Gå til innhold

Det begynte med blåskjerm, nå er alt svart...*omfattende?*

Anbefalte innlegg

Fikk et merkelig problem på PC'en for noen dager siden. Blåskjermer begynte og poppe opp i haugevis, oftest med IRQL not less or equal i tilegg til endel meldinger om minne. Fant ut at problemet kom etter siste oppdatering på antivirusen (NAV) altså ikke bare virusdefinisjoner, men programoppdateringer. Jeg reinstallerte NAV, (pluss siste BIOS oppdatering) og PC'en fungerte strøkent i nesten 2 døgn. I går begynte det og trøbble igjen. Så jeg fant ut jeg skulle ta ny XP installasjon. Jeg begynte og flytte filer jeg skulle beholde, men blåskjermene (med alle mulig feilmeldinger) kom oftere og oftere. Til slutt hadde jeg bare 1 mappe på C: som skulle over til D:, men maskinen var bare i Windows 5-10 sekunder etter restart, før den låste seg/blåskjerm. Jeg klarte ikke å flytte den mappen... :sad:

Opprinnelig Hardware

Abit BD 7

Corsair XMS 2700 256

P4 1,6 (på default akkurat nå)

Radeon 8500 Retail

WD 80 GB

Det jeg har prøvd til nå _uten_ at det hjalp er følgene: Alt av PCI er nappet ut. Skjermkort er byttet. Ram er byttet (slot også) Volt er tilfedstillende (i følge bios) Temperaturer er det samme (vannkjøling)

Harddisk byttet. (en HD med XP. Har vært på den maskinen jeg bruker nå, men den skal vel klare og boote likevel?)

Det er altså HK og CPU igjen... Men jeg er fortsatt veldig skeptisk til HD. Da problemene startet, oppdaget jeg det var elendig kontakt på strømledningen til HD. Jeg var inni maskin og kom borti ledningen, og HD skrudde seg av flere ganger, før jeg fikk kabel dyttet skikkelig på plass. Kan dette ha skadet HD?

I tilegg nekter samme HD og starte på gammel maskinen (som jeg bruker nå)

En viktig notis til. På abit HK'et er det en lite display med post koder. Når maskinen etter oppstart nekter og virke mer, stoppet det ofte opp på kode 52 som er "Test all memory (clear all extended memory to 0)"

Hva betyr dette?

Og hvor tror dere feilen er?

Tusen takk for all hjelp, for nå fatter jeg ingenting mer...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et lite spm. før jeg kommer med eventuelle problemstillinger.

Sto datamaskinen din på, i det du kom nær ledningen til hd`en?

m.v.h

Wlan

Quote:

Den 2002-10-12 14:33, skrev Arctic:

Fikk et merkelig problem på PC'en for noen dager siden. Blåskjermer begynte og poppe opp i haugevis, oftest med IRQL not less or equal i tilegg til endel meldinger om minne. Fant ut at problemet kom etter siste oppdatering på antivirusen (NAV) altså ikke bare virusdefinisjoner, men programoppdateringer. Jeg reinstallerte NAV, (pluss siste BIOS oppdatering) og PC'en fungerte strøkent i nesten 2 døgn. I går begynte det og trøbble igjen. Så jeg fant ut jeg skulle ta ny XP installasjon. Jeg begynte og flytte filer jeg skulle beholde, men blåskjermene (med alle mulig feilmeldinger) kom oftere og oftere. Til slutt hadde jeg bare 1 mappe på C: som skulle over til D:, men maskinen var bare i Windows 5-10 sekunder etter restart, før den låste seg/blåskjerm. Jeg klarte ikke å flytte den mappen... :sad:

Opprinnelig Hardware

Abit BD 7

Corsair XMS 2700 256

P4 1,6 (på default akkurat nå)

Radeon 8500 Retail

WD 80 GB

Det jeg har prøvd til nå _uten_ at det hjalp er følgene: Alt av PCI er nappet ut. Skjermkort er byttet. Ram er byttet (slot også) Volt er tilfedstillende (i følge bios) Temperaturer er det samme (vannkjøling)

Harddisk byttet. (en HD med XP. Har vært på den maskinen jeg bruker nå, men den skal vel klare og boote likevel?)

Det er altså HK og CPU igjen... Men jeg er fortsatt veldig skeptisk til HD. Da problemene startet, oppdaget jeg det var elendig kontakt på strømledningen til HD. Jeg var inni maskin og kom borti ledningen, og HD skrudde seg av flere ganger, før jeg fikk kabel dyttet skikkelig på plass. Kan dette ha skadet HD?

En viktig notis til. På abit HK'et er det en lite display med post koder. Når maskinen etter oppstart nekter og virke mer, stoppet det ofte opp på kode 52 som er "Test all memory (clear all extended memory to 0)"

Hva betyr dette?

Og hvor tror dere feilen er?

Tusen takk for all hjelp, for nå fatter jeg ingenting mer...

Lenke til kommentar

Quote:

Jeg var inni maskin og kom borti ledningen, og HD skrudde seg av flere ganger, før jeg fikk kabel dyttet skikkelig på plass. Kan dette ha skadet HD?

Ja, han prøvde disken i en annen maskin. Og ja, PC'en stod antagelig på da han kom borti den (ettersom disken skrudde seg av).

Det er nærliggende å tro at harddisken har fått seg en smell. Kanskje du bør prøve en annen harddisk i maskinen for å sjekke om idekontrolleren er i orden.

Lenke til kommentar

Hmm, tja.. etter mere mekking, blant annet oppstart både med og _uten_ HD, så stopper det opp på "CPU is unworkable" + noe annet om CPU som jeg ikke husker. Kan CPU være defekt? Jeg kan ikke legge skjul på at den var hardt klokket, med mye volt, i tilegg kjørte jeg den på 100% load konstant i 3 døgn. I ettertid så kom jeg på og tenke at disse blåskjermene begynte og poppe opp etter dette...

Uansett jeg skal prøve og få testet HD på en annen maskin. Og hvis jeg har ekstra flaks, så kan det hende jeg for låne en ny CPU.

Kanskje ikke så relevant, men dog. Jeg skulle prøve Radeon kortet i reservemaskinen i kveld. Da jeg satte det i og prøvde å starte, fikk jeg bilde i noen sekunder før det ble svart, og en uggen lukt og en anelse røyk steg opp... F''' tenkte jeg, der har jeg zappa 2 maskiner på under et døgn! Men merkelig nok så var det bare modemet som var svidd. Dette modemet fungerte altså fint i formiddag i samme maskin, men svidde momentant da radeonkortet kom på plass. Merkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...