Gå til innhold

Destruering av backup-UPS

Anbefalte innlegg

Jeg har en ødelagt backup-UPS som jeg skal kvitte meg med. Elektronikkprodukter kan leveres til en hvilken som helst elektronikkforetning, hvor de plikter å ta i mot produktet kostnadsfritt. Men gjelder dette også batterienheten i UPS-en? Eller kommer det en ekstrakostnad ved innlevering av slikt?

Endret av brannslange
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+8745264

Nei, alt sammen gis til samme sted, uten ekstra avgift. Du har allerede betalt miljøavgift når du kjøpte produktet.

Endret av Slettet+8745264
Lenke til kommentar
Vil helst unngå å kaste den i søpla, eller brenne/knuse den da et slikt batteri er fullt av miljøgifter. Jeg mente slike batterier ikke lå under returordningen, men om de gjør det er det jo bare å levere inn ja.

6337222[/snapback]

Kan jo ta ut batteriet og levere det en plass de selger bilbatterier.

Men hvorfor ikke kjøpe nytt batteri til den?

Lenke til kommentar

De fleste UPS'er inneholder blåsyre-batterier (blybatterier). Disse kaster man IKKE i naturen.

Disse kan bl.a leveres på den lokale miljø/søppel stasjon.

Nye bly-batterier(ulike størrelser til UPS) kan man f.eks kjøpe her hos Batterystore.no eller hos Altitec.no

Har selv 2 stk 10-12 år gamle APC SmartUPS 600i - som jeg ikke lengere ku kjøpe batterier til gennem vanlige APC-kanaler.

Kjøpte batterier til de gennem altitec.no - funker fint dei. :thumbup:

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
De fleste UPS'er inneholder blåsyre-batterier (blybatterier). Disse kaster man IKKE i naturen.

Disse kan bl.a leveres på den lokale miljø/søppel stasjon.

Mvh

Kimmer

6337487[/snapback]

Jeg trodde bly-batterier innholdt SVOVELSYRE,og ikke BLÅSYRE !

Lenke til kommentar

UPS-en min ble i sin tid tilbakekalt grunnet en feil på modellen som kunne medføre varmgang og brannfare. Jeg fikk et nytt produkt, men ingen hentet det gamle. Nå orker jeg ikke lenger ha UPS-en lagret og vil kvitte meg med det.

Hører forresten stadig om folk som plukker med seg kasserte elektronikkprodukter på dynga og hos elektronikkforretningene. Dersom noen er dumme nok til å plukke meg seg akkurat min UPS får en jo håpe produkter tas i bruk langt unna mitt eget bosted.

Lenke til kommentar
Jeg trodde bly-batterier innholdt SVOVELSYRE,og ikke BLÅSYRE !

6337556[/snapback]

Korrekt. Bly og svovelsyre i bilbatterier er ikke noe man er uforsiktig med, om enn det er ikke på langt nær så akutt giftig som blåsyre. (som dreper den som får i seg bare små mengder av det, (jfr blåsyre selvmordspiller))

M.

Lenke til kommentar
UPS-en min ble i sin tid tilbakekalt grunnet en feil på modellen som kunne medføre varmgang og brannfare. Jeg fikk et nytt produkt, men ingen hentet det gamle. Nå orker jeg ikke lenger ha UPS-en lagret og vil kvitte meg med det.

Hører forresten stadig om folk som plukker med seg kasserte elektronikkprodukter på dynga og hos elektronikkforretningene. Dersom noen er dumme nok til å plukke meg seg akkurat min UPS får en jo håpe produkter tas i bruk langt unna mitt eget bosted.

6337562[/snapback]

Da kan du ta en sprittusj og skriver en melding på den, så slipper noen stakkarer å brenne ned huset sitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...