilfredsstiller mine ønsker, som er følgende: - 19" widescreen-LCD - ikke nødvendig med veldig dyrt skjermkort, spiller lite - Harddisker på 500-600 gb til sammen - CPU og RAM som er bra nok til å ikke bli helt utdatert på noen år (dobbeltkjerneprosessor, trengs det?) Er det noen som vet om en ferdig-PC som kan tilfredsstille kravene til under 13000, eller har forslag til et oppsett jeg kan bygge selv? Lenke til kommentar
T_Trosten Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Jeg vil anbefale deg å bygge selv, hvertfall hvis du har gjort det før. Det er ikke store forskjellene fra de gamle pc'ene... Dessuten så vet du mer om hva som faktisk er i pc'en og du vil få mer ut av pengene også da. Skal du ha med tastatur, mus og OS egentlig? Har du kabinett som du kan bruke? Jeg lagde et oppsett til deg her, som er ganske bra. Jeg vet ikke så mye om skjermen, men jeg ser at det er gode omtaler, men også litt lav oppløsning. Hvis du har litt penger til overs, vil jeg anbefale å bruke de på enten skjerm, cpu, eller skjermkort ettersom hva du skal bruke pc'en til. En 4200+ cpu koster bare 450 kr mer, da prisen på 1400 er kun til bedrifter. så det er ikke så ille ekstremt mye ekstra, og hvis du skal klokke kan du kjøpe en 4000+ med mer cache til 300 kr mer enn 3800+ prossessoren. Jeg villle også kjøpt et 7900GT kort istedenfor, men da vil det komme på nesten en 1000 lapp mer. Hvis du igjen er over budsjettet kan du fint gå ned på PSU'en, men jeg tok denne siden jeg harhørt at den skal være ganske god. Du kan da fint kjøpe et skjermkort til og sette det opp i SLI hvis du ønsker det senere. Lenke til kommentar
agasøster Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Jeg vil anbefale deg og bygge selv. her en side som viser deg alt du trenger til ca den prisen da ba om Netshop.no Her kan du forandre på alt du vil ha. Lenke til kommentar
YBD Skrevet 19. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2006 Tusen takk for gode tips og innspill! Skal du ha med tastatur, mus og OS egentlig? Har du kabinett som du kan bruke? Dette burde jeg vel skrevet ja, det jeg trenger er: - Kabinett/strømforsyning - Hovedkort - CPU/vifte - RAM - Harddisker - Skjermkort - Skjerm Det vil si at jeg har OS, mus, tastatur, høyttalere og DVD-brenner. Jeg ser du foreslår en strømforsyning til 700 kr, er det nødvendig for tiden? Følger det ikke med strømforsyning i kabinett? Skjermen så helt flott ut for meg, ønsker ikke å bruke noe særlig mer på skjerm. Jeg villle også kjøpt et 7900GT kort istedenfor, men da vil det komme på nesten en 1000 lapp mer. Hva er forskjellen på 7600GT og 7900GT? Vil det ha noe å si for meg som veldig sjelden spiller spill? Hvis du igjen er over budsjettet kan du fint gå ned på PSU'en, men jeg tok denne siden jeg harhørt at den skal være ganske god. Du kan da fint kjøpe et skjermkort til og sette det opp i SLI hvis du ønsker det senere. Med fare for å virke fryktelig dum, hva er SLI? Jeg vil anbefale deg og bygge selv. her en side som viser deg alt du trenger til ca den prisen da ba om Netshop.no Her kan du forandre på alt du vil ha. Takk for forslaget! Jeg tror nok jeg satser på å bygge selv ja, men greit å kunne se flere ferdige oppsett. Lenke til kommentar
T_Trosten Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Jeg ser du foreslår en strømforsyning til 700 kr, er det nødvendig for tiden? Følger det ikke med strømforsyning i kabinett? Hva er forskjellen på 7600GT og 7900GT? Vil det ha noe å si for meg som veldig sjelden spiller spill? Med fare for å virke fryktelig dum, hva er SLI? 6342481[/snapback] PSU=strømforsyning. Jeg er ikke helt sikker på hvor mye du ternger for et sånt system som det her, men jeg sier bare at det er bedre med for mye enn for lite, så slipper enda psu'en å stresse med å levere nok strøm. Det kommer også ann på kabinettet, om det følger med psu eller ikke, så da må du se på kabinettet du velger selv. 7900GT har samme prossessoren som GTX kortet, altså toppmoddellen. Det er bare ikke klokka like høyt, har ikke like god vifte, og har mindre minne. Det sies at det kortet er det beste i forhold til pris/ytelse, men hvis du ikke spiller noe særlig, så er det ikke noe særlig poeng å kjøpe det kortet. Da kan du heller kjøpe en bedre prossessor. SLI er muligheten til å sette sammen to skjermkort fra Nvidia (crossfire fra ATI). Det som er fint med SLI er at du da kan kjøpe et kort til senere, når prisen har gått ned. Istedenfor å selge det gamle og kjøpe nytt. Lenke til kommentar
YBD Skrevet 20. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2006 Okey, takk! Hva er poenget med 2xLAN på hovedkort egentlig? Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 (endret) Mens vi er inne på SLI/Crossfire. Har ikke helt skjønt det menneh: Fungerer.. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=321031&view=detailed ..med http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=29524 ? Skal bare ha et kort Endret 20. juni 2006 av tjalla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå