Håvard Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Hei. Lurer på om det kan være skadelig å starte S-ATA diskene mine før hovedkortet starter.. ? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Skadelig? På hvilken måte? Det kan jeg aldri tenke meg, uansett type disk og interface. Lenke til kommentar
haakie Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 I noen tillfeller starter diskene startet før annet hw. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Hei! Om harddisken starter først så er ikke det noe problem. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 20. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2006 Takk for svar! Men ser ut som det ikke ble noe problem alike vel Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Er faktisk bra om diskene starter først for å si det slik. Så slipper maskinen vente på en evt. lang oppstarts tid på diskene. jeg starter alltid usb disker før jeg plugger de i, så slipper jeg den der beskjeden " Found GHGHGHG device .." istedet for "Found Western 2000.." etc... S-Ata er jo hotswap, du skal kunne slå de av og på som du vil. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Det skal ikke være noe problem å skru av og på vanlige SATA-disker montert i eksternt HD-kabinett (tilkoblet PC med USB) med power-knappen på selve HD-kabinettet? Har nettopp mistet en disk, og den andre som er helt ny begynte å høres ut som den jeg mistet... Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Det skal ikke være noe problem å skru av og på vanlige SATA-disker montert i eksternt HD-kabinett (tilkoblet PC med USB) med power-knappen på selve HD-kabinettet? Har nettopp mistet en disk, og den andre som er helt ny begynte å høres ut som den jeg mistet... 6357768[/snapback] Gjør slik : Gå til skrivebordet, høyre klikk min maskin, (eventuelt fra start menyen) Velg Manage/Behandle.. Velg device manager, enhetsbehandling,gå til harddiskene,høyreklikk en og egenskaper. Her skal du under en tab kunne velge om disken skal ha såkalt "fast write" aktivert og/eller om disken skal være i optimalisert bruk for å raskt kunne "fjernes fra systemet". Altså om disken er beregnet for Hot-Swap eller ikke. Jeg vil på det STERKESTE anbefale at du slår av fast write iallefall. Det vil si at windows IKKE skal bruke cache/buffer for å skrive til disken, men at det du kopierer/skriver til disken , blir skrevet så fort som mulig, og at når maskinen er FERDIG å kopiere til den disken, ja så er den nettopp det, ferdig. Vanligvis bruker windows gjerne denne cachen slik at flere skrive operasjoner kan gå raskere etc etc. Det er ikke allverden i forskjell om du har fast write slått av. For hverdagslig bruk og slik og om en bruker slike eksterne disker som ofte tas av og på maskinen er dette veldig greit å gjøre. For en disk som står på hele døgnet er det absolutt ikke nødvendig. Jeg ville brukt ikonet nede i systemhjørnet til å koble en disk fra systemet/OS. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Jeg bruker alltid "safe remove" før jeg skrur av disken... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå