Tjallen Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Hei! Etter et års bruk av 350D med Sigma 18-125, og Canon 50 mm F1.8, har jeg kommet frem til at jeg trenger et normalobjektiv. Da altså rundt 30 mm. Det er da 2 aktuelle; Canon EF 28mm f/1.8 USM og Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM. Begge koster rundt 4000, og de får begge skryt i tester. Har dere noen erfaringer og tanker om disse objektivene? Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Selv har jeg Sigma 30 1.4 og kan på det varmeste anbefale den dersom du får tak i et eksemplar som fokuserer rett (det er vel gjerne en kombinasjon av kamera/ogjektiv også) Bokehen er meget lekker og skarpheten er upåklagelig, selv på store blendere (i senter vel og merke). Har brukt den i en par-tre uker nå og får stort sett meget bra resultat. Lyssterk optikk generellt er fantastisk for å isolere motivet vha veldig begrenset DOF. Man er ikke nødt å oppholde seg i en mørk konsertsal eller kirke for at de skal komme til nytte, for å si det sånn... Har lagt ved et par eksempel. Colaflaska på f1.6 og Kinderegg-mannen på f/2.0 Dessuten, sjekk vedlagt link. http://www.focalplane.net/canon28sigma30/ Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Sigmaen har svært gode egenskaper i sentrum, men man skal være klar over at skarpheten i periferien er svært dårlig. Test Bilder Lenke til kommentar
Anew Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 (endret) Her tror jeg du er litt ute og sykler, Skarsk. Sigmaen er et DC-objektiv. Det betyr at det er laget for crop. Derfor er kanstskarpheten så-som-så vidåpen med crop. På fullformat blir kantene helt svarte, for objektivet tegner ikke helt ut. Jeg har faktisk sett eksempler på dpreview fra en Sigma 30 på Canon 5D, og det blir ganske pussig... Grunnen til at objektivet ble satt på 5D var forøvrig at eieren hadde fokusproblemer på sitt 350D. På 5D'en var fokus perfekt. Jeg har jo også en tråd lenger nedi her om mine problemer med Sigma 30 og fokus. Til info, så leverte jeg kameraet til Interfoto for justering (jeg leverte kameraet onsdag ettermiddag og fikk det tilbake fredag formiddag!) og nå ser ting veldig bra ut. Har ikke hatt så mye tid, men kommer tilbake med oppdatering av den tråden når jeg får tid til å ta noen skikkelige testbilder. Den berømmelige mursteinsveggen (jeg hadde egentlig lovet meg selv aldri å ta et sånt bilde, men måtte bare...) ble fin og skarp på f/2. Endret 20. juni 2006 av Anew Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 (endret) Interessant Anew. Skal bli artig å se resultatet. Håper det for din del blir bra hvertfall Ellers enig i at kantskarpheten ikke er på topp ved store blendere. Men! Hva bruker man et slikt objektiv til egentlig. Jeg har vel enda ikke et bilde tatt under f/2.8 som har fokus i hjørnene (vedlagt eksempel f.eks) og da er det ikke et tema i det hele tatt. Man bruker ikke en 30 1.4 (eller hvilken som helst vidvinkel for den saks skyld) på vidt gap til sine kritiske arkitekturbilder ol. Endret 20. juni 2006 av ragamuffin Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Spytter inn igjen link til en test jeg gjorde som blant annet tester skarphet:Test Sigma 30 1.4 Lenke til kommentar
Tjallen Skrevet 20. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2006 Vet dere om noen butikker i Stavangerområdet som har dette objektivet? Det så ut som det var min "cup of tea". Elsker liten dybdeskarphet. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Sjekk din nærmeste Elite-butikk. Det er flere i Stavangerområdet. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Ta noen eksponeringer med objektivet i butikken. Noen med blitz, noen på høy iso. Gå hjem og sjekk bildene på pc'en, eller spør om å få lov til å gjøre det der. Spør om du kan få ta noen bilder utenfor butikken også. Da får du i alle fall en pekepinn på om det er på bærtur mht fokus. Det er som oftest i dårlig lys slik spiller inn, men det er greiest å forsøke flest mulige forhold. Da minsker du muligheten for ergrelsen å måtte levere objektiv inn for justering. Ser at du liker stor dybdeskarphet, men vil likevel nevne Canon 28/2,8. Den er ikke så lyssterk som 1,8 versjonen, men en del brukere mener den er skarpere. I tillegg så er den ganske kompakt, noe som ikke er en dum egenskap på et normalobjektiv. Det siste kan man ikke si om Sigmas 28mm 1,8. Det er et skarpt objektiv, dog, og nærgrensen er ganske god. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Et godt tips fra PMnormal der, men gjør først en test av autofokusen din (sånn: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=587115) med de andre objektivene dine, så vet du på forhånd om det er kamera eller objektiv som eventuelt har problemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå