Gå til innhold

Første forsøk på fase

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Evapen til neste maskin blir nok sannsynlig vis en hjemmelaget cap-in-cap evap. Her er et bilde av en.

Termometeret kjøper jeg fra http://bes.ltd.uk/. Det koster £53.79, og det er gratis porto på alle ordre over £40 til hele europa :)

Jeg fikk tak i manifoldet på ebay, men de har gode priser på manifold på siden jeg kjøper termometer fra også.

Lenke til kommentar

Klar over det, men kun 20% hevder Dimas, og selv ved slike temperaturer er det rom for en hyggelig overklokking. Det som er fint med den er jo at du kan ha sub-zero temps på CPU, sub-ambient på GPU/Chipset, og fortsatt holde det hele "støysvakt" og lite plasskrevende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Kan noen kommer med mål for rør, nippler og overganger som er brukt. Finner litt om dette etter litt googling men forstår ikke så mye av det jeg finner. Kan noen skrive det her, Ord for ord?

Lenke til kommentar
Kan noen kommer med mål for rør, nippler og overganger som er brukt. Finner litt om dette etter litt googling men forstår ikke så mye av det jeg finner. Kan noen skrive det her, Ord for ord?

6401644[/snapback]

Akkurat hva er det du lurer på?

Det er nok ikke brukt så mange nipler her, men på rørfronten er det brukt (mest sannsynlig) 1/4" og 3/8" kopperrør.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

6401644[/snapback]

Akkurat hva er det du lurer på?

Det er nok ikke brukt så mange nipler her, men på rørfronten er det brukt (mest sannsynlig) 1/4" og 3/8" kopperrør.

6406292[/snapback]

Har funnet ut av det jeg lurte på.

For å slippe og bruke overganger har han vel bare brukt et såkalt "flaring-tool" og så loddet (eng. brazed) det hele i sammen?

Lenke til kommentar
For å slippe og bruke overganger har han vel bare brukt et såkalt "flaring-tool" og så loddet (eng. brazed) det hele i sammen?

6406523[/snapback]

Korrekt. Om du lurer på de norske navnene så er "flaring-tool" det samme som rørflensverktøy, og "brazing" det samme som hardlodding.

Endret av Big SturL
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Dette ser kjempe bra ut, blir moro å se den "in action".

Kanskje jeg må be deg bygge litt for meg også? :p

6417523[/snapback]

Hvis du skal begynne er det vel lurt å gå sammen med en annen slik at dere kan spleise på frakt fra nettsidene dere (muligens) bestiller fra. Dessuten kan dere dele på verktøy og vakumpumpe. Slik blir kostnaddene betraktelig mindre enn hvis du skulle kjøpt alt alene. :thumbup:

Eller så kan du som nevnt få en til å lage en til deg, men jeg tror noen av gleden er å lage den selv og få den til å virke. Greier du det vil du garantert få en god "feeling" og økt selvtillit på fremtidige proskjekter. :roll:

Personlig synes jeg fasekjøling ser kjempe spennende ut og har lest en del om det. Kanskje jeg skal prøve å lure en annen til å kjøpe sammen med meg, men det vil i så fall bli veldig VELDIG lenge til. En annen ting er om jeg har brukt for det. Kjekt og ha er det i hvertfall :yes:

Lenke til kommentar

Heisann, har vært på sørlandet i en uke nå, og drar langt vekk i morgen og blir borte i tre uker. Har fått pakken med termometer ++ nå, så det er nesten litt kjipt å dra :p

Men jeg har fått gjort et par forandringer på kjøleren. Ny evap, igjen, og nytt kapillærrør.

Men den yter fortsatt dårlig. Den kjølte kjølevæsken ned til -19 grader uten load, men når jeg satte på et 170w peltierelement, som spytter ut litt over 200w varme, gikk tempen opp til rundt 15 grader, tror det er pga. at evap er litt liten, hadde ikke mer 1/4" kobberrør da, men har fått tak i mer nå.

Og, kapillærrøret fikk jeg gratis, det var fra en gammel kjøler. Han hadde ikke nytt. Og det er litt vanskelig å tune kjøleren uten å vite hvilken diameter kapillærrør jeg har.

Jeg bestiller mengder av kapillærrør idag, så har jeg det til jeg kommer hjem.

Da blir det nok ny evap og nytt kapillærrør på kjøleren igjen.

Selvfølgelig har jeg tatt noen bilder:

Gammel evap med 'snø' på

post-69744-1152368018_thumb.jpg

post-69744-1152368254_thumb.jpg

Ny evap

post-69744-1152368301_thumb.jpg

post-69744-1152368317_thumb.jpg

Hele kjøleren med ny evap montert

post-69744-1152368364_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Heisann, har vært på sørlandet i en uke nå, og drar langt vekk i morgen og blir borte i tre uker.

6455100[/snapback]

Du skulle kommet innom en tur mens du var her nede i sør :tease: Tør jeg spørre hvor du var på sørlandet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...