Gå til innhold

DOA-rutiner for de ulike mobilprodusentene


Anbefalte innlegg

DOA betyr "Defective On Arrival". DOA er en offisiell rutine. Forskjellige produsenter har forskjellige DOA-rutiner og disse offentliggjøres som regel kun til forhandlere av de respektive produktene. Nokia endret sine DOA-rutiner 1. januar 2007, til det bedre.

 

DOA-rutinene er noe som gjelder mellom leverandør og forhandler. Det er ikke selvsagt at en forhandler vil la dette komme kunden til gode. Det kan for eksempel være tvilstilfeller der forhandleren mistenker at kunden selv er ansvarlig for feilen på produktet. I et slikt tilfelle vil forhandleren avvente resultatet av DOA-kontrollen hos verkstedet og venter med å gi ut ny telefon til kunden. Dette er forhandleren i sin fulle rett til å gjøre, men det gjøres veldig sjelden i praksis.

 

DOA-RUTINER FOR ULIKE LEVERANDØRER

 

Her er, som lovet, komplett oversikt over DOA-rutiner fra de største produsentene. Det er avkortet noe, og deler av informasjonen er fjernet fordi det ikke er relevant for andre enn forhandlere.

 

Siemens/BQS

 

* Telefon brukt mindre enn 7 dager.

* Retur komplett inkl original emballasje.

* Feil/mangel kan ikke skyldes fukt- eller slagskade eller feilaktige opplysninger fra selger.

* Behandles av Zodiac

 

OBS! Etter BQS' konkurs er det ikke lenger mulig å få gjennom DOA-saker. De fleste forhandlere har kvittet seg med BQS-telefoner. Kjøper du en BQS-telefon i 2008 er du blitt grundig lut!

 

Nokia

 

* Reklamasjon må skje innen 7 dager fra kjøpsdato.

* Retur komplett inkl original emballasje.

* Feil i henhold til Nokia's garantibestemmelser. (x)

* Behandles av Deltaservice

 

(x)-> Feil som skyldes kundens bruk dekkes ikke.

 

Samsung

 

* Reklamasjon innen den 7. dag, kjøpsdato er dag 1.

* Retur komplett inkl original emballasje.

* Feil/mangel skal være fabrikasjonsfeil, ikke forårsaket av bruk.

* Behandles av Deltaservice eller Zodiac.

 

LG

 

* Reklamasjon innen 15 dager eller 10 ringeminutter, det som inntreffer først.

* Behandles av Deltaservice eller Zodiac.

 

SonyEricsson

 

* Reklamasjon innen 7 dager fra kjøpsdato.

* Ingen begrensning i ringeminutter/bruk.

* Reklamasjon til SE Call Center via forhandler.

* Behandles av Deltaservice eller Teleservice

 

Håper denne er til nytte for noen, det viser seg jo at en del forhandlere/selgere overhodet ikke er klar over produsentenes rutiner.

 

Merk at forhandler alltid har rett til å vente på avgjørelsen fra verkstedet før ny telefon leveres til kunden. Dette skyldes at forhandleren ikke har mulighet til å avdekke evt. skjult skade som er påført av kunden.

 

-----------------------------------------------

Her er et utdrag fra Nokia's DOA-rutiner:

 

Slik håndteres DOA-reklamasjoner:

 

Kunden kommer inn til forhandleren med telefonen hun/han vil reklamere på. Forhandleren kontrollerer at reklamasjonen skjer innen sju dager fra telefonen ble kjøpt, samt at kunden har dokumentasjon som bekrefter kjøpet, og at telefonen er defekt i henhold til kundens beskrivelse og Nokias garantiregler.

 

Du som forhandler avgjør selv om du vil levere ut en ny telefon med en gang, gi tilbake pengene eller om du vil vente på beskjed fra Nokia om at telefonen aksepteres som DOA før du gir kunden erstatning. Vær oppmerksom på at enkelte feil forårsaket av kunde, er vanskelige å oppdage i butikken.

Forhandleren sender en komplett salgspakke sammen med dokumentasjon som bekrefter kjøpet, og en servicebestilling/følgeseddel der kundes returdato er angitt.

 

Jeg vil igjen presisere at dette er en avtale mellom leverandør og forhandler. Det kan derfor godt være at en butikkjede velger å ha egne, interne rutiner for behandling av slike saker. Utfra det jeg leser her på forumet, kan det virke som at bl.a. Elkjøp velger å behandle DOA med en langt kortere frist.

 

-snubbel

 

(Edit: lagt til årstall og endret noen småting)

Endret av snubbel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og om du har lyst snubbel - lager du en kjapp oversikt over de ulike leverandørenes rutiner om doa og annet så setter jeg den som sticky :).

 

Og gjerne ta med ekstra info rundt hvilke verksteder de benytter og slikt.

6345655[/snapback]

 

Skal sjekke opp de forskjellige rutinene og poste i løpet av et par dager :-)

 

-snubbel

Lenke til kommentar
kan jo også nevne at Deltaservice nå håndterer de servicene som tidligere har blitt sendt til tyskland, så vi kan forvente kortere servicetider på de "heftigste" nokia modellene :D

6354487[/snapback]

 

helt sikker på at det er tilfellet`?

Da kan jeg kanskje sende N91 på verksted å ha den tilbake før jeg drar på ferie :p

Lenke til kommentar

Er dette nye DOA-rutiner fra Nokia?

I de DOA-rutinene jeg fikk fra et serviceverksted stod det bl.a, og jeg husker ikke ordrett:

DOA-tid 2 dager.

Telefon kan ikke være ringt med i mer enn xx-antall minutter.

Telefon skal være uten synlige riper. (Noe som kan være umulig selv etter 2 dager med enkelte Nokia-modeller, da de har utrolig myke deksler)

Lenke til kommentar
Er dette nye DOA-rutiner fra Nokia?

I de DOA-rutinene jeg fikk fra et serviceverksted stod det bl.a, og jeg husker ikke ordrett:

DOA-tid 2 dager.

Telefon kan ikke være ringt med i mer enn xx-antall minutter.

Telefon skal være uten synlige riper. (Noe som kan være umulig selv etter 2 dager med enkelte Nokia-modeller, da de har utrolig myke deksler)

6360903[/snapback]

Er 7 dager som har vært en god stund med Nokia, det står x antall minutter eller....

Lenke til kommentar

Og da var den sticky :). Fikset det slik at det siste innlegget ble satt som hovedinnlegg øverst :). Tusen takk skal du ha snubbel!

 

Og til slutt - i min elkjøpbutikk vet vi iallefall at det er 7 dagers DOA på nokia, og vi følger etter hva jeg vet rutiner sendt ut "ovenfra".

Lenke til kommentar
kan jo også nevne at Deltaservice nå håndterer de servicene som tidligere har blitt sendt til tyskland, så vi kan forvente kortere servicetider på de "heftigste" nokia modellene :D

6354487[/snapback]

 

helt sikker på at det er tilfellet`?

Da kan jeg kanskje sende N91 på verksted å ha den tilbake før jeg drar på ferie :p

6355333[/snapback]

 

100%, bare ring deltaservice og spør, evt ring til frank på teleservice, han kan også bekrefte det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hmm, er du sikker på at rutinen for LG er rett snubbel?

 

Kjæresten min kjøpte seg en LG på Telebutikken i Porsgrunn og der var batteriet dårlig. Veldig dårlig. Etter 7 dager kom vi inn og klaget på dette, men de ville ikke sende den på service.

 

3 dager etterpå gikk kjæresten min dit igjen for å levere den på service (hadde blitt dårligere. De påstod at det var hennes skyld at telefonen var så dårlig siden hun ikke hadde ladet den 16 timer første gang (noe de ikke informerte henne om), og at hun derfor ikke fikk ny telefon.

 

Jeg kontaktet LG om dette og de fortalte meg at det var opptil butikken å bestemme. (De bekreftet også at det ikke var nødvendig å lade telefonen 16 timer første gang og at det var noe galt med hennes telefon).

Lenke til kommentar

datating: Det var ikke det jeg skrev.

 

Hadde du lest nøye så var poenget at LG sa til meg at DOA var det opp til butikken å bestemme og ikke verksted/ LG.

 

Kjæresten min som spurte om hun kunne få ny og ikke meg, siden den var så ny og meste parten av tiden hadde vært til lading. Jeg bare ville høre om det var riktig det Telebutikken hadde sagt om at telefonen skulle lades første gang i hele 16 timer før bruk. (Noe jeg visste at man ikke behøvde.)

 

Altså var det i utgangspunktet for å bekrefte om dette var unormalt. Spurte de deretter om DOA rutinene og det var det jeg fikk beskjed om ihvertfall.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det er viktig å få med at også Sony Ericsson krever original emballasje. Dersom IMEI-nummer på esken ikke stemmer med IMEI på telefonen godkjenner de f.eks ikke DOA.

6740416[/snapback]

Ingen godkjenner vel DOA hvis telefonenes imei ikke stemmer.

6741343[/snapback]

Har fått det godkjent fra både Nokia og Samsung da vi har byttet kun telefon direkte med kunde. F.eks der kunden ikke har emballasjen har vi lagt DOA-telefonen i den esken som tilhører den nye telefonen kunden får.

Sony Ericsson er utrolig strenge på dette.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  • 9 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...