Gå til innhold

Læreren min har ødelagt evt. karriere?


Lanka

Anbefalte innlegg

Ta mattekurs og 3MX i millitæret. Matten er ganske hard på NTNU/ ingeniørhøyskole. Greit å holde matten ved like uansett.

 

Vedlegger litt mattetrenging i FAO 150. Dette er det første mattekurset på ing skole i Bergen.

6359249[/snapback]

 

Er jeg veldig rar hvis jeg mener disse oppgavene er relativt enkle?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kommer ingen vei med å klage her. 5 på første prøve er grei. 4+ på den neste, og du ligger kanskje fortsatt på 5. MEN, på heldagsprøven presterte du bare 3/4. Og en heldagsprøve teller mer enn en vanlig prøve, så du skal se deg fornøyd med 4

 

Samme problem her og! Jeg fikk 5 på den første matteprøven, men fikk så 4+ på den siste matteprøven - burde egentli fått minst 5+ på den sistenevnte prøven ettersom æ misforstod den siste oppgaven (var 6 oppgaver). Hadde ellers gjort alt riktig på hele prøven, og dette forklarte jeg læreren. Han sa han forstod dette, og at jeg lå godt an til å få en bra karakter. Men så kommer vi til heldagsen, og jeg får 3/4, og dermed får 4 i boka. Bør jeg klage?

Mange av de andre elevene som lå på 5, og som fikk 4 på heldagsen, fikk og 5 i boka. Føler at det er urettferdig! :cry:

6361482[/snapback]

6361659[/snapback]

 

 

Akkurat der er jeg enig. Heldagsen teller en hel del mer enn den første prøven du hadde. Klage blir vel unødvendig når du faktisk ligger mellom 4 og 5. Men heller nærmere 4 grunnet heldagsen.

6361692[/snapback]

 

 

Tror dere har misforstått litt. Den andre prøven hvor jeg fikk 4+, kunne jeg iallefall ha fått en 5+ på! Var 6deloppgaver, hadde liksom fått til 95% riktig på de 5 første oppgavene, men pga misforståelse i oppgave 6 bommet helt!

Står dere fortsatt fast om at jeg ikke burde klage? :hmm:

Lenke til kommentar
Tror dere har misforstått litt. Den andre prøven hvor jeg fikk 4+, kunne jeg iallefall ha fått en 5+ på! Var 6deloppgaver, hadde liksom fått til 95% riktig på de 5 første oppgavene, men pga misforståelse i oppgave 6 bommet helt!

Står dere fortsatt fast om at jeg ikke burde klage? :hmm:

6361747[/snapback]

I utgangspunktet spiller det ingen rolle om man har misforstått oppgaven eller faktisk ikke forstått den. Hovedpoenget er at man ikke klarte oppgaven. Derfor får også senere sjanser til å bevise at man behersker stoffet grundig, ved feks. heldagsprøver. I ditt tilfelle var jo utfallet av heldagsen ikke særlig positivt og det taler ikke for en 5 som totalkarakter. Jeg er enig med de andre her at klaging her ikke vil føre frem, men dersom du selv orker å gjøre noe med dette så er det jo bare å klage ivei. I ditt tilfelle er det nok minimal sjanse for at klagen kan komme negativt ut(dvs. at du får dårligere karakter enn den opprinnelige) så en klage vil i verste fall ende opp på samme karakter, dvs. 4.

Lenke til kommentar

En middels mattekarakter er ikke så mye å styre med. Dersom du kommer inn, og mener at du kan mye mer enn det karakteren viser, er du vel forberedt? NTNU-matten er vel "hard", men langt fra umulig. En kan vel heller si at læringskurven er bratt. Dersom du synes oppgavesettet som ble lagt ut her er lett (tror egentlig du juger litt ;) ), er du vel rimelig sterk i 3MX.

Lenke til kommentar
En middels mattekarakter er ikke så mye å styre med. Dersom du kommer inn, og mener at du kan mye mer enn det karakteren viser, er du vel forberedt? NTNU-matten er vel "hard", men langt fra umulig. En kan vel heller si at læringskurven er bratt. Dersom du synes oppgavesettet som ble lagt ut her er lett (tror egentlig du juger litt ;) ), er du vel rimelig sterk i 3MX.

6364256[/snapback]

 

Juger jeg? Hehe.. Neida, forstår dine tvil når jeg sier jeg fikk 2 i 3mx.

 

Men nå har jeg jo sagt at min lærer har vært helt idiot som har gitt oss så hodestups vriene oppgaver. Fikk en eksamenssensor til å se på oppgavene hun ga oss. Det var visst ikke slik det ellers blir gitt rundt i Oslo sa han.

Lenke til kommentar

Hm, hvis du mener selv at du kan 3MX er det vel ikke noe problem å ta opp faget og forbedre karakteren din. Men har selv har jeg vansker for å tro at du fikk 2 p.g.a. oppgavene lærerne gir. Matte er et regne fag, og står du på så er de fleste oppgavene overkommelige. Men, nå skal jeg ikke her si at dette ikke skjer heller da.

Selv hadde jeg ei ku i 2 og 3MX, vi kjefta på hverandre så det holdt...hovedsaklig fordi jeg ikke fulgte med i timene o.l. Men jeg lærte meg stoffet selv istede for å følge med på de helt skrullete timene hennes, der hun ofte la ut om Amnesty International, tyskland og alle slags matteskrullinger som alle og enhver driter aldri så mye i. Heldivis satt hun rettferdige karakterer, og jeg fikk det jeg ville ha.

Lenke til kommentar
Hm, hvis du mener selv at du kan 3MX er det vel ikke noe problem å ta opp faget og forbedre karakteren din.

6400631[/snapback]

 

Da går det på sekundærvitnemål. Det å forbedre et fag fra vitnemålet vil gå på sekundærvitnemålet, noe de fleste universiteter/høgskoler har større krav til. Da kan man ha med poengene fra førstegangstjeneste osv.. Alderspoeng og alt det. Derfor høyere poengsumkrav.

 

Nekter å ta opp 3MX. Jeg kan kanskje ta en uoffisiell eksamen hos Bjørknes bare for å kartlegge meg. Da vet jeg hvertfall hvor jeg står til NTNU.

Lenke til kommentar
Har 52.. Kommer jeg inn på de fleste ? :p

6403474[/snapback]

Det gjør du absolutt! Tror snittene har vært lave de siste årene. Sef er det fag som har skyhøye inngangskarakterer som du vil slite med å komme inn på, men tror du har god sjans for å få plass på det meste på NTNU. Det kommer jo sef an på hvor høye karakterer de andre som søker har.

 

Drit i om du har kunnskapene du trenger eller ikke. Bare søk, begynn og se hvordan det går. Legger du deg litt i sela i starten så skulle det ikke være noen problem. Det gis veldig mye repitisjon de første ukene. Bare les litt ekstra, gjør alle øvinger 1-2 ganger så skulle det ikke være noe problem!

 

Alt kan gjøres med rette innsatsen :-)

Lenke til kommentar
Har 52.. Kommer jeg inn på de fleste ? :p

6403474[/snapback]

Det gjør du absolutt! Tror snittene har vært lave de siste årene. Sef er det fag som har skyhøye inngangskarakterer som du vil slite med å komme inn på, men tror du har god sjans for å få plass på det meste på NTNU. Det kommer jo sef an på hvor høye karakterer de andre som søker har.

 

Drit i om du har kunnskapene du trenger eller ikke. Bare søk, begynn og se hvordan det går. Legger du deg litt i sela i starten så skulle det ikke være noen problem. Det gis veldig mye repitisjon de første ukene. Bare les litt ekstra, gjør alle øvinger 1-2 ganger så skulle det ikke være noe problem!

 

Alt kan gjøres med rette innsatsen :-)

6429784[/snapback]

 

Wow. Det var virkelig motiverende å lese. Skal prøve å ha god fokus på det som foregår i undervisningsarenaen.

 

Men problemet er at jeg må ta opp fysikk. Det kan jeg ikke ta til høsten fordi da er jeg i rekrutten i militæret. Det må eventuelt bli til våren når jeg bare har tjeneste. Men må man ikke søke på NTNU innen 15.mars eller noe? Da har jeg jo ikke sjans med tanke på at eksamen i fysikk normalt er rett før sommeren. Man må jo ha 2FY for å komme inn på ingeniørlinjene der. *Jeg var en idiot som valgte Biologi fremfor fysikk i VGS*

Lenke til kommentar

Ah... så du mangler fysikk? Vel, om du har mulighet til å ta det som privatist på en videregående skole eller på et privatgymnas, så bør du gjøre det. Da skal det gå an å ta det lett på et halvår. Eller du kan ta det som en del av forkurs for ingeniørhøyskole eller noe.. leste ikke så nøye hva alternativene dine var, men alle disse tre er helt OK alternativ. Ingeniørhøgskolekurs er någenlunde vanskeligere enn "vanlig" 2FY da de legger lista litt høyere. Så vil du være bombe sikker på å stå så kan 2FY være lurere. Men, det er jo også bra å ha litt vanskeligere stoff i bagasjen til NTNU på høsten. Men uansett så er det ikke noe kjempestress. Det viktigste mener nå jeg er å ha en gyldig eksamen så du kommer inn!

 

Søknadsfristen er 15. April, og du kan ettersende alle papirer innen en eller annen dato ut i Juli. Så det er ikke noe stress så lenge du har tatt eksamen før den tid!

Lenke til kommentar

Åja. Da tror jeg at jeg tar det som privatist på Bjørknes eller noe. Har ikke så veldig lyst til å ta ingeniørhøgskole fordi det utsetter utdanningen min ytterligere ett år. Noe jeg egentlig ikke vil, selv om det kan hjelpe meg veldig. Har vel bare lyst til å hoppe i det.

Lenke til kommentar
Åja. Da tror jeg at jeg tar det som privatist på Bjørknes eller noe. Har ikke så veldig lyst til å ta ingeniørhøgskole fordi det utsetter utdanningen min ytterligere ett år. Noe jeg egentlig ikke vil, selv om det kan hjelpe meg veldig. Har vel bare lyst til å hoppe i det.

6429956[/snapback]

Gjør det du! Bare sørg for å stå. Så søker du NTNU innen fristen og ettersender papirene med omslagsarkene du får i posten. Lett som en lek :) Så får du begynt til høsten. Er jo egentlig ikke noe å utsette?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Ta mattekurs og 3MX i millitæret. Matten er ganske hard på NTNU/ ingeniørhøyskole. Greit å holde matten ved like uansett.

 

Vedlegger litt mattetrenging i FAO 150. Dette er det første mattekurset på ing skole i Bergen.

6359249[/snapback]

 

Er jeg veldig rar hvis jeg mener disse oppgavene er relativt enkle?

6361699[/snapback]

 

 

Jeg vil ikke si at de oppgavene var vanskelige, men jeg vil vel tro at siv.ing. har hardere matte enn ing og at det er noen videregående kurs. Oppgavene var iallfall innenfor noe av pensum for 4 og 5-årig siviløkonomutdannelse.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...