Gå til innhold

Elprice: Beløpsgrense på rekl.- og angrerett?

Anbefalte innlegg

Jeg siterer fra Elprice sine websider:

"For produkter under kr. 300,- er det ikke reklamasjonsrett eller angrefrist."

Har de lov til dette? Kan ikke huske å ha sett noen beløpsgrense i Forbrukerkjøpsloven.

EDIT: La til link.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nope, er ulovlig.

6340455[/snapback]

TULL! Og det gjelder alle som mener dette er ulovlig praksis :). Iallefall når det gjelder angreretten.

Dette står i angrerettloven. Siden folk er så glade i å synse og mene selv om ting uten å sjekke lovdata skal jeg hente fram lovteksten jeg.

§ 2. Unntak fra lovens virkeområde

Loven gjelder ikke for:

a) salg av varer og andre tjenester enn finansielle tjenester fra salgsautomater og automatiserte forretningslokaler

b) salg utenfor fast utsalgssted når den samlede kontraktssummen inkludert frakt- og tilleggskostnader som forbrukeren skal betale er under kr 300

Det andre derimot - det er ulovlig praksis. Ingenting kan unntas fra reklamasjonsretten, og dette bør de endre på snarest.

Lenke til kommentar
Høres jo helt på jordet ut.

6341254[/snapback]

Nei, det høres absolutt ikke helt på jordet ut... Det ville vært helt på jordet, om du kunne returnere en ting du kjøpte for 10kr på internett, og dermed påføre selgeren flere hundre kroner i tap.

Synes godt den grensen kun heves til ca 500kr, all den tid frakt er inkludert i prisen.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Det ville vært helt på jordet, om du kunne returnere en ting du kjøpte for 10kr på internett, og dermed påføre selgeren flere hundre kroner i tap.

6358600[/snapback]

Hvordan taper en selger flere hundre kroner på at jeg returnerer en vare til 10 koner når jeg betaler frakt begge veier?

Lenke til kommentar

Du betaler kun returfrakt som kunde oro2, selger må refundere porto for leveringen til deg.

I tillegg kommer kostnader som effektuering av ordre (lønne menneskene som behandler og pakker ordren og ikke minst må ordne med retur), og utgifter til emballasje.

Samt selvfølgelig redusert salgspris på varen dersom den har blitt åpnet og evt testet av kunden som benytter angreretten.

Dette kan fort bli noen lapper :).

Lenke til kommentar
Du betaler kun returfrakt som kunde oro2, selger må refundere porto for leveringen til deg.

I tillegg kommer kostnader som effektuering av ordre (lønne menneskene som behandler og pakker ordren og ikke minst må ordne med retur), og utgifter til emballasje.

Samt selvfølgelig redusert salgspris på varen dersom den har blitt åpnet og evt testet av kunden som benytter angreretten.

Dette kan fort bli noen lapper :).

6371023[/snapback]

Okei, jeg ser at det kan koste litt. Men mange hundre kroner for en vare til 10 kroner tror jeg var å ta litt hardt i.

Lenke til kommentar

Koster minimum 150,- vil jeg si. Halvtime arbeid målt i person-timer brukt på varen totalt sett, 50-lapp i porto, og litt ekstra for emballasje og gebyrer.

Om butikken feks selger en vare til 299,-, og har kanskje MAKS 50,- i fortjeneste på denne varen (da har de svært god margin til å være en nettbutikk).

Får de angrerett på en sånn, må de plutselig selge 3 til (eller enda mer!) for at de skal tjene penger på å føre den varen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...