Jørnan Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Har tenkt å prøve ut Linux nå, men lurer på hvilken versjon som er enklest. Har funnet ut at Windows fungerer utmerket når jeg skal gjøre noe spesielt, men ellers bruker jeg PC-en for det meste til å skrive på, surfe på nettet og høre på musikk. Jeg ser derfor ikke poenget i å ha et så avansert operativsystem som Windows XP i forhold til hva jeg egentlig trenger PCen mest til. Windows ligger der, men til vanlig har jeg ikke bruk for det. Så hvilken versjon av Linux er enklest? Holder på å teste ut LinspireLIVE nå (akkurat brent ut en CD ), men er det andre som er veldig enkle og raske? Er ikke vits i å ha en million prosesser dersom jeg bare er avhengig av noen av dem... Bedre med en enkel rask PC for meg Takker for seriøse svar Lenke til kommentar
smh Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Synest Ubuntu er enkel og grei. Men folk er forskjellige og liker forskjellig PS: GNU/Linux er ikkje mindre avansert enn windows. Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Hvis situasjonen er den at du sitter på en litt eldre PC, og ønsker å kunne utføre basisfunksjoner som webbrowsing, høre på musikk og skrive (og det meste annet) også, så er kanskje Xubuntu verdt en titt Lenke til kommentar
Tinker Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Vil også legge inn et godt ord for Ubuntu 6.06. Syns jeg har funnet en god løsning med dualboot XP/Ubuntu 6.06 på "hovedmaskina" Har enkelte programmer som jeg liker godt som kun går med WinXP. Men jeg bruker Ubuntu til alt annet, surf, mail, musikk, brenning --. Men smak og behag det der med valg av distro. Fin og grei installasjon med denne iallefall. Lenke til kommentar
sptz Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 (endret) Det er et nesten umulig spørsmål å svare på siden de distroene som legger vekt på å gjøre det så enkelt som mulig for brukeren å installere distroen gjøre masse antagelser angående hva du trenger av programvare osv og dermed ender du opp med masse programmer du ikke bruker (og var ikke det feilen med XP?) Bytter du til linux for å få et kraftigere opprativ system så blir valget ganske enkelt. Gentoo gir det ekstreme muligheter til å tilpasse systemet enkelt til dine behov. Men Gentoo Linux har en mye høyere brukerterskel siden installasjonen er en av de mer kompliserte. Men den er ikke på noen måte veldig vanskelig om du tar deg tid til å lese å forstå dokumentasjonen på forhånd. (Når jeg startet med linux så installerte jeg gentoo på første forsøk og synes ikke det var så komplisert som alle skulle ha det til, ganske enkelt faktisk siden alt jeg skulle gjøre sto jo i dokumentasjonen ) Men skal du installere Gentoo så kreves det at du leser hele installasjons dukkumentasjonen. Gentoo er som sagt en meget avansert distro.Siden du har så mange mulighetet til å tilpasse den selv, den er også opptimaliserte for din prosessor for best mulig ytelse.. Men du får også en meget minimalistisk versjon av linux om det er det du er ute etter. Alle programmer blir installert ved å kjøre komandoen emerge "skriv ønskede programmer her" Dvs at etter at du har installert basissystemet til gentoo kan du bare dra en "emerge fluxbox opera amarok" For at systemet skal installere vindus behandleren fluxbox, nettleseren Opera og det avanserte musikk avspillingsprogrammet amaroK du vil kanskje føle behovet for litt mer avanserte nett muligheter som flash så da må du dra en "emerge netscape-flash" og flash blir automatisk lastet ned og installert på ditt system. Når du skal oppdatere hele systemet ditt så trenger du bare dra en "esync && emerge -av world" og hele systemet ditt blir oppdatert til det absolutt nyeste. Det var forøvrig en av de artigste grunnene jeg har hørt for å bytte til linux. uansett hvor liten du gjøre gentoo og andre mer normale linux distoer så er alle sammen mer avanserte en windows, i den forstand at systemet tar vare på alle programmene på pcen ikke bare dens egene.Pakkeadministrasjonen i linux gjør systemet i de fleste sammenhenger overlegent windows. Endret 19. juni 2006 av spetznaz Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 19. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2006 Takker for svar. Tror jeg skal prøvd meg på Ubuntu Har ikke en gammel PC med syns virkelig ikke det er noepoeng i å bruke tid på ting når det vissnok skal gå fortere i Linux. har hørt at det er et mer stabilt og raskere operativsystem enn MS, og syns derfor det høres bra ut Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Da tror jeg du kan få mange gledelige overraskelser! Men vær forberedt på noen mindre hyggelige også. PS: Når jeg først er i gang med å nevne Ubuntu-distroer er jo Kubuntu også verdt en titt, hvis du liker det du ser på www.kde.org bedre enn på www.gnome.org Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 19. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2006 Tester LinSpire naa. Er jo ren Windows kopi! Alt er nesten helt likt, med nytt design. De tre siste tegnene i det norske alfabetet stottes ikke da Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 (endret) Linspire er som navnet tilsier et forsøk på å få alt til å ligne på Windows, andre distroer er ikke fullt så Windows-aktige. Det med æøå, skyldes vel at du kjører det fra Live CD uten å ha satt opp riktig språk? Det helt sikker en sted du kan sette opp norsk tastatur. Endret 19. juni 2006 av PHPdude Lenke til kommentar
sptz Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 (endret) PHPdude utsagnet ditt gir ikke mening for alle dem som ikke vet at Linspire het Lindows back in the days. (dvs før februar 2004 eller noe slikt. Microsoft betalte seg ut av en sak de selv startet så det ble ingen endelig rettsavgjørelse, MS kjøpte Lindows navnet for ca $24 millioner og lindows ble til linspire) edit: så vitt jeg husker å ha lest så lar linspire brukerene kjøre som root. Dette er særs dårlig sikkerhetspraksis, man skal aldri kjøre som root annet en når det er absolutt nødvendig. Kjører du som root kan du glemme alt du har hørt om linux sikkerhet. Du har sansynligvis en boks med like dårlig eller dårligere sikkerhet en en windows boks. Endret 19. juni 2006 av spetznaz Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Sant det! Tok det litt som en selvfølge Gikk de $24millionene til Linspire? Isåfall har altså Microsoft finansiert dem? Lenke til kommentar
sptz Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Sant det! Tok det litt som en selvfølge Gikk de $24millionene til Linspire? Isåfall har altså Microsoft finansiert dem? 6341285[/snapback] Vel de kjøpte jo rettighetene på navnet Lindows så det var vel heller snakk om en vanlig rettstvist som løste seg ved at Lindows solgte og Microsoft kjøpte.Men Linspire ble 24 millioner amrikanske dollar rikere av søksmålet som MS statet ja Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 (endret) edit: så vitt jeg husker å ha lest så lar linspire brukerene kjøre som root. Dette er særs dårlig sikkerhetspraksis, 6341135[/snapback] Det er ikke noe sikkerhetsproblem å la administrator kjøre som root. Administrator kjører som root når han/hun skal gjøre systemadministrasjon og kjører som vanlig bruker ellers. Det syns jeg er en fornuftig inndeling og man slipper å måtte prefikse kommandoer med sudo og skrive inn passord for hver gang. Endret 20. juni 2006 av buskmann Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 edit: så vitt jeg husker å ha lest så lar linspire brukerene kjøre som root. Dette er særs dårlig sikkerhetspraksis, 6341135[/snapback] Det er ikke noe sikkerhetsproblem å la administrator kjøre som root. Administrator kjører som root når han/hun skal gjøre systemadministrasjon og kjører som vanlig bruker ellers. Det syns jeg er en fornuftig inndeling og man slipper å måtte prefikse kommandoer med sudo og skrive inn passord for hver gang. 6348057[/snapback] En trenger da ikke det. Sudo -s for permanent root i terminal. Lenke til kommentar
FLuAA Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Man kan også skrive 'sudo passwd', og lage et passord til root brukeren. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 En trenger da ikke det. Sudo -s for permanent root i terminal. 6348946[/snapback] Da er vel forskjellen mellom full root og sudo-root i praksis null? Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 En trenger da ikke det. Sudo -s for permanent root i terminal. 6348946[/snapback] Da er vel forskjellen mellom full root og sudo-root i praksis null? 6349941[/snapback] Det er ikke det. du må fremdels logge deg inn som sudo i en terminal for å få rettighetene, og dette gjøres også for å gjøre spesielle oppgaver som å installere programmer og endre configfiler osv osv. Det er en relativ forskjell mellom å logge seg inn som root for å gjøre som administrativt, å være logget inn som root, hele tiden, selv når en bruker PCen som bruker. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Og forskjellen i forhold til (så lenge det er en enkelt admin på en boks, ikke fler - da har sudo fordeler) å logge inn som vanlig bruker og gjøre su - i en terminal når det trengs? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå