Gå til innhold

Modifisert sinus - vil det skade en bærbar PC?

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg skal på båttur i sommer, og i tillegg til kartplotteren skal jeg ha med meg PCen med kart.

For å få strøm tenkte jeg å bruke en 150W inverter (12V DC - 230V AC).

Dette er en relativt billig sak, fra Mobitronic, som jeg regner med leverer modifisert sinus.

Spørsmålet er da; vil PCen ta skade av modifisert sinus?

Er det like greit å kjøpe en slik?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Xcuzmoi :blush:

blei bare litt forvirra av greiene her.. men en lader til en laptop gir vel ut DC spenning anyway? Så jeg ser ikke hvordan en laptop skulle tatt skade? :hmm: noen som vil forklare meg?

//Sweet

Endret av Sweet
Lenke til kommentar
er 0,5A nok?

6341899[/snapback]

"Leerlaufstromaufnahme: 12 Volt: 0,5 A"

Det betyr at den trekker 0.5A uten belastning (i tomgang).

så hvordan vil det funke med +12VDC på en laptop?

6341899[/snapback]

Laptopen ser jo ikke 12V. Her er det snakk om en inverter som omformer 12VDC til

220 AC, som du kan plugge laderen inn i.

Lenke til kommentar
Det burde være mulig å finne en transformator som gikk direkte fra 12V til spenningen laptop'en bruker (15V kanskje?). Man taper en god del på å gå via 220V (av erfaring, har gjort det samme selv)...

6343440[/snapback]

Laptop'en bruker 19V, men PCen skal bare brukes når motoren er i gang, så jeg gidder ikke bruker penger på det hvis den jeg har allerede, fungerer :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker en Strøminverter 12/230V 150W output(T-DCAC-Inverter) til min laptop i både båt og lastebil..

Ble forklart at batteriet ikke liker slike "billige" med modifisert sinus kurve, uten at jeg kan fordype noe av det.

Koster 600 kr den jeg har, kjøpt fra Zepto.

Lenke til kommentar
Jeg bruker en Strøminverter 12/230V 150W output(T-DCAC-Inverter) til min laptop i både båt og lastebil..

Ble forklart at batteriet ikke liker slike "billige" med modifisert sinus kurve, uten at jeg kan fordype noe av det.

Koster 600 kr den jeg har, kjøpt fra Zepto.

6356302[/snapback]

Spenningen blir ikke bare transformert ned, den blir også likerettet.

Derfor vil kurven du får ut fra transformatoren være nesten helt identisk med den du får til vanlig når du lader rett fra stikk-kontakten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...