Gå til innhold

Jeg trenger hjelp til typografi/fontvalg!

Anbefalte innlegg

Hallo.

Jeg driver med en webside nå, der vi virkelig trenger hjelp til typografien. Føler at jeg ikke klarer å bruke fonter i det heletatt. Noen her som kan komme med forslag til fontbruk/størrelse på fontene? (husk: Dette må være standardfonter!)

Setter veldig pris på all hjelp jeg kan få på dette området! :D

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

typografihjelp1.jpg

ps: tittelen på siden, adressen og personnavn er "smudget" for å ikke snikreklamere, og slippe trafikk på en uferdig løsning =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

post-58150-1150677717_thumb.jpg

Vi kom fram til det der etter å ha arbeidet nøye med overhaling av typografi.

Orka ikke å sensurere osv nå :p Dere har vel allerede gjettet at det er en FF side og den står jo i signatur til post starter ;)

Fonter brukt er Verdana, Arial og Impact, det skal vel være mest mulig vennlig for de fleste tenker jeg.

Endret av Cetramarius
Lenke til kommentar

Heter seg at man ikke skal bruke to lignende fonter slik som Arial og Verdana. Det er med fonter som med farger, at om du setter to nesten like ved siden av hverdandre vil det fort se mislykket ut.

Impact er også en grotesk, men skiller seg likevel godt ut med gode kontraster til Arial, Helvetica, Verdana, Tahoma, Frutiger og "brødtekstgrotesker".

Såvidt jeg vet så er Impact riktignok en Windows-font, så pass på å enten kun bruke den i grafikk, eller servere alternaltive fonter for mac, unix, osv.

Lenke til kommentar

Hør, hør.

Riktignok synes jeg det er viktig å understreke det som er sagt før om å blande to like skrifttyper. Det er ikke en god ting, siden det rett og slett ser ut som en feil.

Endret av Leon Johannessen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...