Gå til innhold

Læreren min har ødelagt evt. karriere?


Lanka

Anbefalte innlegg

Hvis jeg var deg ville jeg uansett søke til NTNU. Får du innpass så beholder du jo "plassen" din neste år fordi du skal avtjene værneplikt.

 

Videre, klag på karakteren og lærerer (2 klager). Skriv en skikkelig god begrunnelse. I beste fall får du medhold, i værste fall får læreren kjeft av skoleadministrasjonen og må skjerpe seg - slik at neste kull hun har ikke får det like ille som du hadde det. Hvis ingen klager kan administrasjonen aldri vite om noe er feil.

 

Siden du skal inn i militæret og har tenkt å ta fysikk som privatist kan du ta å forbedre mattekarakteren din samtidig (du kan jo stoffet, og det er jo greit å repetere litt også! Da går ikke alt i glemmeboka.) ;)

 

Gå for NTNU. Jeg sier ikke at Høyskolen ikke er poengløst, men du vil jo ha master, og kommer du inn på NTNU (siv.ing.) får du planlagt hele studiet ditt tidlig, og kan forandre det fortløpende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tok meg ikke tid til å lese gjennom hva som har blitt postet før, men spytter nå ut mine meninger. :D

 

Når det gjelder klaging på matte-karakteren så har det minimalt å si for ditt totale snitt må du huske. Om resten av karakterene er bra så har ikke en enkelt karakter så mye å si i den totale sammenhengen. :D

 

Når det gjelder NTNU vs. Høgskole så vil jeg annbefale NTNU. Studerer selv ved NTNU så noe kan vel bli toket litt subjektivt, men her er iallefall begrunnelsene mine:

 

1. NTNU kjører et direkteløp til Master og det kan da planlegges best mulig fag-sammensettning over en 5-års periode kontra 2 perioder på 3 og 2 år som ikke nødvendigvis passer ideelt sammen.

2. NTNU har et meget godt rykte på seg og jeg tror og håper det blir lagt merke til på CV'n. Husk det er mange arbeidsgivere som gikk på gamle NTH som liker å snakke om det. ;)

3. Du er ikke sikret master-plass etter 3 år på Høgskole. NTNU har bare så og så mange plasser for å ta inn "4. klassniger" hvert år og det er ikke sikekrt du får en av dem.

4. Det sosiale på NTNU (Gløshaugen med tekniske fag iallefall) er helt fenomenalt. Veldig mye på grunn av Linjeforeningene som har mange og gode arrangement. I tilleg så er fadder-opplegget på Gløshaugen kjempebra der du garantert blir kjent med folk i klassen din ila. første dagen. (vet ikke hvordan det er på Høgskolen vel og merke)

5. Bedriftene ser veldig mot NTNU. Suget etter sivinger er stort for tiden og da er NTNU den naturlige plassen for dem å se mot. Med dette kommer frynsegoder som lettere å komme i kontakt med bedrifter når det gjelder jobbsøking i tillegg til at bedriftene spanderer pizza og pils på deg for at du skal høre på dem skryte over bedriften sin i 45min. :D

 

Kan sikkert komme på mange flere grunner til hvorfor du bør se mot NTNU - Gløshaugen, men jobben kaller meg bort fra forum.

 

Lykke til med valget! :thumbup:

 

EDIT: Lite tillegg:

 

Med fare for å skremme deg så gjennomgås VGS-matten på et par uker på NTNU.

Det finnes også et oppfriskingskurs som varer en uke før skolestart der de går gjennom det mest vesentlige i VGS-matte. :thumbup:

Endret av Pekanorth
Lenke til kommentar
Jeg vil bare legge til, hvis det ikke er nevt før, at militæret gir 3 poeng og teller på primærvitnemålet.

6583705[/snapback]

 

Nei, alderspoeng og poeng for høyere utd/folkehøgskole/militær- og siviltjeneste teller *ikke* i primærvitnemålskvoten - kun i ordinær kvote.

Lenke til kommentar

Wow. Takk for utfyllende og meget god informasjon. Klarnet opp mye jeg har lurt på. Tenkte det var unødvendig (ikke vits) å søke fordi jeg ikke har fysikk. Ville jo derfor ikke ha kommet inn. Så derfor tjenestegjør jeg i militæret og tar opp fysikk samtidig, så søker jeg rundt april neste år.

 

Men er litt redd. Jeg har aldri likt fysikkoppgaver i matten. Fks : en ball blir sluppet ned i såså stor fart. Eller Tog A kjører herfra og Tog B kjører herfra, når treffes de med en fart og motstand på sååsåå mye.

 

Er litt redd for at NTNU skal bære preg av mye matte/fysikk og dermed vil jeg være en del av de som stryker allerede første semester. Er litt redd for at jeg ikke skal like noen av linjene der. :S

Lenke til kommentar
Men er litt redd. Jeg har aldri likt fysikkoppgaver i matten. Fks : en ball blir sluppet ned i såså stor fart. Eller Tog A kjører herfra og Tog B kjører herfra, når treffes de med en fart og motstand på sååsåå mye.

 

Er litt redd for at NTNU skal bære preg av mye matte/fysikk og dermed vil jeg være en del av de som stryker allerede første semester. Er litt redd for at jeg ikke skal like noen av linjene der. :S

6586870[/snapback]

 

Vel, når sant skal sies må man rett og slett regne med at sivilingeniør/ingeniørstudier inneholder mye matte og fysikk. De "eksemplene" du nevnte på fysikkoppgaver (i matten, vel og merke), er temmelig stereotypiske og som regel enkle å løse ved simpel metodebruk. Men hvis du nå skal avtjene verneplikt og samtidig ta fysikk, finner du jo fort ut om fysikk og evt. fysikk videre er noe for deg. Og er det det, ja da anbefaler jeg deg (uten ennå å ha noe særlig erfaring med det selv :whistle:) å hive deg på et siv.ing.studium :)

Lenke til kommentar
Men er litt redd. Jeg har aldri likt fysikkoppgaver i matten. Fks : en ball blir sluppet ned i såså stor fart. Eller Tog A kjører herfra og Tog B kjører herfra, når treffes de med en fart og motstand på sååsåå mye.

 

Er litt redd for at NTNU skal bære preg av mye matte/fysikk og dermed vil jeg være en del av de som stryker allerede første semester. Er litt redd for at jeg ikke skal like noen av linjene der. :S

6586870[/snapback]

 

Det kommer veldig ann på hvilke studierettninger du har tenke å velge på NTNU om du får slike oppgaver selvfløgeilg. Velger du Master innen Matte og Fysikk så må du regne med å få endel slike oppgaver i tillegg til endel annet.

 

Men for å si det sånn så er så og si alt av matte og fysikk ganske så nytt i forhold til hva du såg på VGS. Matten drar inn Fourier, Laplace, integrering osv. Fysikken drar inn mer derivasjon i tilfeller du aldri har sett før. Det meste har folk aldri har sett så alle stiller ganske så likt til å starte med. Er ikke så mangen fag noen har en fordel over andre ut ifra interesser siden mye av det ligger et par hakk over det som går for generell interesse.

 

Jeg skal ikke legge skjul på at det krever endel arbeid for å henge med i svingene, men i det lange løp tror jeg det absolutt er verdt det. Det er også et meget bra opplegg for faglig støtte til ukentlige øvinger og innleveringer der studenter fra høgere årstrinn hjelper til med fag de nettopp har hatt. (året før etc.)

Dette er meget positivt da du da får høre det fra folk som nettopp har hatt det og ser det mer fra studentenes side og ikke fra en professor som har studert, undervist og jobbet med faget i 20 år. :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Sant som han siste sier, det er en ny prøveordning for opptak til siving på NTNU fra 07/08 og skal vare i to år foreløpig, eneste unntak på ordningen med krav til 3MX er 5-årig arkitektur/sivilarkitektprogrammet ved NTNU.

 

Men kravet kan dekkes med annet enn bare minimum karakter 4 i 3mx, det kan også dekkes ved

 

forkurs fra ingeniørutdanning med C eller bedre

fransk bac, bestått med 11 eller bedre

studiepoeng fra høyere utdanning, med C eller bedre

halvårig realfagskurs ved høyskoler, med C eller bedre

examen artium fra linjegymnas, tilfredstillende eller godt

IB-utdanning: standard level med 5 eller bedre, higher level med 4 eller bedre

 

søkere med andre godkjente grunnlag vurderes opp mot karakterkravet 4 i 3MX

 

Dette er tatt fra et brev NTNU sendte til alle vg-skoler for å informere om de nye reglene som trer i kraft allerede fra høsten av.

Lenke til kommentar

Hvis det hjelper noe så er det jo ikke dumt å klage hvis det ikke er for sent da. Jeg var vel selv litt i samme situasjon ved at jeg fikk 4 i 3MN når jeg ville ha 5. Jeg prøvde å ta det opp igjen i militæret uten at det ble noe bedre. På ingieniøren jobbet jeg spesielt godt med det første mattefaget og fikk en god karakter selv om det var ca 70% som strøyk. Jeg ville anbefalle deg å starte direkte på master, har selv tatt 3+2 uten å komme på NTNU før etter det og ser at jeg mangler en del de som tar direkte 5 år master har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...