black_sheep Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Var på sesjon for litt siden og ble stempla som ikke tjenestedyktig pga astma og allergi. Ble ganske skuffa, for trodde ikke det betydde så forbanna mye.. Jeg ser at på skrivet jeg fikk med hjem så har jeg 3 ukers klagerett. Betyr det da at jeg kan klage meg inn i militæret da? Ble såpass skuffa at jeg ikke spørte om detta på sesjonsdagen, bare gikk.. Ønsket mitt var overflateflotiljen eller kyststridsflotiljen eller GSV. Hvis jeg da kan klage meg inn igjen, hvordan tjeneste vil jeg få da? Vil jeg kunne få tjeneste på en fregatt f.eks? Eller vil det bli de litt mindre krevende tjenestene som kokk, sjåfør ol. (Mulig jeg tar feil, men innbiller meg at det er mindre krevende tjenester, rett meg om jeg tar feil). Og til slutt, hva syntes dere? No vits å søke hvis jeg ble satt som ikke tjenestedyktig? (btw, kan man bli Politi selv om man er littebitt fargeblind? ) Lenke til kommentar
JensAndreas Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Jeg tror at de ikke tar deg inn hvis du ikke er tjenestedyktig, eventuelt kan du spørre om det du nevnte at du har mindre krevende jobber. Men hvis alergiene astmaen og alt det er alvorlige så blir du per.def ikke tatt inn i fredstid... Lykke til Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 (endret) Du kan prøve å klage ved å få en ny uttalelse fra legen din, men husk at det er din sikkerhet som er viktigst. Hvis millitæret mener at du ikke er tjenestedyktig så er det dumt, men samtidig godt å vite at forsvaret setter krav til soldater. Skikkelig, skikkelig leit om du ikke kommer inn, må være utrolig kjipt å ha en sykdom man ikke kan noe for som ødelegger... Men husk at du fremdeles har mange muligheter :o) edit: Nei, du kan ikke bli politi om du er bittelitt fargeblind. Er ganske strengt på det. Du kan alltids ta en telefon opp og høre, men tror det blir vrient (har blant annet med troverdigheten til politiet å gjøre). Endret 19. juni 2006 av Gilbert Lenke til kommentar
Babyloner Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 bare lurer...hvilke ulemper er det ved å ikke bli tatt inn i førstegangs-tjeneste? Lenke til kommentar
black_sheep Skrevet 19. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2006 (endret) Takk for svar Må tenke meg litt mer om før jeg gjør noe. Kan jo studere og jobbe eller noe da så blir'e vel noe ut av meg å Men må innrømme at jeg er lysten på førstegangstjeneste ass! Men Gilbert, jeg hadde jo ikke med noen uttalelse fra legen i det hele tatt. bare fylte ut det skjema jeg fikk ved innkallelse og skrev på hvilke medisiner jeg bruker. Kan jeg snakke med legen min da, å høre hva han mener og evnt. få en legeattest eller no? Har jo ikke vært astmasjuk på lenge, bare reagerte ganske kraftig nå som det var mye pollen, men hvem gjorde ikke det? Kjipt detta her.. Da kan jeg ikke bli politi heller da, den var j**** sur! Hva mener du med troverdighet til politi å gjøre? Skjønte ikke den jeg.. er snakk om minimal fargeblindhet da! Får vel bare ta å kontakte dem å spørre. Endret 19. juni 2006 av black_sheep Lenke til kommentar
JensAndreas Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 @sheep, etter det jeg vet, og en av vennene mine, faren hans er militær dude, så kan du i teorien bare bli kalt ut hvis det er krigstid, og da for å ha "lettere oppgaver" kjipt å høre om sykdommene dine, men lykke til kan hende det går Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Takk for svar Må tenke meg litt mer om før jeg gjør noe. Kan jo studere og jobbe eller noe da så blir'e vel noe ut av meg å Men må innrømme at jeg er lysten på førstegangstjeneste ass! Men Gilbert, jeg hadde jo ikke med noen uttalelse fra legen i det hele tatt. bare fylte ut det skjema jeg fikk ved innkallelse og skrev på hvilke medisiner jeg bruker. Kan jeg snakke med legen min da, å høre hva han mener og evnt. få en legeattest eller no? Har jo ikke vært astmasjuk på lenge, bare reagerte ganske kraftig nå som det var mye pollen, men hvem gjorde ikke det? Kjipt detta her.. Da kan jeg ikke bli politi heller da, den var j**** sur! Hva mener du med troverdighet til politi å gjøre? Skjønte ikke den jeg.. er snakk om minimal fargeblindhet da! Får vel bare ta å kontakte dem å spørre. 6340105[/snapback] Du bør aboslutt få en uttalelse fra astmalegen din ja :o) Det er bedre det enn at en sesjonslege du ikke kjenner skal vurdere hele din sykdomshistorie på noen minutter. Høres kanskje rart ut det med troverdighet, men politiet må også stille opp som vitner i straffesaker. Der kan syn være avgjørende, "han kjørte på rødt lys". Men er du rød/grønn fargeblind så får den tiltalte plutselig en bedre sak. Jeg vet faktisk ikke hvor grensen for "normalt fargesyn" går. Ta en telefon du Lenke til kommentar
TheInfamous Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Tror du får avtjene hvis du ytrer stort ønske om det. Men da i type "ufysiske" stillinger. administrativt f.eks. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Ring og mas flere ganger. Kan hende de slipper deg inn, er i hvertfall verdt forsøket. Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Ulemper ved å ikke avtjene skal være så små som mulig, men en fordel å skrive på CV'etc at man er erklert tjenesteudyktig grunnet Astma og Allergi. For arbeidsgivere ønsker å vite om du har avtjent eller ikke og evt hvilken grunn til hvorfor ikke som regel. Noen yrkesgrupper gir en fordel å ha avtjent, f.eks befalskole og politi utdannelse, BF gir ekstra poeng. etc. Men om du kun lider middels av Astma og Allergi og du ikke hemmes ekstremt mye av de under allergiperiodene så burde man kunne klare å få en lite fysisk krevende administrativt stilling f.eks. Jeg ville nok ringt dem og hørt og deretter sendt en skriftelig søknad etter de råd vernepliktsverket gir. Lenke til kommentar
black_sheep Skrevet 20. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2006 Masse bra svar og tips her. Tusen takk folkens Da får jeg se hva det blir til Lenke til kommentar
magicus Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 DU skal prise deg lykkelig over at du ikke blir tvunget inn i forsvaret. Klager du for å komme inn blir det vel potetskrelling og annen kjøkkentjeneste. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Jeg ble stemplet som ikke tjenestedyktig. Klagde meg inn. Fikk høyeste karakter på alle helsesjekker på rekrutten og ble håndplukket til en befalsstilling i Bergen. Nå har det seg sånn at jeg løy på meg litt lidelser for å selv kunne velge om jeg ville inn eller ikke. Selvsagt skal du få en sjanse. Forsvaret trenger motiverte folk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå