Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

rart bluescreen virus?

Anbefalte innlegg

Hei! Nå tror jeg at jeg har fått et virus på min andre PC. Et bluescreen virus... Ved oppstart blir hele skjermen blå og så kommer det opp noe hvit skrift. Skriften sier at jeg må trykke en tast for å fortsette, ellers så vil datamaskinen søke rundt omkring. Så trykker jeg en tast og en ny bluescreen kommer opp (det samme skjer hvis jeg lar maskinen søke). Der står det et eller annet rart i hvit skrift og jeg må skru av maskinen. Når jeg har skrudd av maskinen og så skrur den på igjen skjer det samme.

Tror dere at dette kan være et eller annet bluescreen virus? Kanskje biosen er ødelagt eller noe, siden XP ikke starter opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ved oppstart blir hele skjermen blå og så kommer det opp noe hvit skrift. Skriften sier at jeg må trykke en tast for å fortsette, ellers så vil datamaskinen søke rundt omkring.

Det er ikke nok å beskrive hva som skjer, ser det ut til, men ta notat av teksten. Bruk et utvalg av noen få ord fra innholdet som du syns skiller seg ut, er litt spesielle/ karakteristiske og søk i google.

Lenke til kommentar

Sikkerhetsmodus er: F5, F8 eller F11

husker ikke helt, men bare å trykke som en tulling til det kommer det.

EDIT: Ser ut som om du blir nødt til å formatere, men det er nok vanlig scandisk som kommer først ja.

Endret av -¤Zen¤-
Lenke til kommentar

Sånne ting er vanligvis ikke virus, men at du har mistet en kritisk systemfil for at Windows skal starte. Det kan skje hvis PC'n kræsjer når den står og jobber f.eks. Det kan også bety at hardware har feilet. Les hva som står i meldinga. Det står ofte navnet på en spesiell driver der. Hvis du har NVidia-grafikkort og meldinga sier det er feil i nv4disp.dll er det grafikktrøbbel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...