Papillon Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Jeg står på bar grunn og vet ikke hvor jeg skal lete. Topic stiller spørsmålet og ingen svar er overflødige. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Jeg står på bar grunn og vet ikke hvor jeg skal lete. Topic stiller spørsmålet og ingen svar er overflødige. 6338286[/snapback] Overklassen har eksistert endel hundre år, så du har vel kanskje et ca tidsrom du ønsker deg? Lenke til kommentar
Papillon Skrevet 22. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2006 Jeg beklager mangelfull formulering. Tenker først og fremst på den moderne sositet; fra jappetiden til dags dato. Brett Easton Ellis' American Psycho kan benyttes som referanse. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Tja, kan jo i denne sammenheng anbefale: Jan Guillou - Tyvenes Marked. Svensk samfunnssatire og politiroman, hvor en gruppe svensk sosietet spiller en avgjørende rolle Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Jeg ville anbefale noe fra realismen i norsk litteratur, enten om det er Ibsen, Bjørnson, Kielland eller Lie, behandles overklassen og dens problemer innad (og utad) der. Spesielt er kanskje å anbefale Kiellands Garman & Worse Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Anbefaler Ingvar Ambjørnsens "Innocentia Park", om en rik tysk eiendomsmegler. Fantastisk bok. Lenke til kommentar
caelestis Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 Tjuvarnas marknad av Jan Guillou er som nevnt en innertier, om du vil lese romaner om den moderne skandinaviske overklassen. Sosialisten Guillou leverer satire som er på grensen til det ondskapsfulle, hvilket gjør boken ekstra lesverdig. Sysnvinkelen skifter mellom polisintendent Eva Johnsén, som etterforsker en rekke innbrudd hos overklassemennesker, og direktør Henrik Gundell, som tilhører denne klassen som blir ranet. Wonderboy av Henrik Langeland finner også sted i et overklassemiljø. Vi følger en ung mann på vei oppover i forlagsbransjen, og jappemiljøet som skildres her er kvalmende. Langelands bok er omtalt som en page turner, men personlig synes jeg Guillous bok er den totalt overlegen. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Johan Borgen: Lillelord (triologien). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå