sturlalv Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Kjøpte nytt 1 GB minnekort (SD, TwinMos) før jeg dro på ferie med familien, men har til min skrekk oppdaget at enkelte bilder blir ødelagt når de skal lagres på minnekortet. Det kan se ut som om det primært skjer når batteriene nærmer seg utladet. Har et Minolta Dimage F300 som er noen år gammelt (2003 mener jeg), og som tidligere har oppført seg pent med et 128 MB kort. Er det noen som har opplevd det samme og kan gi en stakkar en forklaring å servere kona på hvorfor 10% av feriebildene har gått i dass? Er kortet i største laget for vårt aldrende kamera, eller er det batteriene som er de skyldige? Mvh Sturlalv Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Jeg ville aldri i verden ha kjøpt et Twinmos minnekort da jeg har sett mange ødelagte Twinmos kort. Men det er ikke sikkert det er det som er problemet her. Hvis bildene blir slik når batteriet er svakt kan det hende kameraet ikke klarer å lagre bildene ordentlig (få med all data) på minnekortet når det ikke er mye strøm igjen. Men kan du forklare litt mer på hvilke bilder dette skjer? Er det når kortet nærmer seg fullt? Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 (endret) Bildet likner veldig på bildene som søstra mi kom hjem med etter en tur til Egypt. Bildene så helt fine ut på kameraet mens de var der nede, men da de kom hjem var samtlige bilder ødelagt. Årsaken er ikke funnet, men de hadde mistanke om at røntgenkontrollen på flyplassen eller på hotellet hadde ødelagt bildene... Dette skal ikke gå an, men det så ihvertfall ut som den mest sannsynlige årsaken. Har du prøvd å provosere fram samme feil her hjemme? PS: Også for søstra mi var det snakk om et SD-kort, det som fulgte med kameraet. Endret 19. juni 2006 av anderfo Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Bildet likner veldig på bildene som søstra mi kom hjem med etter en tur til Egypt. Bildene så helt fine ut på kameraet mens de var der nede, men da de kom hjem var samtlige bilder ødelagt. Årsaken er ikke funnet, men de hadde mistanke om at røntgenkontrollen på flyplassen eller på hotellet hadde ødelagt bildene... Dette skal ikke gå an, men det så ihvertfall ut som den mest sannsynlige årsaken. Har du prøvd å provosere fram samme feil her hjemme? 6337585[/snapback] Røntgenmaskinen på flyplassen er så svak at den ikke kan skade minnekort. Tro meg. Det er mer stråling oppe i 30,000 fot enn inne i røntgenmaskinen. Så det er det mer sannsynlig at det er flyturen. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Det finnes et forbehold for det med røntken. Hvis man ikke kjører kamera gjennom maskinen, men har det i lommen når man passerer personkontrollen, så kan det skje ting. Jeg opplevde at kortet på mobiltelefonen ble slettet da jeg paserte en slik kontroll, uten å tømme lommene først. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Røntgenmaskinen på flyplassen er så svak at den ikke kan skade minnekort. Tro meg. Det er mer stråling oppe i 30,000 fot enn inne i røntgenmaskinen. Så det er det mer sannsynlig at det er flyturen. 6337594[/snapback] Noe skjedde ihvertfall. De hadde en mistanke om at røntgenmaskinen på hotellet var en langt kraftigere utgave enn den som sto på flyplassen, men det er vanskelig å vite noe om. Løsningen er uansett å teste om kortet får samme feil flere ganger (gjør dette med testbilder, ikke "viktige" bilder) og om det skjer, bør man kreve nytt minnekort. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Det finnes et forbehold for det med røntken. Hvis man ikke kjører kamera gjennom maskinen, men har det i lommen når man passerer personkontrollen, så kan det skje ting. Jeg opplevde at kortet på mobiltelefonen ble slettet da jeg paserte en slik kontroll, uten å tømme lommene først. 6337603[/snapback] Det har du rett i PMnormal, men det er ikke røntgenstråling. Det er elektromagnetisk stråling. Det er velkjent at det kan skape problemer for elektroniske ting. Dessuten skulle du tatt mobilen ut av jakkelommen og sendt den gjenom røntgenmaskinen! Fy fy. .. neida. Lenke til kommentar
sturlalv Skrevet 19. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2006 Hmmm, begynner å ane meg at TwinMos kanskje ikke var et kremvalg, ja. Spørs om det ikke blir en reklamasjonssak. Det er knapt nok bilder på kortet, men ut fra klokkeslettet på de ødelagte bildene ser det ut til å være de siste bildene før batteriene stenger ned. Er større kort mer følsomme for slikt enn mindre kort? Mvh Sturlalv Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Hmmm, begynner å ane meg at TwinMos kanskje ikke var et kremvalg, ja. Spørs om det ikke blir en reklamasjonssak. Det er knapt nok bilder på kortet, men ut fra klokkeslettet på de ødelagte bildene ser det ut til å være de siste bildene før batteriene stenger ned. Er større kort mer følsomme for slikt enn mindre kort? Mvh Sturlalv 6337624[/snapback] Nei, størrelsen skal ikke ha noe å si. Men når det gjelder reklamasjon så bør det ikke være noe stort problem. Hadde du kjøpt et Sandisk kort har du rett til å bytte det over disk mot kvitering. Tipper Twinmos har en eller annen form for garanti også. Veldig leit med bildene dine. Er altid kjipt når noe sånt skjer. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Det finnes en del recovery programmer der ute, som kan redde bilder som er slettet, men vet ikke om det hjelper på allerede "ødelagte" bilder. http://www.dinside.no/data/programvare/fil.../art299391.html Jeg ville prøvd å ta noen bilder med et annen type minnekort, feks Sandisk, Kingston og sett om problemet vedvarte. Dette er merker jeg ihvertfall, kan garantere at er av god kvalitet. Lykke til. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Det finnes et forbehold for det med røntken. Hvis man ikke kjører kamera gjennom maskinen, men har det i lommen når man passerer personkontrollen, så kan det skje ting. Jeg opplevde at kortet på mobiltelefonen ble slettet da jeg paserte en slik kontroll, uten å tømme lommene først. Det har du rett i PMnormal, men det er ikke røntgenstråling. Det er elektromagnetisk stråling. Det er velkjent at det kan skape problemer for elektroniske ting. Dessuten skulle du tatt mobilen ut av jakkelommen og sendt den gjenom røntgenmaskinen! Fy fy. .. neida. Nå er nå røntgenstråling akkurat like elektromagnetisk som andre elektromagnetiske stråler, inkludert radiobølger, synlig lys UV-stråling etc. Les mer om røntgen på Wikipedia f.eks. så skjønner du tegningen. Det som har noe å si her, er effekten... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Veldig leit med bildene dine. Er altid kjipt når noe sånt skjer. Og hvis det er noen trøst (kan være et argument ovenfor kona i hvert fall) så er det mulig å ødelegge bilder tatt med analog film også! Det er med andre ord ikke et fenomen som finnes bare for "det digitale helvetet"... Lenke til kommentar
sturlalv Skrevet 19. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2006 Ser at noen i andre tråder anbefaler å formattere kortet etter at bildene er hentet ut. Dustespørsmålet blir da: hvordan gjenopprette mappestrukturen på kortet, slik at kameraet vil godta det? Ellers takk for hjelp & omtanke... Mvh Sturlalv Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Formaterer man kortet i kameraet så skulle ikke det være noe problem. Mange av oss formaterer hver gang de har brukt et kort, blant annet jeg. Det kan sees på som hygiene for kortet. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Det er lurt å formatere kortet hver gang det er brukt ja, og ikke bare "slette" bildene. Når det gjelder stråling, så er den elektromagnetiske strålingen fra portalen i sikkerhetskontrollen en større risiko for minnekort, simkort, bankort osv enn den strålingen som er i selve røntgenmaskinen. Jeg har jobbet med dette i et par år, og aldri opplevd at et minnekort har blitt ødelagt pga en røntgenmaskin. Strålingen der er veldig svak. Et tradsisjonelt torax røntgenbilde på sykehus er 500 ganger kraftigere. Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Jeg tror ikke det er lurt å formatere kortet unødvendig. Såvidt jeg vet benytter slike kort en teknologi som tillater et visst antall skrivinger. Hvis man formaterer hver gang vil denne levetiden halveres. Om det har noen praktisk betydning om man kan bruke det i 10 eller 20 åre er en annen sak... Kan noen fortelle meg hvorfor det er så "lurt" å formatere det hver gang? På meg minner det mest om alle de LiIon-batteriene som har blitt ødelagt fordi ekspeditører og andre forståsegpåere instruer nybakte brukere om at batteriet må lades helt ut før det lades opp igjen. Dette var korrekt for NiCd-batterier, men når brukte noen sist en mobil (eller kamera) med NiCd-batteri? Når det gjelder minnekort så vil jeg (nok en gang) nevne at dersom du ikke har kjøpt Sandisk over disk så krever de at du sender det utenlands med sporbar sending (2-300kr?) for å få et nytt i erstatning. Da mitt Sandisk SD-256MB ikke virket fant jeg kjapt ut hvor mye den garantien var verdt.. Leve TwinMos ! Har aldri hatt problemer med dem, eller noen andre enn Sandisk Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Jeg tror ikke det er lurt å formatere kortet unødvendig. Såvidt jeg vet benytter slike kort en teknologi som tillater et visst antall skrivinger. Hvis man formaterer hver gang vil denne levetiden halveres. Om det har noen praktisk betydning om man kan bruke det i 10 eller 20 åre er en annen sak...Kan noen fortelle meg hvorfor det er så "lurt" å formatere det hver gang? På meg minner det mest om alle de LiIon-batteriene som har blitt ødelagt fordi ekspeditører og andre forståsegpåere instruer nybakte brukere om at batteriet må lades helt ut før det lades opp igjen. Dette var korrekt for NiCd-batterier, men når brukte noen sist en mobil (eller kamera) med NiCd-batteri? Når det gjelder minnekort så vil jeg (nok en gang) nevne at dersom du ikke har kjøpt Sandisk over disk så krever de at du sender det utenlands med sporbar sending (2-300kr?) for å få et nytt i erstatning. Da mitt Sandisk SD-256MB ikke virket fant jeg kjapt ut hvor mye den garantien var verdt.. Leve TwinMos ! Har aldri hatt problemer med dem, eller noen andre enn Sandisk 6338050[/snapback] Beklager å si det, men det var en del feil i dette innlegget. Antall skriveoperasjoner på at minnekort er så store at kameraet og selve minnekortstandarden er historie lenge før du har brukt opp kortet. Så å formatere det "unødvendig" gjør ingenting. Det er uansett ikke dumt å formatere ofte. De som oftest har problemer med minnekort, har ikke formatert det på lange tider. Grunnen? Det kan bli liggende en liten haug med kataloger på minnekortet, og filene blir ikke alltid ordentlig slettet. Et minnekort som ikke er formatert på år og dag, kan faktisk ha mye mindre kapasitet enn et nyformatert. Har opplevd kort som har hatt 1/4 av total lagringskapasitet før formatering (bare slettet bilder enkeltvis), og full lagringskapasitet like etter. Dette var forøvrig et Twinmos kort, så vet ikke om det kan ha noe med saken å gjøre i akkurat det tilfellet. Hvis firmaet du har kjøpt Sandisk fra krever at du sender det utenlands, så skal du finne deg en ny forhandler med det samme. Jeg har ALDRI latt en kunde med minnekort fra Sandisk (eller et av våre andre merker) stå uten minnekort i mer enn de 10 sekundene det tar oss å finne et nytt fra hylla (heldigvis skjer dette kun en gang hvert jubelår... har ikke hatt reklamasjoner på Sandisk på lange tider). Dette burde ikke være mye vanskeligere for en webshop, bortsett fra at du kanskje er uten minnekort i de to-tre dagene postgangen tar totalt. Som sagt, krever de at du følger prosedyren du har nevnt over, så finner du deg en annen forhandler nå (kanskje begynne å kjøpe over disk hvis du bor slik til?). Sandisk har en norsk importør, og hvis butikken du har kjøpt fra importerer fra utlandet, så kan det jo hende de gjør det på denne måten. Totalt unødvendig uansett, og enda en grunn til å kjøpe fra bedrifter som kjøper norske varer. Trist at du har hatt mye problemer med Sandisk, men da går dine erfaringer stikk motsatt av mine. Jeg jobber i butikk og ser et mye større representativt utvalg av minnekorteiere enn deg, som kun ser deg selv. Det kan vel neppe kalles "representativt" at én person har de erfaringer du har. Jeg sier ikke at jeg har rett... jeg bare sier at min statistikk, som er mer omfattende enn din, sier det totalt motsatte av det du opplevd her her. Farlig å anbefale noe som mange andre har problemer med, bare fordi du ikke har hatt problemer med merket enda. Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Jeg anbefaler egentlig ingenting jeg. Jeg har mange typer av kort fra forskjellige fabrikanter, også Sandisk. Jeg har faktisk sett folk som i fullt alvor hevder at det er en organisert svertekampanje overfor alle andre merker enn Sandisk og Lexar. Dette tviler jeg vel på at stemmer, selv om det ofte kan virke som om det er sant. Alle kort kan sikkert svikte, men jeg synes det er ganske urimelig at det alltid er Sandisk og Lexar som anbefales, og derfor synes jeg det trengs noe motvekt mot dette. Når det gjelder at man sletter bilder enkeltvis (ikke alle sammen), og så fyller på med nye filer, skjønner jeg at filsystemet blir "slitent" og fragmentert. Men at å flytte alle filene over til harddisken, som jeg gjør, skulle medføre noen som helst form for plassmangel på et kort stiller jeg meg ganske tvilende til. Jeg får plass til akkurat like mange bilder hver gang ihvertfall, og jeg har aldri formatert det. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Jeg jobber også i en butikk som selger kamera og kamerautstyr. Vi selger minnekort fra Sandisk og Sony, og av og til noen få Kingston. Av alle minnekortene kundene har kommet med til oss som har hatt problemer så har minst 90% vært Twinmos. Kun én eneste gang har vi hatt en kunde med et Sandisk kort som sviktet. Og da formaterte jeg det, og de gikk lykkelig ut av butikken igjen. (heldigvis ingen bilder på det.). Når det gjelder garantien så bytter vi de også over disk, kunden får nytt med en gang. Tror kanskje ikke jeg trenger å se kvittering heller når jeg tenker meg om. Vi sender defekte kort til Sandisk, og får et nytt av de, free of charge. Butikken jeg jobber i selger forresten mest Sandisk kort i Norge. Lenke til kommentar
berland Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Kan noen fortelle meg hvorfor det er så "lurt" å formatere det hver gang? Fordi filsystemet på minnekortet er FAT32, og det er elendig. Dvs, man vil ikke utfordre filsystemets dårlige egenskaper ved å opprette og slette filer omatt og omatt igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå