Gå til innhold

Hvor mye varme tåler et hovedkort?

Nitrius

Anbefalte innlegg

Hva er tåler et hovedkort av varme før det tar kvelden? eller hva slags tempraturer er det ikke lurt å ha i over for lange perioder?

Er dette forskjellige fra hovedkort til hovedkort? hvis ja, noen som kan si noe om hva Asus A8N SLi Premium tåler sånn ca?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs hvilke komponenter du mener.

Northbridge er som regel den chippen som genererer mest varme. En god passiv kjøler vil være nok om du ikke overklokker på alle hovedkort jeg har sett til nå. Evt. vil du merke ustabilitet om den blir for varm.

Så varm at northbridge blir ødelagt tviler jeg på at du klarer å få den uten å aktivt varme den opp =P

Har ikke så veldig mye data på northbridge temperaturer å forholde meg til, men jeg vil tro at alt går bra så lenge du holder deg under 60-70 celcius (og er du så høyt oppe i temp, så må du ha en dårlig passiv kjøler og ingen luftgjennomstrøming i det hele tatt).

Så lenge du bruekr stadard-kjøleren osm komemr med, eller ihverfall ikek bytter den ut med noe som er _mye_ dårligere, så skal det generellt sett mye til for å overheate en northbridge.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Northbridge er som regel den chippen som genererer mest varme. En god passiv kjøler vil være nok om du ikke overklokker på alle hovedkort jeg har sett til nå. Evt. vil du merke ustabilitet om den blir for varm.

Så varm at northbridge blir ødelagt tviler jeg på at du klarer å få den uten å aktivt varme den opp =P

Har ikke så veldig mye data på northbridge temperaturer å forholde meg til, men jeg vil tro at alt går bra så lenge du holder deg under 60-70 celcius (og er du så høyt oppe i temp, så må du ha en dårlig passiv kjøler og ingen luftgjennomstrøming i det hele tatt).

Så lenge du bruekr stadard-kjøleren osm komemr med, eller ihverfall ikek bytter den ut med noe som er _mye_ dårligere, så skal det generellt sett mye til for å overheate en northbridge.

-Stigma

6336105[/snapback]

Ifølge progammer som måler temp på pcen så holder hovedkortet alt fra 38-45 grader spørs om jeg spiller eller ikke, og ja hovedkortet mitt bruker passiv kjøling.

Uansett takk for svaret, har vel ikke noe å frykte enda da =)

Lenke til kommentar

-Stigma

6336105[/snapback]

Jeg tror det er mulig å svi NB hvis du skrur NB-spenningen uforsvarlig høyt.
Lenke til kommentar

Alle hovedkort man kjøper har den kjølingen den trenger... Og viss du ikke har planer om å ta det av går det fint....

Viss du har chipsett med vifte og vifta stopper er det nok lurt og skru av pcen og skaffe en ny kjøler.

Ellers har Biosen en beskytter mot overoppheting... den er på som regel på nye hovedkort... må skru den av selv... min står på 60grader (altså pcen skrur seg av når den kommer på 60grader)

Lenke til kommentar

Temp måleren på A8N sli kortene ligger jo verken i eller i nærheten av chipsettet.

Så den målingen du får er vel nesten bare en temperaturmåler for luften i kabinettet.

Hvis du skal måle nøyaktig temp på chipsettet på det hvoedkortet må du nesten til med en sensor på kjøleribben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...