Gå til innhold

Læreren min har ødelagt evt. karriere?

Lanka

Anbefalte innlegg

Jeg fullfører VK2 allmenn i år. Planene mine for de kommende årene er vel å fullføre militæret (inn til høsten), og fra og med høsten 07 vil jeg studere på NTNU.

Fag jeg tok på VGS er Matte (2MX,3MX), Biologi (2BI,3BI) og Systemutvikling (2IT,3IT). Jeg skjønner da derfor at jeg må ta opp 2FY for å komme inn på NTNU, noe jeg vil gjøre samtidig som jeg er i militæret.

Men så til saken. Jeg har ganske gode karakter i alle fag utenom matten. Jeg har vel en snitt på 5 regner jeg med. Men i matte slet jeg litt. Og grunnen til det er at vi hadde en lærer som kanskje ikke helt likte meg. Hun ga oss også altfor vanskelige oppgaver i forhold til pensum. F.eks : Ifjor (2MX) så fikk jeg 4 med nød og neppe i standpunkt. Kom opp i eksamen i matte det året og fikk 5. Men i år så har hun virkelig overgått seg selv og jeg fikk 2. Dette gjelder ikke manglende forståelse, fordi jeg gjorde alt jeg skulle. Men det var disse prøvene og tentamenene hun ga ut som har ødelagt for meg. En i klassen min som har 3MX og 3FY fikk 3 i matte, men 5 i fysikk. Hvor eleven hadde en annen lærer i fysikk. Da skjønner man at det er læreren det er noe galt med. Snittet i matteklassen vår er vel 2 regner jeg med. Men ingen vil klage eller gjøre noe. De er bare glad de er ferdig med skolen.

Jeg som har mål å komme inn på NTNU tok kontakt med læreren for å spørre hva jeg skulle gjøre. Hun anbefalte at jeg skulle ta ingeniørhøyskole først. Før NTNU. Men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har heller lyst til å starte på NTNU.

Hva bør jeg gjøre? Hadde ikke eksamen i 3MX i år, så vet vel ikke hvor jeg ligger. Fullt mulig jeg kun fortjener 4 eller noe. Men jeg får vel ikke målt meg. Og jeg er klar over at det er mye matte og fysikk i Trondheim. Men jeg føler meg motivert nok til å klare det. Og det å bli ingeniør er motivasjon nok til at jeg vil gi jernet for å klare meg gjennom alle årene. På best mulig måte.

Hva kan dere anbefale? Og har dere noen gode råd?

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det meste i posten din var ALLLT for komplisert for meg.

Men har kjent mange som har vært i lignende situasjon som deg og det eneste jeg kan tenke meg er å snakke med rektor/skole styret om det som har skjedd. (får du klassen din med deg er det større sjangs for at det blir gjort noe.)

Lenke til kommentar

Har selv tatt 2fy/2mx/3mx mens jeg var i militæret, det burde ikke by på noen store problemer.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg brukt tiden på å bli bedre i 3mx, spesiellt integrering som det er en god del av senere i utdannelsen din.

Antar at du samme hva har søkt på ntnu i år? Hvis du kommer inn er det ikke noe problem, hvis du ikke kommer inn så hadde jeg foreslått at du jobbet med det.

Samme hva er nivået på ntnu en god del hakk over 3mx pensumet når det gjelder matte, så på mange måter har læreren din gjort deg en tjeneste ved å gi deg vanskelige oppgaver. Det eneste problemet er karakteren.

.. det er forresten en god del lettere å få ok karakter i fysikk enn matte, fysikken består av en god del pugging og litt regning - som er relativt enkel i forhold til regningen i matte...

Motivasjon er forresten det viktigste elementet for å komme seg gjennom ingeniørstudiet tror jeg - så sant man kommer seg inn da :)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Klaging på karakter blir uaktuelt. Jeg må ta prøver og lignende senere, og det har jeg ikke tid til. Er glad jeg er ferdig med skolen. Derfor får jeg ikke gjort noe annet å bite i det sure eplet. Jeg skal bli bedre i 3mx ja.

Men hva bør jeg gjøre. Ing-høyskole eller NTNU?

Lenke til kommentar

jeg skjønner ikke hva problemet ditt er. du kommer jo lett inn på ntnu med de karakterene. du får sikkert 3 poeng ekstra for militæret også.

hvis du skal på en linje med drithøye krav så kan det muligens lønne seg å gå tre år på ingeniørhøyskole og deretter ta master på ntnu, men jeg råder deg til å starte direkte på ntnu hvis du er innstilt på det.

Det du har lært i 3mx kommer du til å lære på nytt de første månedene på ntnu uansett.

Lenke til kommentar

Det er der spørsmålet ligger. Jeg skjønner ikke hva hensikten med ing.høyskolen er? Jeg vil ta master, og derfor er jeg redd jeg vil slite i matte fordi jeg ikke har fått ordentlig oppfølging i 3mx. Vet ikke hvor jeg skal plassere meg selv i karakterskalaen.

Jeg tror jeg vil komme inn på NTNU, men om jeg takler det uten å ha hatt noe mer matte er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
jeg skjønner ikke hva problemet ditt er. du kommer jo lett inn på ntnu med de karakterene. du får sikkert 3 poeng ekstra for militæret også.

hvis du skal på en linje med drithøye krav så kan det muligens lønne seg å gå tre år på ingeniørhøyskole og deretter ta master på ntnu, men jeg råder deg til å starte direkte på ntnu hvis du er innstilt på det.

Det du har lært i 3mx kommer du til å lære på nytt de første månedene på ntnu uansett.

6338712[/snapback]

Tviler på at de 3 poengene kommer inn i primærvitnemål. Blir vel sånn sekundærvitnemål det går under da. Tror jeg..

Lenke til kommentar

Hvis det virkelig er NTNU du vil gå på, vil jeg anbefale deg til å bruke tiden i militæret til å ta opp igjen mattekursene og få en reell pekepinn på hvor du ligger an. Så får du heller ta avgjørelsen om du skal søke direkte til NTNU eller ta en ingeniørskole først.

Så vidt jeg vet er det fullt mulig å ta en mastergrad ved f eks NTNU med en bachelorgrad fra en av høyskolene, så lenge du passer på at bachelorgraden du tar dekker inn de kravene som stilles for opptak til NTNU. Det har i alle fall blitt mye friere med overgang fra høyskoler til universitet/vitenskapelige høyskoler etter overgangen fra Cand.Mag/hovedfag til bachelor/master.

Lenke til kommentar
Klag på karakteren. Skriv en almen klage til skolen (Husker ikke hvem), og begrunn klagen og hvorfor du fortjener bedre karakter. Få med deg alt som har trukket karakteren din urettferdig ned og argumenter på en ordentlig måte!

6336447[/snapback]

Evt kan man skrive en formell klage. Hvorfor du vil alle skal ha innsyn i en sak mellom deg og skolen, skjønner jeg ikke...

Lenke til kommentar

Dersom det er NTNU du virkelig har lyst på da søker du selvsagt der. Er ingen grunn til å ta høyskole da? Matten er jo i praksis den samme begge steder.

(Dvs. det er vel ett trinn mer med obligatorisk matte på NTNU, altså totalt 3 på NTNU vs. 2 på Høyskole om jeg ikke husker feil..)

Endret av Vice
Lenke til kommentar

F.eks : Ifjor (2MX) så fikk jeg 4 med nød og neppe i standpunkt. Kom opp i eksamen i matte det året og fikk 5. Men i år så har hun virkelig overgått seg selv og jeg fikk 2. Dette gjelder ikke manglende forståelse, fordi jeg gjorde alt jeg skulle. Men det var disse prøvene og tentamenene hun ga ut som har ødelagt for meg. En i klassen min som har 3MX og 3FY fikk 3 i matte, men 5 i fysikk. Hvor eleven hadde en annen lærer i fysikk. Da skjønner man at det er læreren det er noe galt med. Snittet i matteklassen vår er vel 2 regner jeg med. Men ingen vil klage eller gjøre noe. De er bare glad de er ferdig med skolen.

6334800[/snapback]

At den aktuelle eleven har 5 i fysikk, men kun 3 i matte beviser vel null og niks, så vidt meg bekjent så er det ikke akkurat den store sammenhengen. At noen suger i et fag, men gjør det bra i et annet er jo ikke noe nytt. Snittet i matte er gjerne lavt, snittet i mattematiske metoder og matte da jeg gikk på HIST var stryk:)

Jeg fikk 6 i standpunkt i BedØk på vgs, men strøk på eksamen:) Jeg kom meg likevel videre i livet og gikk for noen år siden ut fra Høgskolen med en bachlor i hånda med karakterer som er langt bedre enn det jeg hadde på videregående, hvor jeg så vidt berget 4 i snitt.

Lenke til kommentar

Samme problem her og! Jeg fikk 5 på den første matteprøven, men fikk så 4+ på den siste matteprøven - burde egentli fått minst 5+ på den sistenevnte prøven ettersom æ misforstod den siste oppgaven (var 6 oppgaver). Hadde ellers gjort alt riktig på hele prøven, og dette forklarte jeg læreren. Han sa han forstod dette, og at jeg lå godt an til å få en bra karakter. Men så kommer vi til heldagsen, og jeg får 3/4, og dermed får 4 i boka. Bør jeg klage?

Mange av de andre elevene som lå på 5, og som fikk 4 på heldagsen, fikk og 5 i boka. Føler at det er urettferdig! :cry:

Lenke til kommentar

Du kommer ingen vei med å klage her. 5 på første prøve er grei. 4+ på den neste, og du ligger kanskje fortsatt på 5. MEN, på heldagsprøven presterte du bare 3/4. Og en heldagsprøve teller mer enn en vanlig prøve, så du skal se deg fornøyd med 4

Samme problem her og! Jeg fikk 5 på den første matteprøven, men fikk så 4+ på den siste matteprøven - burde egentli fått minst 5+ på den sistenevnte prøven ettersom æ misforstod den siste oppgaven (var 6 oppgaver). Hadde ellers gjort alt riktig på hele prøven, og dette forklarte jeg læreren. Han sa han forstod dette, og at jeg lå godt an til å få en bra karakter. Men så kommer vi til heldagsen, og jeg får 3/4, og dermed får 4 i boka. Bør jeg klage?

Mange av de andre elevene som lå på 5, og som fikk 4 på heldagsen, fikk og 5 i boka. Føler at det er urettferdig! :cry:

6361482[/snapback]

Lenke til kommentar
Du kommer ingen vei med å klage her. 5 på første prøve er grei. 4+ på den neste, og du ligger kanskje fortsatt på 5. MEN, på heldagsprøven presterte du bare 3/4. Og en heldagsprøve teller mer enn en vanlig prøve, så du skal se deg fornøyd med 4

6361482[/snapback]

6361659[/snapback]

Akkurat der er jeg enig. Heldagsen teller en hel del mer enn den første prøven du hadde. Klage blir vel unødvendig når du faktisk ligger mellom 4 og 5. Men heller nærmere 4 grunnet heldagsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...