Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Ny maskin med blåskjerm og diskproblem

Anbefalte innlegg

Kjøpte Netshop.nos tilbud til 14k for en uke siden. Alt har funket, men har fått blåskjerm to ganger på to dager. Etter blåskjerm i dag startet jeg på nytt, og fikk -ERR- i displayet på kabinettet.

Gikk inn i BIOS og valgte optimal settings, og restartet på nytt. Når jeg starter opp får jeg melding om BOOT DISK ERROR. Kan dette være fordi at den ikke finner IDE-disk? Har SATA-disk, men må jeg legge inn at jeg har SATA, og ikke IDE-disk, i bios?

Når jeg starter opp kan jeg taste F10 for å laste inn raid (Nvidia Raid Utility). Noe jeg kan gjøre her? Her finner jeg Maxtor-disken min i en rute på venstre side, mens en lik rute på høyre side ikke inneholder noen disker.

Venstre blokk er merket RAID Mode: Mirroring (med mulighet for å velge Striping, Stripe Mirroring og Spannings). Tilsvarende boks på høyre side heter Striping Block med Optimal som verdi (8K, 16K, 32K, 64K, 128K som alt) her.

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Raid: og det betyr?

Er rett og slett ikke sikker. Har denne (http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=34770) PCen og her står følgende på hovedkort: Gigabyte GA-K8N-SLI Nforce 4 SLI, S-ATA II med raid, GB-LAN, 8ch- lyd, PCIe. Regner altså med det.

Bootet med XP-CD og der finner den ingen disker (kun minnekortleseren). I bios finner den heller ikke andre disker.

Lenke til kommentar

Alle kablene var i, ja. Har nå installert WinXP på nytt på en IDE-disk, og da jeg plugget i SATA-disken fikk jeg melding om at XP hadde funnet ny disk, men finner ikke disken i Min datamaskin eller datamaskinbehandling.

Alle innstillinger relatert til SATA i BIOS er aktivert.

Er en del verdifulle data som jeg gjerne skulle hatt ut. Forslag til metoder eller programmer som kan benyttes for å få tilgangen til disken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...