Gå til innhold

Uerfaren ønsker å lære

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

har takket være flere dyktige her inne nå endelig kjøpt meg nytt utstyr:

Nikon AF-S DX VR 18-200mm 3.5-5.6G IF-

Nikon D70s

Problemet mitt er at min kunnskap er minimal og jeg får kameraet på torsdag.

Men jeg kan ikke noe om ISO, brennvidde, lysstyrke etc.

Derfor må jeg lese guider og prøve meg frem. Har noen av dere noen guider / linker / gode tråder jeg MÅ lese. Fordel om dette starter enkelt og jeg etterhvert kan lese mer avanserte guider.

Takker dypt for all hjelp. Starter min egen worklogg når jeg får kameraet, slik at dere kan le dere ihjel av mine feil og mangelfulle kunnskap :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei alle sammen.

har takket være flere dyktige her inne nå endelig kjøpt meg nytt utstyr:

Nikon AF-S DX VR 18-200mm 3.5-5.6G IF-

Nikon D70s

Problemet mitt er at min kunnskap er minimal og jeg får kameraet på torsdag.

Men jeg kan ikke noe om ISO, brennvidde, lysstyrke etc.

Derfor må jeg lese guider og prøve meg frem. Har noen av dere noen guider / linker / gode tråder jeg MÅ lese. Fordel om dette starter enkelt og jeg etterhvert kan lese mer avanserte guider.

Takker dypt for all hjelp. Starter min egen worklogg når jeg får kameraet, slik at dere kan le dere ihjel av mine feil og mangelfulle kunnskap :)

6341219[/snapback]

Du kan jo også melde deg inn i en fotoklubb?

Da treffer du likesinnede også :)

Oslo KameraKlubb hvis du bor i Oslo.

Asker & Bærum Fotoklubb hvis du bor i/nærheten av Asker & Bærum

Lenke til kommentar
Du forsår det aller meste sier du. Det gjør jeg og, det kjipe er at for hver ting jeg lærer finner jeg putelig ut at det er to nye å lære! :hrm:

6355435[/snapback]

Du sier noe der. Etter en mannsalder (nesten) bak kamera, så lærer jeg stadig noe nytt. Man blir aldri ferdig, så det nytter ikke å stønne over å måtte lese en bok (uten at jeg hevder at noen gjør det). Å forstå grunnleggende eksponering er bare starten på de kunnskapene man trenger for å yte kamera rettferdighet :ermm:

Lenke til kommentar

Takker for alle som hjelper til.

Har meldt meg på kurs også nå. Kamraet får jeg i morgen.

Vi får se hvor stor hobby dette blir for meg. Det jeg derimot tror er at det blir et lite ekstra krydder på turene jeg går.

Forskjellen for en som brenner for foto og meg er vel

Jeg tar med meg kameraet på turen jeg ellers hadde gått med bikkja

Fotografen går en tur for å ta bilder.

Dog skal jeg bli så flink som jeg overhodet kan bli. Men hvem vet, kanskje dette er en hobby som jeg kommer til å elske.

Takker for guider og tips. Det er ihvertfall gøy å lære noe nytt .)

Lenke til kommentar

Vi kan jo ta en kort oppsummering.

De to viktigste punktene for ett bilde er som jeg har oppfattet det, eksponering og fokus.

Eksponering:

Eksponering er en felles betegnelse på hvor mye lys som kommer på bildet og er avhengig av 3 ting:

ISO-verdi

Hvor følsom er er filmen eller bildesensoren for det lyset som kommer inn.

Lukkertid

Jo lenger tid kameraet bruker på å ta ett bilde jo mer lys vil kunne komme inn igjennom objektivet.

Blender

Blenderåpningen sier hvor stor åpning lyset skal få på å komme inn til kamera. NB Høy verdi betyr liten åpning...

Sammenhengen mellom disse tre er veldig bra for dobler du en og halverer en vil eksponeringen forbli den samme. For eksempel dobbler du ISO-verdien men halverer lukkertiden vil samme mengde lys likevel komme bå bildet, samme virkning vil du få dersom du, dobler lukkertid og halverer blenderåpningen osv... vi snakker her om det som kalles eksponeringsverdier, EV-verdi.

Brennpunkt og brennvidde

Lys som kommer inn rett inn på en linse vil møtes på samme punkt på andre siden av linsa, dette utnytter du f. eks. når du tenner bål med briller eller forstørrelsesglass. Punktet på andre siden der lyset møtes er brennpunktet og av standen fra linsa til brennpunktet er da brennvidden.

Fokusering

For å fokusere riktig må man stille linsene i objektivet slik at bildesensoren kommer nærmest mulig brennpunkt. Jo lenger fra brennpunkt sensor kommer jo mer ufokusert og utydelig vil bildet bli.

Dybdeskarphet

Høy dybdeskarphet gjør at ting på forskjellig avstand på ett å samme bilde blir relativt skarpt. For eksempel flere personer på forskjellig avstand kan virke fokusert i ett bilde.

Ett bilde der hovedmotiv er skarpt og bakgrunn er veldig ufokusert er tatt med lav dybdeskarphet. Vi bruker ofte disse reglene når vi forklarer sammenheng mellom dybdeskarphet og zoom:

Mye tele --> Lav dybdeskarphet

Mye vidvinkel --> Høy dybdeskarphet

Vel, kan du dette så kan du fortsatt INGENTING men er ihvertfall bedre forberedt for den litteratur du vil møte senere

Endret av Kameragutten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...