Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Router stjeler linja mi


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har et problem jeg tentke jeg skulle dele med folket for å se om jeg kan bli litt klokere.

 

Jeg har ADSL fra telenor, 6000/500 kbps. Modemet mitt er thompson speedtouch 510i, som jeg har gjort om til et bridgemodem (fra routermodem), og så har jeg ASUS WL 500g trødløs router. Derfra er jeg online med kabler til 2 stasjonære, og så har jeg en laptop jeg kjører trådløst. Så til problemet:

 

Jeg har alltid slitt med hastigheten, og når jeg måler direkte fra modemet ligger jeg på 4600kbps, men når jeg sjekker hastigheten fra routeren så har jeg max 3600kbps. Jeg har sjekket alle kablene mellom modem og router, så ingenting er i veien med de. Det er altså routeren som stjeler 1000kbps! Noen som har opplevd det samme? Noen som har en eventuell løsning på problemet? Vil det hjelpe å bytte router? Vil helst slippe det da jeg er veldig fornøyd med Asus routeren...

 

Alle tips til hvordan jeg forhindre at routeren stjeler linje mottas med stor takk, det er ille nok at telenor stjeler de restrerende 2000kbps.... :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Differansen mellom 6000Kbs og 4600Kbs utgjør ikke 2000Kbs men "bare2 1400Kbs. Differansen kan skyldes avstand mellom modem og Telenor's sentral, evt. kvalitet på kobbertråden. Metoden for å teste linjen kan også spille inn slik at tallet 4600Kbs må tas med en klype salt. resten av tapet skyldes lokale forhold. Har trådstarter forsøkt uten at modem er satt i bridemodus (evt. at bare Aus-router er satt til bridge)?

Lenke til kommentar
Differansen mellom 6000Kbs og 4600Kbs utgjør ikke 2000Kbs men "bare2 1400Kbs. Differansen kan skyldes avstand mellom modem og Telenor's sentral, evt. kvalitet på kobbertråden. Metoden for å teste linjen kan også spille inn slik at tallet 4600Kbs må tas med en klype salt. resten av tapet skyldes lokale forhold. Har trådstarter forsøkt uten at modem er satt i bridemodus (evt. at bare Aus-router er satt til bridge)?

6337658[/snapback]

 

Jeg har hatt folk fra telenor her og de har sjekket linjen, og kvaliteten på linjen er fin, det skulle vere fullt mulig å få oppimot 6000kbps her. Det var også de som sjekket hastigheten direkte fra teleuttaket, og både før og etter modem, samt etter router. Konklusjonen var at routeren stjeler ganske nøyaktig 1000kbps. Og det er i hovedsak DET jeg lurer på, hvorfor ikke jeg får 6000 kbps for telenor ta seg av, og de jobber forhåpentligvis med saken.

 

Men det faktum at vi målte linja til 4600 før router og 3600 etter, det syns jeg var veldig mye....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...