Gå til innhold

HDR bilde, trillebåre i skyggen

sNx

Anbefalte innlegg

Slenger meg på "HDR bølgen". Eksperimenterer litt selv med HDR for tiden. Trappen og under hytta ble overeksponert (edit:rettet) men frembringet vha HDR. Har forsøkt å gjenbringe kontrast, men noe problemer med å fordele kontrasten på rett sted. Så jeg er veldig mottakelig og takknemlig for tips.

post-44224-1150729029_thumb.jpg

For de som lurer på hvordan det hadde sett ut med kun en eksponering (og minimalt kontrast)

post-44224-1150729376_thumb.jpg

hmm når jeg tenker meg om her ser det ut som jeg har killa de aller mørkeste tonene under hytta (skal være noe planker der ser du på bilde to) når jeg ønsket noe mere kontrast.

Endret av sNx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan jeg få lov til å ødelegge tråden og spørre hva et HDR bilde er? Hva kjennetegner det liksom?

6340405[/snapback]

Hva det er sånn kort:

High Dynamic Range (HDR) betyr stort toneomfang (32bit i dette tilfellet). Det betyr at et HDR bilde inneholder flere toner enn et digitalbilde. Noe som betyr at vi kan registrere mere i mørke og lyse partier enn hva vi har gjort før. Det gjøres ved å ta to eller flere bilder eksponert forskjellig. I mitt tilfelle har jeg eksponert -2, 0 og 2 EV.

Typisk HDR bilde: innendørs i kirker, naturlig belyst. Store kontraster gjør det vanskelig for kamera. Løsningen er da enten

1. eksponere for høylys, middels, eller skygge

2. ansette et lyscrew til å fylle inn lys for å dempe kontrastene

3. ta mange forskjellige eksponering og lage HDR av det.

Flere eksempler: overskyet, men vil ikke ha knallhvit himmel, løsning: Ta to bilder, et for motiv, ett mørkere for himmel. Lim sammen til HDR. Problemet jeg ønsker tips på i denne tråden er det som kommer etter du har gjort om 3 bilder til 1 HDR. Å limesammen er enkelt, men da har du fått et bilde som dekker stor kontrast relativ til din skjerm. Derfor vil HDR bilder ha liten kontrast på skjermen. Å tilpasse tonene for skjerm (tonemapping) er et kapittel for seg selv og ikke helt enkelt.

Endret av sNx
Lenke til kommentar

Hei. Highlight/shadow adjustment retter nok opp skyggene men ikke høylyset (jeg har prøvd). Bildet er også tatt i RAW så jeg har jo litt mere å gå på men nei det er blåst ut. Ps. Ikke misforstå jeg setter pris på highlight shadow adjustment. Det er mange situasjoner hvor HDR er umulig å bruke.

I blandt kunne det være greit å brukt HDR på bilder hvor en må dra frem shadow med shadowadjustment. Fordi gjør en det for mye blir skyggene litt gromsete.

Endret av sNx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...