kyrsjo Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Hei! Har dette Chieftec-kabinettet: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308887&view=detailed som jeg er fornøyd med. Inni sitter det en Intel 3ghz prosessor, med boxed kjøling - som er nesten lydløs ved lav last på cpu - BIOS (eller os - jeg vet ikke) skrur ned farten vifta går med når det er kaldt nok. Noe det stort sett er, mener den (ca 45°) - hører den skrur seg ned like etter at BIOS har starta, og blir tyst intill jeg drar opp noe tungt. Problemet er at jeg også kjøpte en 120 mm-vifte til å stå i bakplata (som blåser innover), og denne har ikke RPM-sensor - så den står alltid på maks. Noe som bråker noe sinnsykt mener nå jeg. Har prøvd å starte pc'n uten, og da er den SVÆRT stillegående (lite støy fra PSU, stillegående vifte på CPU ved lav last, passivt kjølt grafikkkort, stille HDD) - og det hadde vært digg om den hadde vært med også. Er den noen her som har tips til en stillegående 120 mm vifte med rpmsensor (sånn at den er TYST under lite load - og helst så stille som mulig under stor load også)? Lenke til kommentar
PsychoDevil98 Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 (endret) Har tenkt på denne, som jeg tror er ganske bra. Den har manuell viftestyring, er billig og har lavt støynivå PD Endret 21. juni 2006 av PsychoDevil98 Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 20. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2006 Joda, men du sa det selv - manuell viftestyring. Alt jeg trenger er en rpm-teller (sånn som cpu-vifta har), slik at BIOS kan skru den opp når det blir for varmt. Jeg har ikke selv tenkt til å sjekke tempen inne i kabinettet hvert 10'ende minutt... Da kan jeg likegjerne montere en motstand i serie med den jeg har. Eller er jeg på bærtur ang. rpmsensor? Vet bare at jeg kan se hvor fort cpuvifta går i bios og i "sensors", og at den kjøres raskere og langsommere avhengig av temperatur. Videre vet jeg at jeg gjerne vil ha kabinettvifter som også er sått Lenke til kommentar
acemaster Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Sjekk d her da! Vifter på salg! Lenke til kommentar
acemaster Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Sjekk d her da! Vifter på salg! 6347710[/snapback] Ops sorry glemte link jeg! http://www.vendur.no/catalog/index.php?cPa...d708888ab34124f Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 (endret) Det billigste er å bytte om ledningene til 7 eller 5 V. Da blir det stille igjen Leste en test av vifter hvor det ble fastslått at pris og merke egentlig ikke har noe med støy å gjøre. Det viktigste er hva standard rpm er. En modding/viftestyring er derfor mye bedre enn å bruke penger på dyre vifter. Endret 21. juni 2006 av Spartan Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 21. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2006 Ok, da høres det ut som en ide. Noen som vet om det er mulig å få kjøpt en stillbar motstand med "vifteplugger" i begge ender, evt. bare en liten stillbar motstand som jeg kan lodde på? Har plass til en masse flere vifter i kabinettet her: Det ene luftutløpet på siden er sperret (pc'n står inntill en vegg), men det andre er helt fritt. Får her plass til 2 stk. små vifter. Hjelper noe å ha to stk. små vifter her, eller er det bare tull? Ønsker som sagt aller helst å ha noe som styres automatisk så jeg slipper å bry meg. Maskina må jo tåle å stå på "uendelig" med max last, og jeg kan godt finne på å putte tung last på den over internett - er en linuxboks så ssh er heftig i bruk. Da går det ikke å ha et system som er basert på at noen skal skru på en bryter hver gang det blir tung last.... Er vanligvis ca. 45°C i kabinett og på CPU, og ca 70° på GPU. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå