Nettulf Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Hei. Litt usikker på hvor jeg skulle poste dette, siden det omhandler både lagring og servere, men essensen i det jeg spør omhandler hovedkort. Skal lage meg en boks som er rimeligst mulig, der jeg vil putte inn minimum 4 disker. Skal da bygge meg en enkel pc med et M-atx hovedkort helst med alt innebygget. Trenger i all hovedsak da ett hovedkort med en bra disk kontroller som evt. kan kjøre raid. Og et bra integrert Gbit LAN om mulig også. Ellers standard integrert lydkort/skjermkort. Skal brukes til fillagring på et nettverk, og er litt usikker på hvordan dette skal settes opp og hvilket operativsystem jeg skal bruke. Men det får jeg evt. ta i ett nytt spørsmål senere, det viktigste nå er å få tak i noe bra hardware som ikke koster skjorta. Så noen tips setter jeg pris på her. Nettulf Lenke til kommentar
Zink Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Skal da bygge meg en enkel pc med et M-atx hovedkort helst med alt innebygget.Trenger i all hovedsak da ett hovedkort med en bra disk kontroller som evt. kan kjøre raid. MSI K8NGM2-FID støtter 4 sata-disker med nForce 430 og RAID 0, 1, 0+1, 5. Jeg bruker det ikke i server-sammenheng, (2x250GB uten raid), men kan jo melde at kortet er stabilt og har ellers mye å by på som en server ikke trenger Koster ikke skjorta heller, men støtter jo ikke ECC-minne - du nevner ikke det som et krav? Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 20. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2006 Hei, og takk for svar. Har ikke noe krav til ECC minne nei, burde jeg det? Er jo ikke noe avansert og superstabil server jeg skal lage, men en ekstra lagringsplass på en rimelig måte. Ønsker muligheten for litt sikkerhet på lagringen, derfor kan det være greit å ha mulighet for RAID Vet ikke hvordan nettverksdelen er på disse kortene? Har hørt at Intel sine integrerte LAN ofte er bedre enn en del andre med hensyn til hastighet og CPU bruk. Er det noe riktig i dette? Ser også at det er en del kort med 2 nettverk onboard. Kan dette være en fordel hvis jeg setter opp maskinen mellom Internet og internt nettverk? Håper på flere innspill.... Nettulf Lenke til kommentar
Zink Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Har ikke noe krav til ECC minne nei, burde jeg det? Kommer an på hvor mye nedetid du aksepterer. Er jo ikke noe avansert og superstabil server jeg skal lage, men en ekstra lagringsplass på en rimelig måte.Ønsker muligheten for litt sikkerhet på lagringen, derfor kan det være greit å ha mulighet for RAID Virker kurant med et generelt stabilt system, var derfor jeg lempa inn linken Vet ikke hvordan nettverksdelen er på disse kortene? Vet ikke jeg heller, siden avkroker ikke er dekka av bredbånd, selvom jeg bor midt "svarte/ overbefolka Akershus" - sure "som rognebær" hele gjengen! (for få abonnenter på den vesle boksefaen/ sentralen). Har hørt at Intel sine integrerte LAN ofte er bedre enn en del andre med hensyn til hastighet og CPU bruk. Er det noe riktig i dette? Mulig det, men tror du at med slett kvalitet så var det mulig å holde akseptabel posisjon med implementert LAN på hk/ produktet? ...neppe, men et dårlig rykte er nesten det verste et evt. tidligere godt 'brand' kan komme ut for. Ser også at det er en del kort med 2 nettverk onboard. Kan dette være en fordel hvis jeg setter opp maskinen mellom Internet og internt nettverk? Vil jeg tro ja - i tillegg bedre muligheter rett fra BIOS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå