Camron Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 (endret) Hei! Jeg har tenkt litt på å kjøpe sub og forsterker, og har sett litt på disse to: http://www.bilstereo.no/prod_detaljer.php?id=1029 http://www.bilstereo.no/prod_detaljer.php?id=1602 Er de noe tess? Hvilken burde man evt. gå for? Anngående Rockford pakken, er det mulig å få tak i ferdigbygd kasse til den? Og hva slags spiller ville dere anbefalt til den? Den må ha AUX-inngang, mp3 osv. såklart, og bør ikke koste mer enn halvannen tusen... EDIT:Lurte på en ting til, får man med alt av ledninger som trengs? Takk Endret 19. juni 2006 av Camron Lenke til kommentar
reduxxx Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Her har du flere muigheter.... Dette kommer helt sikkert til å spille som bare det i bilen din, og basskasser kan man kjøpe løst sm f.eks bilradiospesialisten Men det som er viktig er å få høre basserne før du kjøper det.. alle basser er forskjellige noen er harde og veldig "tighte" i lyden mens andre er mer "rolige" og mer fyldig. Derfor er det greit å kjøpe bassere som basser til den musikken du hører på... nå vet jeg ikke hvor du bor i norges land, men drammen må da sies å ha norges beste bilstereo butikk, Fort Knox. Legg på enn tusing eller 2 så får du deg en fet alpine spiller.... eller kanskje denne hadde vært noe for deg? Alpine 2490,- Å nei, kabler følger dessverre ikke med så regn med en 8-900 kroner for noen skikkelige kabler..Kanskje en kondensator osv? he he når du først starter klarer du ikke slutte.....for 2 år siden skulle jeg ikke ha noe annet enn cd spiller og 2 fronthøytalere. Nå sitter jeg med bil til 80 tusen og bilstereo til rundt 100 he he lykke til Lenke til kommentar
Camron Skrevet 20. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2006 Skjønner, skjønner... Teste subberen før jeg kjøper den kan jo bli ganske vanskelig, da jeg antageligvis skal kjøpe på nett...Dette grunnet dårlig utvalg av butikker i nærområdet... Men kondensator? Hva er det? Lenke til kommentar
Defus Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 (endret) Jeg ser to problem. Subbene skal ha 400 watt rms, og forsterkeren gir ut 500 watt rms. Jeg ville heller hatt litt mere watt på subbene, helst dobbelt så mye. Er ikke stor forsterker som ødelegger subbene. Det andre problemet er at subbene er koblet til 4 ohms last, og den forsterkeren gir ut 250 watt i 2 ohm, og er jeg ganske generel ville den forsterkeren gi halvparten så mye watt i 4 ohm, som er 125 watt på to subber som skal ha 400 watt rms. Er det ingen som såg. Jeg ville brukt litt mere penger på spilleren enn 1500 kr, og helst kjøpt en alpine spiller. Men og si at Alpine spillere er fet er vel å ta det litt langt. Pioneer og Alpine lager gode spillere så å kjøpe et av de merkene vil gi deg bra lyd. Men til 1500 kr må du velge Pioneer, siden den kan takle ett frontsett og en sub forsterker. Når det gjelder subber er jeg mistroisk til RF sine subber. Jeg eide for noen år siden RF subber og ingen av de subbene sto lenger enn 6 måneder i bilen min, ikke fordi jeg ødela dem, men fordi jeg ikke likte hvordan de låt. Nå kan det hende at de har forandret lyd siden den gang siden de har skiftet serie. Back in the days spilte de veldig høyt på noen frekvenser, mens den nærmest overså noe annet. Hvis du liker den lave bassen som rister bilen og hører mye på 50 cent etc ville de være gull, men det var hvordan den gamle serien hørtes ut. Da jeg skulle høre den nye serien var dessverre utstyret til fyren i ustand å det jeg hørte var ikke godt nok til å gi en mening. Endret 20. juni 2006 av Defus Lenke til kommentar
Camron Skrevet 20. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2006 Skjønner, Defus... Det er litt rart at de lager en slik pakke da, når forsterker og subbere ikke passer helt sammen... Noen forslag til andre pakker o.l. jeg kan se på i lignende prisklasse? Har ikke tenkt å bruke mer enn 10 000, og da skal jeg ha forsterkere, sub, kasse og spiller... Lenke til kommentar
Boddiz_ Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Skjønner, Defus... Det er litt rart at de lager en slik pakke da, når forsterker og subbere ikke passer helt sammen... Noen forslag til andre pakker o.l. jeg kan se på i lignende prisklasse? Har ikke tenkt å bruke mer enn 10 000, og da skal jeg ha forsterkere, sub, kasse og spiller... 6344035[/snapback] Jo, ampen og subbene passer sammen - men man får MYE mere utbytte av Subene med en kraftigere amp. Pakketilbud generelt er ikke noen god løsning. Som oftest er det de billigste komponentene i en serie som inngår i pakketilbudene, og pakkene er ikke særlig gjennomtenkte - prøv heller å sett sammen noe selv. Lenke til kommentar
reduxxx Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Skjønner, skjønner...Teste subberen før jeg kjøper den kan jo bli ganske vanskelig, da jeg antageligvis skal kjøpe på nett...Dette grunnet dårlig utvalg av butikker i nærområdet... Men kondensator? Hva er det? 6343799[/snapback] 2 ting... Er enig i det Dufus sier...Er ikke alltid det lønner seg å kjøpe pakke. Du kan faktisk spare penger på å kjøpe løse komponenter. Et kjent problem med bassere i de lavere prisklassene er at de ikke er bygget for bilstereo entusiaster, men unge gutter men en litt slank lommebok og som vil ha noe som dunker. Selv om man legger i flere tusen kroner i dyrere bassere vil ikke dette nødvendig bety at de spiller så mye høyere, men at de spiller uten å gå glipp av frekvensene og at de tåler mere fra forsterkeren slik at man kan få kraftigere og fyldigere bass. Den pakken du ser på vil også spille bra, men hvis du spiller høyt kan det faktisk skje at forsterkeren blir for liten og kutter (pga self protect) hadde det problemet i min første bil og kjøpte derfor en stor monoblokk neste gang. Kondensator er et "batteri" som du kobler mellom ditt bilbatteri og forsterkeren. Denne trekker til seg strøm ved start av anlegget slik at den fungerer, nettopp som et batteri bare med andre egenskaper. Den har nemlig evnen av å gi fra seg store mengder strøm på en gang slik at forsterkeren får nok strøm til de tyngste effekt toppene. grunnen til at man monterer en kondensator er fordi vanlige bilbatterier er litt trege og ikke klarer å levere strøm raskt nok til forsterkeren dette vil da gi en tammere opplevelse av bassen når forsterkeren skal klemme skikkelig til! Lenke til kommentar
Camron Skrevet 20. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2006 Nå er jeg ikke en helt vill entusiast når det gjelder stereo, hører ikke forskjell på 120Hz og 130Hz for å si det sånn Ikke har jeg så sinnsykt mye penger å dure med heller, så... Nå har jeg prata en del med en forumgjenganger da, og fått en del tips... Det er to "pakker" jeg ser på... Nr1: http://inphaseaudio.co.uk/xtb/xtb312.htm http://www.inphaseaudio.co.uk/products_ipa2400.asp Nr2: http://inphaseaudio.co.uk/xtb/xtb12.htm http://www.inphaseaudio.co.uk/products_ipa1024.asp Begge med denne spilleren: http://www.inphaseaudio.co.uk/products_IPS925MP.asp Dette kan bli litt dyrt, derfor skal jeg vente og se ann litt Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Jeg ser to problem. Subbene skal ha 400 watt rms, og forsterkeren gir ut 500 watt rms. Jeg ville heller hatt litt mere watt på subbene, helst dobbelt så mye. Er ikke stor forsterker som ødelegger subbene. Det andre problemet er at subbene er koblet til 4 ohms last, og den forsterkeren gir ut 250 watt i 2 ohm, og er jeg ganske generel ville den forsterkeren gi halvparten så mye watt i 4 ohm, som er 125 watt på to subber som skal ha 400 watt rms. Er det ingen som såg. Har du ikke fulgt med på tidligere tråder her Defus? Hvor mange watt høyttalerne tåler betyr overhodet ingenting. Skjønner ikke hvorfor alle henger seg så til de grader opp i antall watt. Det er jo et totalt intetsigende tall. Har du en kraftig og god forsterker som ikke forvrenger når du spiller så høyt du orker, kan elementene tåle det de vil. Da går det bra. Problemene kommer når forsterkeren ikke orker mer og begynner å forvrenge. Om forsterkeren klipper signalet kraftig brenner du av svingspolen i høytt. ganske fort pga lav DC-motstand, uansett hvor mye elementet tåler. Lenke til kommentar
Defus Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Må ha vært i koma da jeg skrev den første posten Såg nå at det var pakker med både sub og forsterkere i pakkene, men da passer selvfølgelig alt det der med hverandre. Vet forsåvidt også at watt ikke har noe med saken å gjøre, men siden Rockford ikke er kvalitets forsterkere akkurat. Så har watt noe med saken å gjøre. Hvis du matcher en rockford sub med en rockford forsterker for eksempel 200 watt rms, vil ikke forsterkeren bli stor nok. Dette vet jeg av erfaring. Dessuten har det med strømforsyninger å gjøre, og siden jeg ikke har peiling på hva som skjuler seg under dekslene på de forskjellige forsterkerene sier jeg bare at kjøper du forsterker bør du ha 200 watt rms over det subben skal ha. Og det har funket til de utenom forumet jeg har anbefalt til, så jeg sier det bare her også. Men folk med mere peiling enn meg skal bare komme å rette på meg Lenke til kommentar
Camron Skrevet 8. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2006 Ja, dette er en kjempebump, men tenkte det ikke var nødvendig å lage en tråd til For det første lurte jeg på hva dette vil koste, noe Jalla kanskje vil svare på...Du har sagt det før, men jeg har glemt det! Nr2:http://inphaseaudio.co.uk/xtb/xtb12.htm http://www.inphaseaudio.co.uk/products_ipa1024.asp Begge med denne spilleren: http://www.inphaseaudio.co.uk/products_IPS925MP.asp Det andre vi snakket om blir for dyrt, rett og slett... Kanskje flere vil komme med anbefalinger til sub med kasse, forsterker og spiller + alt nødvendig tilbehør som kabler o.l. ? Må koste mindre enn 10 K ! Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 Må ha vært i koma da jeg skrev den første posten Såg nå at det var pakker med både sub og forsterkere i pakkene, men da passer selvfølgelig alt det der med hverandre. Vet forsåvidt også at watt ikke har noe med saken å gjøre, men siden Rockford ikke er kvalitets forsterkere akkurat. Så har watt noe med saken å gjøre. Hvis du matcher en rockford sub med en rockford forsterker for eksempel 200 watt rms, vil ikke forsterkeren bli stor nok. Dette vet jeg av erfaring. Dessuten har det med strømforsyninger å gjøre, og siden jeg ikke har peiling på hva som skjuler seg under dekslene på de forskjellige forsterkerene sier jeg bare at kjøper du forsterker bør du ha 200 watt rms over det subben skal ha. Og det har funket til de utenom forumet jeg har anbefalt til, så jeg sier det bare her også. Men folk med mere peiling enn meg skal bare komme å rette på meg 6350750[/snapback] Rockford lager ikke dårlige forsterkere. De leverer faktisk det de skal pluss litt til. Anyway... Kjøp en god forsterker av et kjent merke. inPhase er bra saker så hvorfor ikke kjøpe det? Er og noe som ikke alle andre har Og til det spørsmålet med kondensator. Joda, kondensator er en bra ide, men jeg vet om en enda bedre ide. Er et batterimerke som heter Kinetik. De har en modell som heter hc 600 og koster vel 17-1800 kroner tenker jeg og er like rask som en kondensator men har kapasitet til 100 1-farads kondensatorer! Tenk deg den forskjellen da Da kan man begynne å regne på hva som lønner seg ja. 850A i startstrøm er det også! Lenke til kommentar
Camron Skrevet 8. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2006 Javel, slik kondensator funker, ja... Du kan ikke anbefale noe spesifikt? Lenke til kommentar
Defus Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Rockford lager ikke dårlige forsterkere. De leverer faktisk det de skal pluss litt til. Kjøpte mine fra 2003 Power serien, og de levere bare det de skal Tja, hvis du ser bort fra hyle lyden som kommer fra ene forsterkeren da (Nei, er ikke dynamostøy, kommer fra selve forsterkeren.) PS. Derfor jeg ikke var så glad i rockford på det aktuelle tidspunktet. Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Rockford lager ikke dårlige forsterkere. De leverer faktisk det de skal pluss litt til. Kjøpte mine fra 2003 Power serien, og de levere bare det de skal Tja, hvis du ser bort fra hyle lyden som kommer fra ene forsterkeren da (Nei, er ikke dynamostøy, kommer fra selve forsterkeren.) PS. Derfor jeg ikke var så glad i rockford på det aktuelle tidspunktet. 6458198[/snapback] Hehe... skjønner... uheldig du da:) Camron: sjekk ut Kinetik sine batterier hos www.morel.no ! Du blir nok ikke skuffet;) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå