Gå til innhold

Hvorfor i alle dager er trance fest musikk?

Ustedalen

Anbefalte innlegg

Hmm, finner det merkelig jeg at dere ikke liker de to låtene av Infected. Da jeg først hørte det var jeg helt prog og likte ingenting annet enn Gabriel og symfonisk hippie-rock og avslo at alt som hadde med datamusikk å gjøre var no dritt. Men hørte disse låtene og det varmet skikkelig i hjertet på grunn av det melodiøse og det etniske genuine preget. Uansett, meningen med linken til de to låtene var rett og slett å vise at trance også kan være varierende og ikke bare hjernedød dunk dunk. Men om man ikke hører annet enn det så gjør man vel ikke det da. Skal ikke presse på noen noe for da blir det ikke likt uansett. (snakker av erfaring da jeg prøvde å få kjæresten min til å like Beach Boys når jeg selv forguder det! ;)) Hehe, faktisk når jeg tenker tilbake så fikk jeg søsteren min til å elske det gamle Genesis da jeg låste henne inn på rommet og satt på Supper's Ready på repeat! :lol:

BAh!

The Messenger var bare no jævla vas jo.Folk sier metall er noe bråk,dette passer ihvertfall inn under rot og støy iver heile linja. Bortsett fra introdelen som var litt flott.

Dancing with Kadafi var vissvass og kjedelig fram til 5 min ut i låta, der kom det litt flotte melodier og fuglekvitring. Så blei det bare egyptisk og kjedelig.

:thumbdown:

Uansett kor enn det rytmene og alt stammer fra så var det makkverk fra ende til annen. Bare minne på at dette er så langt bort fra min smak som overhodet mulig.Men eg hørte da igjennom dette ;)

6366996[/snapback]

Skal prøve å ikke bli såret av dette. Neida! :p Men uansett, tenkt litt slik da. Hadde du selv greit å lage noe bedre? Man må tenke litt i respekt for dem som har slitt og svettet for å få til alle småtingene og all komponeringen. Jeg tenker også veldig sånn da når jeg finner ut om jeg liker ditten og datten. Det betyr faktisk veldig mye for meg.

6370005[/snapback]

Eg har da overhodet ingen intresse av å lage slik musikk.Og da gir jo eg blanke om han/ho har sliti ræva av seg. Eg likte det ikkje,at andre liker det er jo flott. Respekt står det selvfølgelig. Eg skreiv det eg syn om musikken,og heldigvis liever vi i ein subjektiv verden :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo selvfølgelig ikke noe krav, men musikere selv forstår musikk på en annen måte ettersom de selv lager musikk og vet hvor vanskelig det er å lage gode låter, melodier og overganger fra et parti til et annet. Men å avvise all musikk som dårlig bare fordi man selv aldri ville ha lagd det er uheldig synes jeg og at man ikke greier å se lenger enn sin egen smak.

Uansett så er poenget mitt at man kan ikke bare avvise en låt, band eller sjanger bare fordi man selv ikke forstår det. Det betyr ikke dermed sagt at det er dårlig. Punktum liksom.

Endret av raziel014
Lenke til kommentar

Det har eg vel heller ikkje sagt. Eg aviste f.eks de låtene der fordi eg syns det var dårlig,og er slettes ikkje noe å høre på for min smak. For noen er det bra musikk som fanger for andre er det ikkje slik.Enkelt og greitt. Det er poenger mitt :) Og det må du også forstå.

Lenke til kommentar

Jo forstår det. Men å bare si at en låt er dårlig blir liksom ikke tilstrekkelig på en måte føler jeg. Men uansett, gidder ikke å fortsette å diskutere akkurat dem låtene. Det er vel hovedsaklig trance som festmusikk det er snakk om (jeg har en tendens til å spore litt av i diskusjoner! :blush:) :)

Lenke til kommentar
Det er jo selvfølgelig ikke noe krav, men musikere selv forstår musikk på en annen måte ettersom de selv lager musikk og vet hvor vanskelig det er å lage gode låter, melodier og overganger fra et parti til et annet. Men å avvise all musikk som dårlig bare fordi man selv aldri ville ha lagd det er uheldig synes jeg og at man ikke greier å se lenger enn sin egen smak.

Uansett så er poenget mitt at man kan ikke bare avvise en låt, band eller sjanger bare fordi man selv ikke forstår det. Det betyr ikke dermed sagt at det er dårlig. Punktum liksom.

6373408[/snapback]

Eg kan heilt fint uten problem avvise heile trance-sjangeren med bakgrunn i at eg rett og slett hatar stilen. Det at dei som lagar musikken har brukt mykje tid på det, slitt og strevd og alt det der bryr meg nøyaktig null.

Lenke til kommentar

Jepp, viktig poeng fra Arve her. At det er dyktige musikere med lang fartstid bak et stykke det tok dem 20 år å lage behøver ikke å bety noen ting hvis man ikke liker det in the first place. Hvis man liker noe en person har hivd sammen på ti sekunder og kaller musikk bedre, så la gå.

Lenke til kommentar

Enig med de som sier at Trance/Dance gjør seg best på fester.

Anyway, blir dumt å bøye seg i støvet etter 2 metalhuer i sofakroken som henger på forumer hele dagen.. :p neida..

"Hvorfor er Trance fest musikk?"- you say?

Når du sier "Trance", hva mener du da egentlig?

Mener du kommers dance crap som Botten Anna, eller real Trance som 4 Strings - Jewel?

Trådstarter forbinner sikkert Trance musikk, med "dunk-dunk-musikk"- ala, boten anna osv, og da skjønner jeg at man kan hate det...Det gjør jeg selv!

Men prøv å hør på litt mer quality-trance som Armin van buuren o.l (orker ikke nevne mange)

:)

Lenke til kommentar

Enkelte her har vel bestemt seg for at trance er dritt og vil dermed ikke høre på noe som leder videre ned i undergrunnen eller i kvalitetskammeret.

Uvitenhet kalles det. Legg merke til at de argeste motstanderne er de som nesten ikke veit noe om hva det aktuelle temaet faktisk er eller dreier seg om, men som har snappet opp dritt her og der på TV, radio og fjortisfester.

Lenke til kommentar
Enkelte her har vel bestemt seg for at trance er dritt og vil dermed ikke høre på noe som leder videre ned i undergrunnen eller i kvalitetskammeret.

6376602[/snapback]

Mens andre er fast bestemt på at hvis man ikke liker trance, så er det fordi man ikke har hørt nok, ikke kan nok eller ikke verdsetter nok. Det er alltid en grunn til at man ikke liker musikken, og man må alltid høre denne sangen av denne artisten, fordi disse sangene av disse artistene er ikke "ekte" nok.

De er like fæl på hver sin side av saken.

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar
*snip*

6359669[/snapback]

Vel, akkurat dette hører til i sjangerhatten som jeg liker å kalle elektronika og meget gjerne lytter til. Hvor representative disse to låtene er for hva bandet har gjort ellers vet jeg ikke. "Dancing With Kadafi" var tolv minutter med pur stemning, mens "The Messenger" periodevis kunne minne om Xploding Plastix, noe som i enkeltlåter oppleves som for stressende og usystematisk for mine ører.

De av dere som måtte være i besittelse av "The Donca Matic Singalongs" fra 2003 vil forstå dette spesielt godt. Den stressende og rotete "One Bullet Fits All" tilsvarer "Messenger", mens den nydelige "Donca Matic" tilsvarer "Dancing".

Nå må det sies at jeg har en meget allsidig musikksmak og hører på de fleste sjangre så lenge jeg opplever det jeg hører som god musikk. Alan Jacksons "Don't rock the jukebox" er jalla-country, Johnny Cashs "Ring of Fire" er god country. En Radiohead-låt blir ikke bedre fordi det er nettopp Radiohead som har den, et kjellerband på Urørt kan lage minst like bra musikk - nettopp fordi jeg oppfatter det som bedre rent subjektivt. Dette gjelder også enkeltlåter fra band; selv om jeg misliker det meste annet fra ompa-lompa-gassmaske-og-oljefat-bandet Kaizers Orchestra er "Kalifornia" (bonussporet på sisteskiva Maestro, for de uinnvidde) en låt jeg mer enn gjerne nyter til fulle.

"Trance" for meg er musikk som i det nyredigerte, symbolske vedlegget. Det er slik musikk jeg generelt ikke tåler. Infected Mushroom vil jeg kalle elektronika, men dersom dette altså er trance finnes det tydeligvis mer innenfor denne sjangeren enn jeg tidligere har vært klar over - kanskje fordi jeg nettopp som Cun sier kun har vært borti ræva-delen av det, blitt forutinntatt ovenfor sjangeren og med det mistet lysten til å grave dypere ned i møkka for å finne ut om det finnes gull langt der nede.

Lenke til kommentar
Mens andre er fast bestemt på at hvis man ikke liker trance, så er det fordi man ikke har hørt nok, ikke kan nok eller ikke verdsetter nok. Det er alltid en grunn til at man ikke liker musikken, og man må alltid høre denne sangen av denne artisten, fordi disse sangene av disse artistene er ikke "ekte" nok.

6376902[/snapback]

Riktig, men det er ikke til å stikke under en stol at de fleste her antakelig ikke har hørt så mye på trance, ettersom de er metalr00lz!

Uvitenhet skaper som oftest de sterkeste meningene.

Endret av cun
Lenke til kommentar
Enig med de som sier at Trance/Dance gjør seg best på fester.

Anyway, blir dumt å bøye seg i støvet etter 2 metalhuer i sofakroken som henger på forumer hele dagen.. :p neida..

"Hvorfor er Trance fest musikk?"- you say?

Når du sier "Trance", hva mener du da egentlig?

Mener du kommers dance crap som Botten Anna, eller real Trance som 4 Strings - Jewel?

Trådstarter forbinner sikkert Trance musikk, med "dunk-dunk-musikk"- ala, boten anna osv, og da skjønner jeg at man kan hate det...Det gjør jeg selv!

Men prøv å hør på litt mer quality-trance som Armin van buuren o.l  (orker ikke nevne mange)

:)

6376547[/snapback]

Nå er det vel akkurat denne trancen trådstarter og mange andre hører på fester så da hjelper det lite om man har hørt på god trance eller ikke fra før av.

Lenke til kommentar

6376902[/snapback]

Riktig, men det er ikke til å stikke under en stol at de fleste her antakelig ikke har hørt så mye på trance, ettersom de er metalr00lz!

6376969[/snapback]

Det skal også være sagt at hvis man har hørt 20 trancesanger, og ingen av dem har vært gode, så kan det ikke forventes at de tar hovedfag i Trance før de bestemmer seg. Det er lov å mislike sjangere.

Lenke til kommentar
Infected Mushroom vil jeg kalle elektronika, men dersom dette altså er trance finnes det tydeligvis mer innenfor denne sjangeren enn jeg tidligere har vært klar over - kanskje fordi jeg nettopp som Cun sier kun har vært borti ræva-delen av det, blitt forutinntatt ovenfor sjangeren og  med det mistet lysten til å grave dypere ned i møkka for å finne ut om det finnes gull langt der nede.

6376956[/snapback]

Infected Mushroom er innom så mange stilarter og tar inspirasjon fra så mange sjangrer at det er umulig å sette de i bås. Debut-albumet, for eksempel, er omtrent ren Psychedelic eller Goa trance, en sjanger som oppsto i Goa-regionen i India. Etter dette albumet begynte de to Israelerne å eksperimentere mye mer med forskjellig musikk og stilarter. Hvis du hører gjennom de 5 albumene, vil du høre at IM utvikler musikken sin hele tiden, og ingen av albumene har samme sounden. Det er dette jeg elsker med gruppa, i motsetning til mange metal-band som kjører samme sounden plate etter plate.

Man trenger heller ikke være ruset på noe, som jeg mener noen i denne tråden sa, for å nyte muskken til IM. Jeg personlig synes IM er fantastisk bra sammensatt og komponert musikk. Når det er mulig for meg, en person som omtrent kun har hørt på trance hele mitt liv, å lære seg å like black/death metal, må det da være mulig for et hardbarka metalhead å lære seg å like trance. Eller er jeg helt på jordet nå?

Elektronisk musikk generelt, har forandret og utbredd seg utrolig mye siden begynnelsen på 70-tallet. Så jeg forstår at personer som ikke hører eller interesserer seg for musikken blir forvirret. Det er i dag utrolig mange sjangrer og undersjangrer, og trance, dance og techno er per i dag de ordene man hører mest når det er snakk om elektronisk musikk. Og desverre er det mange som bruker ordet 'techno' som et fellesord for all elektronisk musikk, noe som bare skaper enda mer forvirrelse. Jeg liker å kalle techno sjel-løs musikk. Techno er kald, industriell og repetitiv muskk. Personlig hører jeg lite på techno. Jeg finner det kjedelig og uinteressant. Men det er jo selvfølgelig enkelt-låter jeg liker. Trance derimot, er mer melodiøs, harmonisk og emosjonell musikk. Det er dette jeg liker. I denne sjangeren finner man sanger som representerer alle mulige følelser. Dance er musikken som som oftest blir spilt på fester. Det er dette du hører på radio og ser på Svisj. Dance er generelt sett mildere musikk med cheesie melodier. Dessuten er vokal-innslag mye mer utbredd i denne sjangeren. Dette er enkle forklaringer på de mest utbredde sjangrene, og det ligger selvfølgelig mye mer i det.

Lenke til kommentar
Det skal også være sagt at hvis man har hørt 20 trancesanger, og ingen av dem har vært gode, så kan det ikke forventes at de tar hovedfag i Trance før de bestemmer seg. Det er lov å mislike sjangere.

6377312[/snapback]

Det sier gjerne mer om personen enn musikken. Selv har jeg et åpent forhold til alle musikksjangre. Med andre ord syns jeg det er synd at noen skal lukke seg inne i sin indoktrinerte, trygge simplexmusikkverden.

Lenke til kommentar

6377312[/snapback]

Det sier gjerne mer om personen enn musikken. Selv har jeg et åpent forhold til alle musikksjangre. Med andre ord syns jeg det er synd at noen skal lukke seg inne i sin indoktrinerte, trygge simplexmusikkverden.

6378201[/snapback]

Det behøver ikke si mer om personen, enn at han kanskje luker ut dårlig/rølpete sjangere. Skal ikke tømme mer bensin på bålet (men i mitt tilfelle blir dette trance)

Har ett åpent sinn til de fleste andre sjangere. Det er lov å mislike sjangere, uten å bli dømt fordet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...