verwooks Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Hva er forkjellen på et aksess punkt og en router? Lenke til kommentar
sunnhetsmannen Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Aksees punkt er mer som en trådløs switch. En router oversetter pakker fra ett nettverk til ett annet. F.eks fra bredbåndsleverandøren din sitt nettverk til ditt hjemmenettverk. Dersom du har en router fra før, vill aksesspunkt være den enkleste løsningen... Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 19. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2006 Okay takk. Da blir det nok et accesspunkt på meg da Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 19. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2006 Et spm til. Er det flere RJ-45 innganger på aksess punkter? kunne trengt en extra, så slipper jeg å kjøpe trådløst kort til den ene pcen. (bruker smoothwall box, og vil gjerne bruke aksess punktet som swich og som trådløst mottaker på det grønne nettverket, så slipper jeg evt. blått nettverk i tillegg) Lenke til kommentar
DidzisK Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 (endret) Jeg vet ikke hvorfor, men 3Com accesspunkter får man for mer enn 450, mens router kjøpte jeg for 395 forrige uke på PSData. Den har begge krypteringstyper (WEP og WPA), plus mulighet for å skjule SSID, så jeg mener at den leverer nok sikkerhet for meg. Denne her. Den gir bare 54Mbit, men det er vel det som er standart, alt annet er noe som bare funker med samme leverandørs utstyr. Så jeg bare ignorerer den femte nettverksuttak (WAN) på maskinen. Edit: ja, denne har 4 vanlige nettverksuttak og en merket WAN. Det kan hende at denne også kan konfigureres til samme netverkssegment ved å skru av NAT og firewall, da får man 5 uttak. Endret 19. juni 2006 av DidzisK Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 (endret) Et spm til. Er det flere RJ-45 innganger på aksess punkter? kunne trengt en extra, så slipper jeg å kjøpe trådløst kort til den ene pcen. (bruker smoothwall box, og vil gjerne bruke aksess punktet som swich og som trådløst mottaker på det grønne nettverket, så slipper jeg evt. blått nettverk i tillegg) 6337466[/snapback] SVJV finnes mange trådløse accesspunkt og routere med typisk 4-8 RJ45 punkter. Om du kjøper en router eller et accespunkt er egentlig ikke så farlig, prisforskjellene er små. Bruker du en router som rent access-punkt og switch kobler du bare ADSL-router til et av switch portene i stedet for uplink porten. Endret 19. juni 2006 av Babelfisken Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 19. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2006 Et spm til. Er det flere RJ-45 innganger på aksess punkter? kunne trengt en extra, så slipper jeg å kjøpe trådløst kort til den ene pcen. (bruker smoothwall box, og vil gjerne bruke aksess punktet som swich og som trådløst mottaker på det grønne nettverket, så slipper jeg evt. blått nettverk i tillegg) 6337466[/snapback] SVJV finnes mange trådløse accesspunkt og routere med typisk 4-8 RJ45 punkter. Om du kjøper en router eller et accespunkt er egentlig ikke så farlig, prisforskjellene er små. Bruker du en router som rent access-punkt og switch kobler du bare ADSL-router til et av switch portene i stedet for uplink porten. 6337555[/snapback] ADSL routeren er koblet rett inn i smoothwall boxen min, så det jeg prøver å finne ut av nå, er om jeg skal ha et nytt NIC inne i boxen. Eller å bruke trådløse aksesspunktet på det grønne nettverket sammen med det "vanlige" nettverket. Hva tror dere om det? (regner med at det kanskje blir noe krøll med 2 subnets og få til vanlig fildeling i windows f.eks) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå