Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei! Jeg lurte på om det går ann å bruke html og python sammen?

6334513[/snapback]

Hvis du vil at folk skal bruke tida si på å svare på spørsmålene dine, bør du stille bedre spørsmål.

Hva mener du egentlig? Bruke sammen? Hvor da? Snakker du om å endre/produsere HTML, snakker du om å serve HTML? Snakker du om å embedde Python i HTML? Eller er det noe annet du mener?

Når du ber om hjelp, bør du gjøre det lettest mulig for den som skal hjelpe deg. Bare et tips hvis du vil unngå at folk blir irriterte på deg. En del av replikkene du får tyder jo på at der et poeng :hm:

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å forklare, men... Det jeg mente var om jeg kunne bruke python med html slik at hvis man skriver inn en verdi i HTML (i f.eks. en form) så kunne jeg bruke "if" slik at jeg kan gjøre slik at den verdien som var skrevet inn kommer opp på neste side som man blir overført til. Eller å gjøre sånn at det tallet man skrev inn blir i den neste siden dividert på f.eks. 10.

Går det ann å gjøre dette i html? Jeg trodde kanskje det var en mulighet for å bruke python til det.

Lenke til kommentar

python and html? that's unpossible

synes det er greit med litt variasjon når man svarer (i motsetning til når man spør), og det er lurt å forberede seg til man skal RTFMe engelske docs/manualer/tuts

edit: når jeg tenker meg om, så er kanskje svaret mitt 100% korrekt i denne sammenhengen .. *yaaaawn*

Endret av lnostdal
Lenke til kommentar

Okei, nå skal vi se hvor lang tid det tar før noen flamer deg....

Jeg gidder ikke/har ikke tid så vi prøver å gjøre det kort...

For 3. gang spør du samme spørsmålet med en litt annen vri. Som jeg nevnte for litt siden, så ser det ut som du ikke gidder å lære en dritt. Hvis du vil begynne med webkoding i python: Skaff deg en apache-server, legg inn modulen mod_python (og evntuellt et rammeverk som Django eller liknende). Etter dette så SØKER du på GOOGLE(hellst før også, for å skjønne hvordan du installerer apache og mod_python), et eksempel er for eksempel "mod_python tutorial", eller "python html forms".

Men vær så snill, dette blir bare patetisk...

Lenke til kommentar
Det er vanskelig å forklare, men... Det jeg mente var om jeg kunne bruke python med html slik at hvis man skriver inn en verdi i HTML (i f.eks. en form) så kunne jeg bruke "if" slik at jeg kan gjøre slik at den verdien som var skrevet inn kommer opp på neste side som man blir overført til. Eller å gjøre sånn at det tallet man skrev inn blir i den neste siden dividert på f.eks. 10.

Går det ann å gjøre dette i html? Jeg trodde kanskje det var en mulighet for å bruke python til det.

6336339[/snapback]

Ok, nå skjønner jeg mer av hva du lurer på. Svaret er ja. Det kan f.eks gjøres via CGI, apache m/mod_python, apache m/spyce og IIS m/python registrert. M.m. Det ligger også minst en HTTP-server i Pythons standardbibliotek som er ok til "hjemmebruk".

Men å forklare deg hvordan du går frem, vil kreve mange ord. Men sett av noen timer til prøving og feiling og sjansen for at du bli belønnet med innsikter og resulater er absolutt tilstede!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV

Bruker du django trenger du til og med ikke å sette opp en server til å begynne med siden django kommer med en innebygget som du kan bruke under utvikling.

python manage.py runserver

Lenke til kommentar

Du kan prøve Karrigell: http://karrigell.sourceforge.net/

Du laster det ned fra download sida, også pakker du ut fila.

Også lagrer du mappa på f.eks C:, da kan du åpne cmd.

Da kommer det sikkert opp noe slik:

C:\Documents and Settings\chipmann>

da skriver du:

C:\Documents and Settings\chipmann>cd ..

C:\Documents and Settings>cd ..

C:\>

Hvis du lagret karrigell mappa på C, så skriver du, cd navn på mappe, f.eks:

C:\>cd Karrigell-2.2.5

C:\Karrigell-2.2.5>

Nå er du i karrigell mappa, da kan du skrive:

C:\Karrigell-2.2.5>python Karrigell.py (eller bare Karrigell.py)

Da vil serveren starte:

C:\Karrigell-2.2.5>python Karrigell.py

Karrigell 2.2.5 running on port 80

Debug level 1

Press Ctrl+C to stop

Nå kan du prøve å gå inn på http://localhost da skal du komme til en velkomst side.

Nå kan du gå til karrigell mappa og finne mappen som heter webapps. Der kan du f.eks lage en ny mappe som heter test.

Også lager du to filer i den mappa, index.html og f.eks tall.py.

i index.html skriver du:

<form action="tall.py" method=post>
Skriv inn et tall: <input name="tall" type="text">
<input type="submit" value="Send">
</form>

i tall.py skriver du:

print int(_tall) / 2

Nå kan du prøve å gå til http://localhost/test/index.html , Også skriver du inn et tall, da skal tallet/2 bli printet ut igjen på neste side.

Lenke til kommentar

Tusen takk til zeitgeist, rapt0r og FraXinuS :) Jeg skal prøve meg fram litt, men jeg tror nok jeg skal vente en stund før jeg begynner å lære det for fullt :) Hvor mye python bør jeg kunne før jeg kan lære å bruke python til webprogremmering?

Lenke til kommentar
Hvor mye python bør jeg kunne før jeg kan lære å bruke python til webprogremmering?

6337870[/snapback]

Cirka 35. :roll:

Det spørs helt på hva slags prosjekter du har planer om. En webside som tar et tall som input og printer dette tallet halvert på neste side går fint an nesten uten python-kunnskaper. Skal du derimot lage en full forum-løsning bør du ha god oversikt over det meste.

Lenke til kommentar

Du, FraXinuS. Nå begynner jeg å skjønne mer om hvordan man bruker cmd, men jeg skjønner ennå ikke helt hensikten. Er det for å legge til f.eks. Karrigell som en modul i python? Og når jeg går inn på linken din til localhost så sier browseren at siden kan ikke vises.

Endret av chipmann
Lenke til kommentar

Men jeg lurer på en ting... Er det mulig å bruke dette (python og html sammen) for å gjøre slik at en nettside kan inneholde en form som bare slipper inn brukernavnene og passordene som er registrert? Jeg vet hvordan jeg lager en login i python, men ikke i html. Går det ann å bruke python og html sammen for å lage en slik login?

Lenke til kommentar

Nei, det er HELT umulig...

Vet du hvordan man bruker html-forms og if-setninger? Trenger ikke bli vanskeligere.

La formen sende POST-data, når du går videre til f.eks. siden "check_pass" så kan du kjøre en if-setning der du sjekker POST-data opp mot registrerte passord og brukernavn.

Er mye bedre om du sjekker det opp mot en database, men start med noe du slipper å stille tusen sprøsmål om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...