just-_-me Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Her en viftestyring jeg har planer om og lage, i løpet av uka el. no:p Hvordan ville den ha fungert? jeg tror den ville funket utmerket! kan heller ikke se noe jeg har glemt, eller gjort feil. Liste over ca. verdier på komponentene: /-pottmeteret, rundt 2k? \-motstanden mellom utgang og adjust, 4-500ohm? /-Kondensatorene på utgangen, 10uF? \-Kondensatoren på inngangen, 100uF ? /-formotstand til led'ene, 1k? så si deres meninger om den, om det er noe jeg burde/kan endre på Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Ifølge National er potmeteret anbefalt til 5kOhm og R1 på 240 Ohm. Du har tatt litt godt i når det gjelder kondensatorene, 1uF og 0.1 uF ser ut til å holde. Formotstanden må du helst beregne etter strømmen som skal gå gjenon dem, og det varierer fra type til type. Men fungere, det tror jeg det gjør! Lykke til! Lenke til kommentar
space17 Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Har ikke noe å utsette på designet. Vil bare nevne at utspenningen maksimalt vil bli ca. 1,5V mindre en matespenningen. Dvs. 10,5V ved 12V. Mulig du vet dette fra før av. Ofte vil 10,5V være nok. space Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 19. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2006 (endret) Har ikke noe å utsette på designet. Vil bare nevne at utspenningen maksimalt vil bli ca. 1,5V mindre en matespenningen. Dvs. 10,5V ved 12V. Mulig du vet dette fra før av. Ofte vil 10,5V være nok. space 6342004[/snapback] jepps, har da gått GK elektro i år, så har fått med meg noe:) men kan hende jeg bruker en annen strømforsyning, som gir 17V dc inn på viftestyringen også kobler jeg bare primær siden på trafoen via et relê, slik at den starter likt med maskinen. Endret 19. juni 2006 av just-_-me Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 20. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2006 (endret) Har lyst til og lage den litt mer fancy, med bruk av 7-segments display, el. lignende. neon idêêr til hva jeg kan gjøre ut av det? kan få tak i noen ntc mostander og vise grader eller noe ? vise spenningene på de forskjelige linjene? 3V, 5V, 5V stb, 12V osv. noen som vet om noe kult? Endret 20. juni 2006 av just-_-me Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 (endret) For å overvåke spenningsnivåene finnes det egne ICer for det formål, med viftestyring, temperaturovervåkning osv. Du har allerede en slik i PCen, og den heter sannsynligvis Winbond et-eller-annet. Du kan skaffe deg en slik krets, og koble den til spenningene. Du vil nok trenge en mikrokontroller til å styre den. Eller gjøre det litt mer elegant, bruke en mikrokontroller til å koble deg til den systemovervåkningschipen på hovedkortet via SMBus. Eller koble den til SMBusen, og la speedfan styre den! Men det finnes også 7-segmentdriver som tar inn spenning, og gjør det om til egnet signal for 7-segmentdisplay eller "bar-led". På SpeedFan sin hjemmeside kan du lese en del om slikt. På www.maxim-ic.com har de en god del slike chipper, men siden er nede i skrivende stund. Her er forresten en enkel krets for å vise harddiskaktiviteten, du kans ikker bruke den kretsen (LM3914) til å vise spenningsnivåer/temperatur/viftehastighet. Endret 21. juni 2006 av Mr Burns Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 21. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2006 var noe sånt jeg tenkte litt på ja. men kom på en annen ting som kunne vært kult og fått til, ha et 7seg display, som viser 1 på lavest hastighet, og 9 på topp. og de andre tallene blir fordelt likt på pottmeteret. jeg må vel ha en slik driver IC, som føler på spenningen osv. hva for noe mer enn det trenger jeg tro? takker for alle forslag! Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 (endret) Heisann, linken forsvant jo! Sånn: http://www.bit-tech.net/article/83/ Her er nettsiden til LM3914: http://www.national.com/pf/LM/LM3914.html Sjekk den ene application note, det er en temperaturmåler. Hvis du vil ha 7-segmentdisplay i stedenfor så tror jeg ikke det finnes en spening til 7-segment. Du kan lage en selv: Først LM3914 (spenning til 1-10 indeks), så en enkoder(f.eks. cd40147b) så en bcd-til-7-segment-driver (f.eks. CD4511BC). Eller bare bruk en mikrokontroller... Eller lage logikken (dekoding - bcd-til-7segment) selv... Endret 22. juni 2006 av Mr Burns Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 22. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2006 (endret) nå tror jeg at jeg begynner og skjønne det. først så har jeg utgangen på regulator kretsen min. der kopler jeg på kretsen som føler på spenningen. etter den kommer det en dekoder, som gjør om fra de 10 signalene som kommer ut fra den, til 4 signaler, som bcd-to-seven-seg driveren trenger. og etter den 7seg displayet, ikke sant? men hvordan blir dette seende ut på 7seg displayet, vil den følge pottmeteret, først 1 på lavest, så 2 på litt høyere hastighet, osv? fett!! Slik...? Endret 22. juni 2006 av just-_-me Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Det fungerer i teorien... I praksis, sannsynligvis. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 22. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2006 ok, skal se om jeg ikke får prøvd ut dette etterhvert har så vidt startet med viftestyringen, fått poppa fast regulatorene til en kjøeribbe Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Pass på at regulatorens kjøleside mest sannsynlig er koplet til en av benene, og at i enklete tilfeller kan det dermed bli trøbbel når man kopler flere stk sammen på samme ribbe. Skjekk databladet for hvordan det er med LM317. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 22. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2006 Pass på at regulatorens kjøleside mest sannsynlig er koplet til en av benene, og at i enklete tilfeller kan det dermed bli trøbbel når man kopler flere stk sammen på samme ribbe. Skjekk databladet for hvordan det er med LM317. 6360786[/snapback] faen, det er sant det. tror det er utgangen som blir koblet sammen. helvete at jeg ikke tenkte på det før nå! men da er det fram med drillen, og borre av naglene, og legge slik plast i mellom, og poppe på nytt. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 hehe, det kan skje den beste det. Gjorde _nesten_ det samme på en forsterker jeg lagde, dvs at jeg la ut kretskort beregnet for en kjøler. Men jeg gjorde det enkelt og kappa bare ribba i to, midt mellom FET'ene. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 utrolig irriterende det at de LM317 har utganga kopla til kjøleflata, det skulle heller hvert innganga... men en ting jeg har lurt litt på, hvorfor er det noe kopla på den plata bak? er det for å få god kontakt mellom plata og halvlederen(e) ? Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 22. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2006 jeg tenkte jo som sagt, at det bare var og legge plast i mellom regulatoren og kjøleribba. men seff så leder jo naggelen strøm, så da må det bli 4 forskjelig ribber Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Jepp, det er mest sannsynlig kollektor eller emmitterside av kjernen på effektransistoren, for å minimere termisk resistans. Dette gjelder også transistorer. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 22. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2006 (endret) jeg skulle jo absolutt ha tenkt på dette før, nå er jo skolen slutt og da kan jeg ikke få lagd kretskort på skolen. kanskje jeg skal sende en mail til en av elektro lærerene *tenke litt" EDIT: sendte mail i stad, og fikk et positivt svar så da fikser den biffen seg! Endret 22. juni 2006 av just-_-me Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Jepp, det er mest sannsynlig kollektor eller emmitterside av kjernen på effektransistoren, for å minimere termisk resistans. Dette gjelder også transistorer. 6362816[/snapback] var noe slik jeg trodde :=) Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 Da var kretskortet produsert, og klart til lodding! tror nok dette skal bli bra til slutt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå