JensAndreas Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Hei... Jeg har ikke gått så mye gjennom PRS, men jeg får inntrykket av at det er mye her som ikke nevnes, jeg skjønner at flk har lyst til å debatere om noe, men det er egentlig ikke så mye å debatere om. Vi bor det som kanskje er verdens beste land, de fleste har det godt, du har yttringsfrihet, personsikkerhet, økonomisk tryghet, velferd, mulighet til å jobbe deg oppover, lav arbeidsledighet, alt er ikke perfekt. Men en del av diskusjonene her føler jeg er overdrivelser. DEtte er faktisk et av de bedre stedene å bo, vi burde heller være takknemlige Lenke til kommentar
salah Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Ja absolutt. De aller, aller fleste nordmenn har heller ikke opplevd krig, og det skal dere være glad for. Norge er et fint sted å bo, jeg er takknemlig for hver dag jeg får være her. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Mennesker vil alltid kreve en forandring etter deres egne ønsker. Derfor har vi politikk. Lenke til kommentar
TSP Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Hvis alle land i verden skulle basert sin politikk utifra Afrikas politikk, fordi vi hadde syntes synd på dem og ville at de skulle ha det dårligere enn oss. Da hadde ikke Norge lenger vært et godt sted å leve. Vi må basere politikken vår på de forholdene vi lever under, vi må alltid leve under det mål å få en bedre innen- og utenrikspolitikk. Hvis vi ikke gjør det kommer Norge til å gå dukken. Fattige land har sin type politiske problemer, mens det samtidig er en rekke problemer de kanskje ikke har. Rike land har andre typer problemer igjen, men har ikke de samme problemene som de fattige. Problemene til de rike landene kan være minst like viktige å få bukt med som problemene til de fattige landene. Og tenk deg at alle land hadde gitt opp å få en bedre politikk? Hvem skulle da hjulpet oss selv og Afrika? Nei, det er viktig at vi tenker på at vi alltid må prøve å få ting bedre, også her i Norge og ikke bare i Afrika. Selvfølgelig synes jeg synd på folk i Afrika, men må også tenke på å innimellom synes litt synd på oss selv, når vi føler oss urettferdig behandlet her i landet. Synes forøvrig selv at det er en god del overdrivelse i kategorien her, men samtidig er det meninger som er med på å bygge landet vårt og det er viktig at man tar disse meningene like seriøst som andre, for hadde vi ikke hatt folk med helt forksjellige meninger enn oss selv, kunne vi heller ikke lært noe og kunne sett ting fra forskjellige standpunkt. TSP Lenke til kommentar
Balthazor Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Ja hvis du tar i betrakning andre deler av verden, så lever vi et utrolig godt liv.. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Jeg vil nå ikke si det er særlig godt liv for de som lever på gangen på sykehusene eller i trange rom på eldrehjem. Eller for de uttallige menneskene som står i helsekø, eller kø for å få psykologisk hjelp. De fleste av oss (meg inkludert) har det utrolig godt. Men med de rikdommene vi disponerer er det flaut at endel mennesker ikke får den hjelpen eller tjenesten de fortjener. Vi må aldri gjemme oss bak argumentet om at vi er verdens beste land å leve i. Endel uenigheter går også på ideologiske forskjeller. Enkelte finner det merkelig at politikere vil nekte mennesker å benytte de personlige ressursene man har til rådighet. Som for eksempel å kjøpe seg den helsetjenesten man selv ønsker. Det hjelper fint lite å opparbeide seg noen millioner på konto om man ikke får lov til å benytte seg av dem til å få et skikkelig helsetilbud om ulykken først er der, men må tvinges til å ta til takke med et offentlig tilbud som ikke holder mål. Man har også tendenser som går i negativ retning her til lands, spesielt med tanke på kriminalitet. Jeg finner det litt merkelig at trådstarter mener det er lite å debattere om Lenke til kommentar
JensAndreas Skrevet 19. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2006 Trådstarter bare mener/føler at en god del av PRS trådene er litt i overkant av det som skjer, litt overdrevet, hadde noen bare kunne lese språket å gått in her hadde han/hun trodd at det var elendig her, men det er ikke tilfellet. jeg er ny på forumet som dere sikkert ser, abre derfor jeg sa at en del av trådene i PRS samfun overasket meg:P Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Trådstarter bare mener/føler at en god del av PRS trådene er litt i overkant av det som skjer, litt overdrevet, hadde noen bare kunne lese språket å gått in her hadde han/hun trodd at det var elendig her, men det er ikke tilfellet. jeg er ny på forumet som dere sikkert ser, abre derfor jeg sa at en del av trådene i PRS samfun overasket meg:P 6336907[/snapback] Ja, men dette er fordi man i PRS fokuserer på det man ønsker skal bedres. Det er ikke mange som ønsker å starte diskusjoner om det man føler fungerer. Om det er snakk om massiv forbedringstiltak eller finjustering av noe bra får være opp til hver og en Men det positive er nå at stort sett for hver "negative" ytring så er det noen som er uenig og er "positiv". Marley sa det egentlig veldig bra i begynnelsen av tråden. Edit: Og velkommen til forumet Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Marley sa det egentlig veldig bra i begynnelsen av tråden. 6336971[/snapback] Thank you very much. Jeg er forøvrig enig med deg. Så lenge det finnes meninger angående en sak, vil det være et diskutabelt emne. Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 (endret) Vis Norge er et av verdens beste land og bo i, er det jo litt teit at "nesten" hele Norges befolkning går ut i streik nå for tiden. Jeg har en viss forståelse for de som ikke tjener noe godt i det hele tatt, men når alle flygelederene "blir syke" begynner jeg og lure. Har vi det så ille? Og kan man ikke streike på en vanlig måte? Men vis vi sier at hele den voksne befolkning hadde gode jobber, god lønn, en trivelig arbeidsplass. Og ingen måtte jobbe mer enn 5 timer om dagen. Hadde mange fremdeles streiket? Så jeg tror en menneske alrdig blir 100% fornøyd med noe, det er altid noe og pirke på. så kanskje vi ikke har det så mye bedre enn de i Afrika? Jeg tror mange av de i Afrika har mange kvaliteter vi nordmenn bare kan drømme om, og omvendt. For og sette det hele litt på spissen. Det finnes et lass mennesker i (verdens beste land og bo i) Norge som ikke sliter med dårlig helse, psykiske problemer, rus, kriminalitet osv... Og som de fleste vet finnes det et lass med unger i Norge som sliter med skolen, mobbing, berusede foreldre, voldelige foreldre, dop og enda mere voldtekt. Mange i Norge har det ikke så bra, og noen har det veldig bra. Det er nesten ille og si det, men jeg tror at det alltid kommer til og finnes noen som ikke trives, om det er Afrika, Norge eller USA. Endret 19. juni 2006 av halvis_92 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 "Man kan jo alltid bli bedre." Utsagnet er jo nært beslektet med, det kunne vært verre og er en måte å moderere en situasjon inn mot midten av skalaen. På denne måten gis det rom for forbedring og i en så stor samling av systemer som Norges samfunn, er dette nesten en forutsetning. Det er slik vi har fått det så bra som vi har det, bygget opp av folk som meg og deg med denne instillingen. Det har seg jo slik at folk som er tilfreds, legger seg bakpå. Med så store utfordringer som vi står foran, kan vi ikke tillate oss å la utviklingen i samfunnet gå sin skeve gang, uten å blande oss inn. Fordi om man ikke oppnår noe med å knote på et forum, så vil nok mange en vakker dag, måtte ta beslutninger som har konsekvenser for andre enn dem selv, det vil si samfunnet. Da er det etter min mening nyttig ballast man har opparbeidet. For utvikling videre, det vil det bli uanset,t men det er opp til oss, som gode samfunnsborgere/nordmenn/engasjerte (eller noe annet som passer), om det blir til det bedre eller det verre. På den andre siden har jeg liten forståelse for at folk kan si "det norske samfunnet er helt fucked up", "alt er galt med norge" osv, men dette er jo da også ekstremister innenfor dette lille prinsippets religion og har faktisk rett til å være det, i henhold til ytringsfriheten Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 På den andre siden har jeg liten forståelse for at folk kan si "det norske samfunnet er helt fucked up", "alt er galt med norge" osv, men dette er jo da også ekstremister innenfor dette lille prinsippets religion og har faktisk rett til å være det, i henhold til ytringsfriheten 6337931[/snapback] Gresset er alltid grønnere på den andre siden. Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Vi bor absolutt i et flott land. Det skal vi være så takknemlige for! Men en av grunnene til at det er foreks. debatter her på forumet er jo for at vi skal dele ulike syn på samme sak som foregår i Norge for å kanskje prøve ut noe nytt eller annerledes. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Den viktigste grunnen til at vi har et land som er så godt å bo i er at folk som oss kan si (nesten) så mye dumt vi vil på forum som dette. Det skal vi være takknemlig for. Men Norge er ikke "født" fritt og rikt. Alle goder vi har idag har noen kjempet for. For 50 år siden, for 100 år siden, slik at vi kan ta det som en selvfølge. Selv jeg som har ca 30 år mer på baken enn gjennomsnittsbrukeren her på forumet husker tider da ting mange her tror "alltid har vært sånn" slett ikke var det. Men noen sørget for at det ble det. Mange av dem ble sikkert beskyldt for å overdrive også. Jeg er takknemlig for at de sto på allikevel. Og ofte var det kun ettertiden som kunne dømme om det var overdrivelser. Derfor unner jeg alle å si sin mening om store og små ting. Synes jeg de er ubetydelige så kan jeg jo la være å delta i diskusjonen. Reaksjonen (tilbakeskrittet) ligger ikke så langt unna, det krever bare at folk flest slutter å bry seg. Derfor vil jeg heller ha for mye engasjement enn for lite. Geir Lenke til kommentar
_M@ts_ Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Trådstarter bare mener/føler at en god del av PRS trådene er litt i overkant av det som skjer, litt overdrevet, hadde noen bare kunne lese språket å gått in her hadde han/hun trodd at det var elendig her, men det er ikke tilfellet. jeg er ny på forumet som dere sikkert ser, abre derfor jeg sa at en del av trådene i PRS samfun overasket meg:P 6336907[/snapback] Så vi skal altså sitte med hendene i fanget og synge sanger uten å bry seg om noe annet ? Bare fordi vi lever i et bedre land betyr det ikke at vi ikke skal bry oss om f.eks. pensjonsordning, innvandrerpolitikk, alkoholbruk osv. Btw så høres du ut som en venninne av meg. Hun ble sur da jeg sa at drift av bil var dyrt. Hun kommenterte at "vi har det så mye bedre enn barn i afrika,slutt og klag." Men å sitte på, ja det ville hun hele tiden. Hvis folk har stor engasjement i politikk = bedre land. Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Hvordan det går med et lanf har jo litt med hvordan et land har blitt styrt, og hvordan det har blitt styrt. Selv mener jeg at man aldrig skal gi opp og gjøre noe til noe bedre, men man skal ikke klage over den situasjonen man er i nå heller. For uansett hvor ille (eller godt) du har det, finnes det altid en som har det værre (eller bedre) enn deg på en eller annen måte. Men så er det det der med den gylne middelvei da, jeg tror <b>ingen</b> har godt av for mange goder og for store friheter, men man skal jo kunne noe, og få lov til noe. Vi kan jo tenke oss to mennesker. Den ene har all verdens penger og kan gjøre 100% som han vil, han er aldri syk, deprimert osv. Den andre personen bor under et tre, har alrdi hørt om penger og resten av familien hans døde for 1 uke siden av kolera. Jeg tror at ingen av disse personene har det altfor bra. For vis man har for mye penger, har det alt for godt har man ofte en tendens til og tenke på seg selv. Den rike mannen kunne ha brukt noen av kronene sine på og hjelpe den stakkaren som bodde under treet. Ta ham inn i sitt hus og gi ham mat, drikke og medisiner. Det er ikke mye som skal til, men det lille man gjør kan hjelpe mange, vis det er mange som hjelper til... Lenke til kommentar
Svankmajer Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Hei...Jeg har ikke gått så mye gjennom PRS, men jeg får inntrykket av at det er mye her som ikke nevnes, jeg skjønner at flk har lyst til å debatere om noe, men det er egentlig ikke så mye å debatere om. Vi bor det som kanskje er verdens beste land, de fleste har det godt, du har yttringsfrihet, personsikkerhet, økonomisk tryghet, velferd, mulighet til å jobbe deg oppover, lav arbeidsledighet, alt er ikke perfekt. Men en del av diskusjonene her føler jeg er overdrivelser. DEtte er faktisk et av de bedre stedene å bo, vi burde heller være takknemlige Tja... Men politikk handler ikke bare om nåtiden. Den handler også om fremtiden, og på det planet er det ikke sikkert vi er på riktig vei. Hvis liberalistene får fjernet velferdsstaten, frigjort markedet totalt osv osv samtidig som oljefondet tappes ut og miljøfarene ikke blir tatt på alvor, så vil jeg ikke akkurat si vi er på vei til en god plass å bo nødvendigvis. S, Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå