Gå til innhold

Redigering av 8cm dvdplate (sony dvd205e)

Anbefalte innlegg

Fadern kjøpte modern et Sony dcr-dvd205e videokamera i 50-årsgave (ikke firewire/usb).

Dette tar opp på 8cm dvd-plater med .vob-filer og noen andre i ts_video mappe.

Jeg har de siste dagene prøvd å finne et program som kan redigere disse filene enkelt. Dvs. mulighet til å ta bort scener og putte 2 eller flere 8cm dvd-er på en 12cm dvd.

Der trenger jeg hjelp. Er nemlig ingen av programmene som jeg har prøvd som virker skikkelig.

Womble video wizard dvd: Perfekt program unntatt en ting, den finner ikke hele filmen jeg har tatt opp. Av opptaket på 20-30minutter, finner womble 4minutter...

windows moviemaker: kan ikke importere dvd'er.

adobe premiere pro: Kan ikke importere dvd'er (et såpass avansert og dyrt program? Noe jeg gjør galt?)

TMPGEnc: Finner heller ikke hele filmen og får det bare i komprimert (dårlig?) mpeg-format, som ingen av de andre programmene vil åpne... Feilmeldinger om lyden.

DVD2AVI: Finner hele filmen, men uten divx-komprimering tar plutselig filmen mange 100mb per minutt.Uten store endringer på maskinen (noe jeg er villig til å gjøre som siste mulighet) har jeg bare ca 70-80gb ledig plass.

Er veldig takknemlig for hjelp til dette.

Endret av blackninja
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Magix Movie Edit Pro 10 klarer dette sikkert. VOBfilene må først kopieres til HD. VOB-filer fra 'vanlig' DVD går lett, men jeg har ikke forsøkt filer direkte fra kamera-DVD. Siden VOB er MPG2-filer, skal det heller ikke være nødvendig med 'full' rendering etter redigering, jeg benytter 'Smart rendering' i slike tilfeller.

Programmet koster ca 500 kr i butikk, undersøk på boston.no om du ikke finner det. Magix gir deg utrolig mange muligheter, og brenner ferdig DVD med meny.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Du kan laste ned ein demo av Movie Edit Pro frå Magix.com. Demoen kan ikkje brenne til DVD, men kan vere du kan teste om det fungerer med importering og redigering.

Eg lurer på om redigering av MPEG2-filer ikkje vart inkludert i PPro før i versjon 2.0, so om det er ein tidlegare versjon du har prøvd, er det ikkje sikkert det ville fungert. Dette var, so vidt eg hugser, ikkje VOB-filer direkte frå DVDar, so det kan vere at ein måtte endra filetternamnet til .mpg før importering.

Elles so kan eg avslutte med å seie at DVD-kamera ikkje er spesielt gunstige med tanke på redigering. For å sitere testen Camcorderinfo gjorde av DCR-DVD203:

Editing (3.0)

Editing footage recorded to DVD disc is tricky. These camcorders are definitely not meant for editing in the same way that MiniDV camcorders are. There are not big Avids or Final Cut Pros here; rather, each manufacturer usually includes rudimentary editing software, which is designed to provide a slide show for living room viewing more than anything else. Some camcorders have another set of rudimentary built-in editing options in their playback modes, though they’re usually left untouched. No matter what the manufacturer tells you, these camcorders are designed for convenience, not necessarily ease of manipulation.

Edit: Fiksa ein link.

Endret av incanus
Lenke til kommentar

Er nok Adobe Ppro 7.0 jeg bruker. Renamer man filene, får jeg bare 1.kapittelet.

Driver nå og prøver dvd2avi og så adobe/moviemaker. Får se om det går.

Ellers laster jeg også ned magix. Hørtes veldig bra ut :D

Tusen takk for hjelpen, får se om jeg trenger mer ;)

Lenke til kommentar
Pussig at det så ofte er noen som skriver at de har Adobe Premiere Pro 7 når programmet ikke finnes. Premiere Pro finnes i versjonene 1, 1.5 og 2, om jeg ikke tar aldeles feil.

Etter Premiere 6.5 skreiv Adobe om store deler/heile kjeldekoden til programmet. Til å byrje med vart det kalla Premiere Pro 7.0 av Adobe (trur eg), men dei gjekk ganske raskt bort frå det, og skifta namn til PPro 1.0, som er det mest korrekte.

Finst i versjonane 1.0, 1.5, 1.5.1 (fyrste med HDV-støtte) og 2.0.

Edit: Noko dokumentasjon oppgav 7.0 iallfall.

Endret av incanus
Lenke til kommentar

dvd2avi ser ut til å funke greit, men blir svært avansert med å først ta fra hverandre lyd\bilde også sette de sammen i et program, samt at filmen deles opp i 15 deler...

magix funket også svært dårlig, den ville ikke importere 1_1.vob, bare 1_2.vob :ermm:

Prøvde også å rippe dvd'en med dvddecryptor, men programmene likte ikke filene på harddisken noe bedre.

Fant etterhvert en walktrough på dette problemet. Skal prøve denne, så snart som jeg får tak i nero ultra.

Glad jeg ikke kjøpte noe redigeringsprogram på forhånd...

Får se hva som blir nødvendig etter jeg får dette til.

Edit:

Så hvis jeg har 7.0, så er det egentlig utdatert?

Endret av blackninja
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hei du.

Jeg er helt ny med alt som heter filming og redigering.

Jeg har nettopp kjøpt meg sony dvd205e. Jeg leter også etter ett godt redigeringsprogram, uten stort hell. Begynner å lure på om dvdkamera er tingen...

Men jeg har fått til å bruke noro vision som følger med nero bruningrom 7.

Håper det finnes en løsning på dette problemet...

Lenke til kommentar

Kom også fram til at nero vision er det eneste som fungerer.

Er forsåvidt greit, siden vision er både enkelt og norsk. Burde være greit å opplære gamlingene i...

Det jeg ikke har prøvd er å omgjøre filmen til mpeg4 gjennom nero etellerannen, og så kjøre filmen gjennom et av de mer anerkjente programmene. Det vil jeg tro skal funke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har selv Sony dcr-dvd105e og bruker Pinnacle Studio 10.5. Velger "Import DVD titles" som henter inn alt fra dvd plata. Får så programmet til å søke etter scener/kapitler, slik at jeg kan "bygge" om filmen om ønskelig.

Har ikke brukt andre programmer så jeg kan ikke sammeligne, men er fornøyd med dette programmet. Enkelt å bruke, og jeg fattet bruken av det ganske fort.

Lenke til kommentar
dvd2avi ser ut til å funke greit, men blir svært avansert med å først ta fra hverandre lyd\bilde også sette de sammen i et program, samt at filmen deles opp i 15 deler...

magix funket også svært dårlig, den ville ikke importere 1_1.vob, bare 1_2.vob :ermm:

Prøvde også å rippe dvd'en med dvddecryptor, men programmene likte ikke filene på harddisken noe bedre.

Fant etterhvert en walktrough på dette problemet. Skal prøve denne, så snart som jeg får tak i nero ultra.

Glad jeg ikke kjøpte noe redigeringsprogram på forhånd...

Får se hva som blir nødvendig etter jeg får dette til.

Endret av Solstice
Lenke til kommentar
hei du.

Jeg er helt ny med alt som heter filming og redigering.

Jeg har nettopp kjøpt meg sony dvd205e. Jeg leter også etter ett godt redigeringsprogram, uten stort hell. Begynner å lure på om dvdkamera er tingen...

Men jeg har fått til å bruke noro vision som følger med nero bruningrom 7.

Håper det finnes en løsning på dette problemet...

6416271[/snapback]

------------------------------------------

Vel, det gjelder å finne ut av ting før man kjøper "katta i sekken" :p

DVD = For de som bare skal filme og spille fra kameraet. De som kjøper DVD Cams ønsker ikke å redigere.

DV: Ukomprimert filmkvalitet og et must for de som skal redigere mye!

HDD: En blanding av de to ovenfor

:yes:

Lenke til kommentar

DV-video er ikkje ukomprimert, berre mykje mindre komprimert enn DVD, og komprimert på ein annan måte (kvar enkelt frame er komprimert for seg, i staden for grupper av frames, som på DVD). Men einig med konklusjonen: Skal du redigere, velg mini-DV. (Fram til ein får P2-minnekort eller like bra til ein mykje lågare pris.)

Lenke til kommentar

Det er ikke mange programmer som støtter DVD-videokamera, men det kommer stadig flere, og mulighetene er like gode til redigering i de programmene som finnes. Jeg har funnet flere programmer som støtter DVD/ .vob format. Det er en selvfølge at produsentene legger inn støtte for slike filer når det blir mer og mer pop. med DVD kamera blandt amatører. (som meg)

Det beste programmet jeg, hittil har sett på, er Ulead videostudio 9.0. Dette importerer fra DVD plate, på samme måte som eks. pinnacle importerer fra DV-kamera. Man har samme mulighet til overganger, klippe, kage kapittler, DVD-meny, legge til lydfiler++. Dette på en veldig enkel måte. Dette skulle holde for de aller fleste amatører. Jeg dro en konklusjon litt raskt, før jeg hadde sett meg godt rundt etter software.

Men foreløbig er det helt klart at det finnes flere valgmuligheter til software for DV redigering.

Endret av torugl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...