Gå til innhold

Pc til spilling og programmering (AM2) maks 18k

Anbefalte innlegg

Har satt sammen en pc som i hovedsak skal brukes til programmering, men skal også kunne kjøre de nyeste spillene. :yes:

Pcen vil ikke bli kjøpt på en måned enda, så får med meg den antatte prisnedgangen på prosessoren. :D

Her er det jeg har satt opp foreløpig! Oppdatering på bunnen

Siden det er 5 år siden jeg bygde en pc sist er jeg ikke helt på bølgelengde med de forskjellige komponentene angående støy, varme/kjøling og kvalitet.

Ønsker inspill på plukklisten min, og er det noe som skurrer så si ifra.

-Skjerm:LCD! Er helt blank her. :whistle:

-Støy: Hørte Tagan var en ganske så støysvak Psu, hvertfall bedre en Hiper som jeg så på først?

-Kjøling: Vil ikke gå for vann enda, så det er luft som gjelder. Ønsker inspill på plassering av ekstra papst vifter hvis det kan bedre gjennomstrømningen.

-Harddiskene:en raptor og en sata. Ok valg i forhold til støy og varme?

-Kabinett: Er veldig usikker her. Vil gjerne ha maxi tower for plassens skyld. Er det støysvakt? Et annet tower i 1000 kroners klassen. Skulle egentlig ikke ha leds osv, så hvis det er et uten så går det fint.

-Skjermkort: Helt ok tror jeg :dribble:

-Budsjett: Skal helst ikke passere 18, men hvis det er en helt killer skjerm på 2,5 til 3 så må jo den vurderes

På forhånd takk for alle inspill!

OPPDATERING/OPPSUMERING

-Ny plukkliste

-Trenger skjerm, lcd, 20"+, bare 1 pga plassmangel, widescreen? Denne?

-Raptordisk til systemdisk?

Stefan

Endret av norpreacher
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Raptor Diskene er iokke så overlegne, den store disken der er nok fakrisk raskere enn raptoren i gjevnt over. Velg en raptor med 16mb cache eller noe annet.

Skal du ha lite støy/varme, er det samsung som gjelder i dag. Hitachi/ 16mb cache disker yter best etter raptorene.

Tagan lager gode PSUer, men vurder også Mist og seasonic.

Kabinettet er ok, ikke det aller mest støysvake, men skal du ha noe bedre maxitower, ser det ut til at du må langt opp i pris.'

Lenke til kommentar

Kabinettet er det kun en webshop som har. Få som har PSUen også. Jeg ville bytta ut disse to, så du kan handle fra en webshop. Jeg har gode erfaringer med 480W Hiper R. Ellers har 500W og 600W Mistene fått gode kritikker. Shg.no er en billig butikk, og virker helt årleit, men da må du bytte ut til en annen ram og musematte også.

Dropp Raptoren eller gå for 150GB versonen. 36.7GBen er bråkete og ikke veldig mye raskere enn en vanlig disk. WD eller Samsung-disker med 16MB cache er gode.

7900GT er en god del bedre på pris/ytelse. Med litt klokking er den ikke langt bak GTX heller, bør vurderes.

Når det gjelder skjerm bør du tenke på å kjøpe stor skjerm, > 20" eller 2x19". Er ubeskrivelig mye bedre å ha to skjermer eller mye plass når man programerer og tester samtidig.

Tok meg den friheten av å bygge på oppsettet ditt. Bytta PSU, kabinett, harddisker, minne, skjermkort, og la til to 19" skjermer.

EDIT:

Link er jo fint:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=30069

Endret av mr_lf
Lenke til kommentar

Takk for svar og takk for omrokkering av kjøpelisten :roll:

Er ikke plass til 2 skjermer ved siden av hverandre der jeg skal ha pcen så blir isåfall en 20".

Hvordan er denne rammen i forhold til den jeg hadde valgt ut. Ser den går ned fra 800mhz til 533....

Meningen var å ha en egen systemdisk, men en partisjon vil jo gjøre samme nytten.

Vil gjerne ha flere innspill på to store disker vs en systemdisk og en stor.

Skjermkortet: finnes det noen tester på nettet som viser forskjellen på GT GTX?

Bytting av psu og tower virker helt greit

Lenke til kommentar

ville byttet ut cpuen med en 4000+

Men hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg styrt unna Athlon64 X2 4200+ siden den vil gjøre at DDR2-minnet underklokkes litt. 3800+, 4000+, 4600+ og 4800+ har ikke denne ulempen. 4200+, 4400+ og 5000+ har denne ulempen.

6315671[/snapback]

Lenke til kommentar

Skjerm er viktig ved programering. Jeg ville valgt 20" pga oppløsningen. 1400*1050 er bra. Jeg programerer på min bærbare med 15" og den oppløsningen, noe som fungerer bra. (Har programering som studieretningsfag på videregående, ikke profisjonelt)

Lenke til kommentar

Takk for fine innspill!

Mye jeg ikke veit her gitt.

-Degraderte til 4000+

-Byttet tilbake til den gamle rammen

-Vil handle fra shg.no og Netshop

-gikk tilbake til n7900 gtx da gt hdde høyere støynivå

er nå på utkikk etter en(1 på grunn av plassmangel) 20" + tommer skjerm til maks 3,5

widescreen? hvordan er disse til spilling? svart på sidene?

Oppdatert handleliste

Ingen innspill på harddisk valget? Raptor?

Endret av norpreacher
Lenke til kommentar

Gå for all del for en 20 wide eller vanlig om du driver mye mer programmering. Du kommer til å verdsette den høyere oppløsningen du får kontra en 19"

Samsung 204B og 205BW skal være et gode billigalternativ blandt 20".

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Kva med denne skjermen?

Samsung SyncMaster 204B

6347060[/snapback]

Takk for alle svar.

Da gikk jeg for denne skjermen.

Da var det bare å lene seg tilbake og se hvor mye cpuen vil synke i pris. Kanskje det blir presset inn en raptor disk også. Setter den opp foreløpig.

Kom gjerne med flere tilbakemeldinger på oppsettet. Så fort som markedet endrer seg nå om dagen er det ingenting som er endelig :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...