Gå til innhold

Forslag på gode Film Noir bøker

Anbefalte innlegg

Jeg har et bok/roman prosjekt.

Handlingen sentrerer seg rundt en privatdektektiv, en slags antihelt, og miljøet rundt føler jeg at trekker i en Film Noir setting retning. Historien(historiene) jeg har i hodet lever sitt eget liv og for å sette disse historiene til papir trenger jeg info om hvordan å beskrive den verdenen som "lever" i hodet mitt.

Jeg vil gjerne lese bøker som er i nogenlunde samme kategori

Så jeg er ute etter gode Film Noir bøker.

Jeg har en viss kjenskap til filmer i Film Noir sjangeren, f.eks. The Maltese Falcon, men Film Noir bøker har jeg nærmest ingen kjenskap til. Nærmeste jeg kommer er vel Varg Veum...

Så alle forslag på Film Noir mottas med stor takk.

På forhånd takk for alle innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Film Noir er ganske fleksibelt, Blade Runner navnes til tider, og det er som kjenbt også science fiction og forløper til cyberpunk-genren, som igjen har endel noir-elementer. Filmen er i bok, og var også basert på en annen bok.

6340587[/snapback]

Do Androids Dream of Electric Sheep av Philip K. Dick, glimrende bok.

Lenke til kommentar
Film Noir er ganske fleksibelt, Blade Runner navnes til tider, og det er som kjenbt også science fiction og forløper til cyberpunk-genren, som igjen har endel noir-elementer. Filmen er i bok, og var også basert på en annen bok.

Var det noe slikt du var på jakt etter?

Nja...

Primært ikke ute etter sci-fi type Film Noir, mer samtids settinger, klassisk Film Noir.

Njål kom forresten med en lang liste bøker også da jeg spurte etter Film Noir filmer i Film/TV forumet:

Bøker:

Klassiske:

Raymond Chandler ("The Big Sleep", "The Long Goodbye," "Farewell, My Lovely"), Jim Thompson ("The Killer Inside Me", "After Dark My Sweet", "The Getaway", "The Grifters", "Nothing More than Murder", "A Hell of a Woman", "Pop. 1280", "The Nothing Man", "The Kill-Off"), Dashiell Hammett ("The Maltese Falcon", "The Glass Key"), Cornel Woolrich (for mye å liste opp), James M. Cain ("Double Indemnity", "The Postman Always Rings Twice"), Paul Cain ("Fast One", samlingen "Seven Slayers"), David Goodis ("Dark Passage", "Cassidy's Girl", "Street of No Return", "Nightfall"), W.R. Burnett ("Scarface", "High Sierra", "Asphalt Jungle", "Little Caesar").

Nyere forfattere i den hardkokte sjangeren:

James Crumley ("The Last Good Kiss"), James Ellroy (The Black Dahlia", "The Big Nowhere", "L.A. Confidential", "White Jazz").

6336200[/snapback]

Noen som har lest noen av disse?

Evt. har flere forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...