Gå til innhold

Kjøre kompilerte .c filer i Linux

Anbefalte innlegg

Jeg bruker RH med KDE v3.0. Bruker et program som heter KDevelop 2.1 til å programmere i c, ikke (++). Hvilken fil vil være den kjørbare filen etter at jeg har kompilert, og hvordan kjører jeg den?

Hvilke andre kompilatorer er bra til først og framst å programmere i c i Linux. Er ikke så veldig glad i Emacs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri brukt KDevelop, men vi tro det er mulig å velge å kjøre det nylig kompilerte programmet i en eller annen meny. Lager du bare små programmert med få .c-filer er det ikke nødvendig å bruke store IDE som KDeveleop. gcc, som er kompilatoren du sannsynligvis bruker, kan også brukes fra command line. Selv bruker jeg vim til å editere filer, og kompilerer dem manuelt med gcc. Dette kan du gjøre med denne kommandoen:

gcc min_fil.c -o mitt_program

Du kan deretter kjøre programmet med kommandoen ./mitt_program.

Du trenger selvfølgelig ikke å bruke vim, du kan bruke hvilken editor du vil, som pico, joe eller en grafisk editor.

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å kjøre programmene innenfra KDevelop. Men ønsket å kunne kjøre programmene fra konsoll vinduet. Det svarte du på slik at jeg fikk det til :smile: Fant også ut hvilken fil som var den kjørbare.

Er klar over at KDevelop er litt overkill i forhold til hva jeg programmerer for øyeblikket, men så lenge det funker er jeg igrunn fornøyd.

Foreløpig er jeg ikke så veldig bevandret i linux. Tar et nettverkskurs på UIT og fordi man sidene til linux bare er geniale bruker jeg linux til å programmere c i for øyeblikket.

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-12 14:30, skrev Orjanp:

Fant også ut hvilken fil som var den kjørbare.

I Windows er det slik at kjørbare filer har bestemte etternavn (vanligvis .exe). I Linux er det et spesielt atributt som settes i hver enkelt fil, som forteller om filen er kjørbar. At filen er kjørbar kan altså ikke sees kun på navnet, men de fleste filbehandlere viser dem med en spesiell farge eller figur. Det er ingenting i veien for å gi kjørbare filer ett etternavn, men de har tradisjonelt intet etternavn i Linux.

Quote:

Tar et nettverkskurs på UIT og fordi man sidene til linux bare er geniale bruker jeg linux til å programmere c i for øyeblikket.

Det er mye som er genialt i Linux. At vi kan velge å gjøre ting på helt forskjellige måter, som vi begge er fornøyde med, er kanskje det mest geniale?

LeD

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...