Gå til innhold

Forslag på gode Film Noir filmer

olefiver

Anbefalte innlegg

Jeg har et bok/roman prosjekt.

Handlingen sentrerer seg rundt en privatdektektiv, en slags antihelt, og miljøet rundt føler jeg at trekker i en Film Noir setting retning. Historien(historiene) jeg har i hodet lever sitt eget liv og for å sette disse historiene til papir trenger jeg info om hvordan å beskrive den verdenen som "lever" i hodet mitt.

Jeg føler jeg trenger bilder som beskriver det jeg har i hodet.

Så jeg er ute etter gode Film Noir filmer.

Jeg har fått vite at f.eks. The Maltese Falcon er et godt eksempel på Film Noir. Men jeg vil gjerne ha flere forslag. Jeg kan selvfølgelig søke på imdb, men jeg liker at personer jeg føler har greie på film foreslår for meg, snarere enn sette min lit til upersonlige databaser.

Så alle forslag på Film Noir mottas med stor takk.

Og hvis noen har forslag på Film Noir type bøker også er jeg takknemlig for det også.

På forhånd takk for alle innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Roman Polanskis Chinatown er nok en fil du bør se nærmere på.

Edit: Foresten en meget god film.

Edit 2: Etter å ha lest litt om film noir, skjønner jeg at Chinatown kansje ikke var den beste anbefalingen fra min side, den har av mange blitt sett på som en bespottelse på film noir sjangeren, men av andre igjen har den blitt sett på som et genuint stykke noir, en god film er det uansett.

Endret av Bruckiania
Lenke til kommentar

Klassiker-noir: Double Indemnity (1944), Touch of Evil (1958) (den kalles den siste noir-filmen), D.O.A. (1949), The Third Man (1949), The Big Sleep (1946), I Am a Fugitive From a Chain Gang (1932) er de jeg har likt eller fått anbefalt.

Neo-noir: The Man Who Wasn't There (2001), Kiss Kiss, Bang Bang (2005), Memento (2004), Sin City (2005).

Lenke til kommentar

Touch of Evil, Kiss Me Deadly, The Big Sleep, The Maltese Falcon, Double Indemnity, Laura, The Asphalt Jungle, Out of the Past, The Big Combo, D.O.A., Gun Crazy, Du rififi chez les hommes/Rififi (fransk, regissert av en eksil-amerikaner), Fury, Scarlett Street, Gilda, The Glass Key (1942-versjonen!), Key Largo, High Sierra, Scarface , og Murder, My Sweet (og mange flere).

Bøker:

Klassiske:

Raymond Chandler ("The Big Sleep", "The Long Goodbye," "Farewell, My Lovely"), Jim Thompson ("The Killer Inside Me", "After Dark My Sweet", "The Getaway", "The Grifters", "Nothing More than Murder", "A Hell of a Woman", "Pop. 1280", "The Nothing Man", "The Kill-Off"), Dashiell Hammett ("The Maltese Falcon", "The Glass Key"), Cornel Woolrich (for mye å liste opp), James M. Cain ("Double Indemnity", "The Postman Always Rings Twice"), Paul Cain ("Fast One", samlingen "Seven Slayers"), David Goodis ("Dark Passage", "Cassidy's Girl", "Street of No Return", "Nightfall"), W.R. Burnett ("Scarface", "High Sierra", "Asphalt Jungle", "Little Caesar").

Nyere forfattere i den hardkokte sjangeren:

James Crumley ("The Last Good Kiss"), James Ellroy (The Black Dahlia", "The Big Nowhere", "L.A. Confidential", "White Jazz").

Lenke til kommentar

Mange takk alle sammen, og spesielt til Njål som også hadde boktitler på lur :thumbup:

Fant ut at de fleste forslagene deres passet bra med lista som ligger på Wikipedia, så da regner jeg med at wp er nogenlunde pålitelig på Film Noir.

Da har jeg en del å bruke feriepenger på, og så blir det kanskje noe av bok prosjektet mitt.

Lenke til kommentar

Siden jeg ser flere har nevnt både bøker og filmer, kan jeg jo likesågodt nevne et par Noir-spill, nemlig Max Payne og Max Payne 2: The Fall of Max Payne.

Nå er jeg ikke bombesikker, men de bærer ihvertfall et veldig Noir-preg over seg. :)

Lenke til kommentar
Hva er det som kjennetegner Film Noir, egentlig?

6345822[/snapback]

Det er mange ting som karakteriserer en standard noirfilm:

*Høy kontrast

*Svart-hvitt

*Krim, vold og sex

*Kyniske, lite moralske karakterer/verden

*Korrupsjon

*Voice-over

*Tilbakeblikk

*Det meste skjer om natten

' Tragisk slutt

Det er ikke alle noirs som har alle trekkene, men dette er vel oppskriften på en god noir. Andre elementer som en femme fatale, en gjennomgående romanse og bruken av storbyer kan også nevnes.

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar

Hm, jeg lurer på om Emesis kan betraktes som film noir? Den har følgende elementer:

*Høy kontrast (mellom "skurk" og "good guy")

*Svart-hvitt

*Krim, vold og sex

*Kyniske, lite moralske karakterer/verden

*Tilbakeblikk (til en viss grad)

*Tragisk slutt

*Femme fatale

*Foregår i (stor)by :wee:

Det gjenstår vel å se...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...